گروه معماری بنیستا

 بازسازی منازل قدیمی ایرانی

بازسازی منازل قدیمی ایرانی یکی از مقوله های مهم باز سازی بوده که باید به ان ترتیب اثر داده شود. به هر حال هر ساختمان قدیمی متعلق به دوره ای خاص بوده و برخی از عناصر آن دیگر جذابیت و زیبایی اولیه خود را ندارند. بنابراین برای آن که مناسب زندگی امروز باشند نیاز به مرمت و باز سازی دارند. در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت کنیم. توصیه می کنیم تا انتهای مطالب همچنان همراه ما بمانید.

ضرورت بازسازی منازل قدیمی ایرانی چیست؟

بازسازی منازل قدیمی ایرانی معمولا از دو نظر ضرورت دارد. ضرورت اولیه مرتبط به افزلیش استحکام و مقامت آن است و ضرورت دوم زیباسازی  و به روز کردن ظاهر بیرونی و درونی آن می باشد. به هر حال هر ملکی دارای عمر مفیدی است که با کذران زمان از مدت زمان عمر مفید آن نیز کاسته می شود.

به این ترتیب بازسازی منازل قدیمی ایرانی در صورتی که بافت آن به صورت کلی فرسوده نشده باشد امر بدیعی است که باید مورد اجرا قرار بگیرد. برخی از منازل قدیمی در دوران خود دارای بهترین و شکیلترین معماری و نما بوده اند. اما امروزه حتی در صورت حفظ استحکام و مقاومت خود با معماری مدرن همخوانی ندارند و در مقابل نماهای شکیل و زیبای حال حاضر چندان به چشم نمی آیند و همچنین زندگی کردن در آنها نیز زیبایی و جذبه اولیه را از دست داده است.

همچنین فاقد یک سری امکاناتی هستد که به تازگی و یا بعد از احداث آن ها به دنیای ساخت و ساز عرضه شده است. از این رو بازسازی منازل قدیمی ایرانی به نوعی واجب و ضروری می شود.

بازسازی منازل قدیمی به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که گفتیم ضرورت بازسازی منازل قدیمی ایرانی افزایش ایمنی و مقاومت و همچنین زیبای و به روز کردن آن است. اما نباید فراموش کرد که بازسازی همه منازل قدیمی ایرانی دارای شرایط یکسانی نیست. به عبارت دیگر برای بازسازی منازل قدیمی باید عوامل متعددی را در نظر گرفت.

در واقع پروسه بازسازی یک ملک قدیمی باید متناسب با نوع کاربری، قدمت خانه، هدف مالک از بازسازی، محلی که ملک در آن قرار دارد، شرایط بازسازی  و غیره بستگی دارد.

بازسازی منازل قدیمی ایرانی بنیستا

شرایط لازم برای بازسازی منازل قدیمی ایرانی چیست؟

شرایط لازم برای بازسازی منازل قدیمی ایرانی شامل شرایطی است که فرایند بازسازی در چهارچوب آن تعریف می شود و دارای گزینه های متعددی می باشد که شامل موارد زیر است.

  • طراحی یک نقشه کلی به منظور تعیین نیازها

هر چند که بسیاری از افراد بر این باور هستند که بازسازی نیازی به طراحی و ترسیم نقشه ندارد و بدون نقشه نیز قابل اجرا است. اما باید بگویم که این تصور کاملا غلط بوده و نبود نقشه استاندارد و مهندسی شده موجب می شود بازسازی منازل قدیمی ایرانی به صورت درستی صورت نگیرد. زیرا وجود نقشه علاوه بر نظم بخشیدن به فرایند بازسازی موجب افزایش دقت در کار نیز می شود. به این ترتیب عملیات اجرایی با رعایت تمام نکات لازم ریز و درشت به همراه می شود.

همچنین بخوانید : بازسازی خانه مسکونی

  • برآورد هزینه های مورد نیز برای بازسازی

هر چند که محاسبه دقیق هزینه های مورد نیاز برای بازسازی امر دشواری است و حتی می توان گفت که تقریبا غیرممکن می باشد. اما با توجه به نقشه ای که تدارک دیده می شود می توان یک براورد نسبی برای این کار در نظر گرفته و سپس مطابق با آن پیش رفت. عدم توجه به هزینه ها و نبود برنامه ریزی مشخص برای آن ممکن است بعدا درد سر ساز باشد.

البته نا گفته نماند که می توان از کارشناسان و تیم های با تجربه در این حوزه نیزبا دریافت مشاوره باره کمک گرفت. زیرا تجربه در این باره بسیار مفید عمل کرده و در محاسبه هزینه ها پیش از شروع فرایند اجرای کار کمک به سزایی می کند. به طور کلی هزینه های مورد نیازدر فرایند بازسازی منازل قدیمی ایرانی شامل متریال مورد نیاز، دستمزد نیروی انسانی، ابزار مورد نیاز، حمل و نقل و غیزه هستند.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان تجاری و اداری

  • انجام مقدمات بازسازی

پس از طرح نقشه و براورد هزینه ها برای بازسازی منازل قدیمی ایرانی نوبت به انجام مقدمات بازسازی می شود. مقدمات اجرای کار نیز شامل عوامل مختلفی نظیر لخذ مجوز در صورت نیاز به مجوز، ارائه ایده برای بازسازی، مشورت و عقد قرارداد با تیم بازسازی، فراهم کردن مصالح مورد نیاز و غیره می باشد.

  • شروع فرایند اجرایی عملیات بازسازی

آخرین مرحله عملیات بازسازی منازل قدیمی ایرانی فراید اجرایی آن است که اگر پس از طی شدن مراحل ذکر شده شروع شود مسلما نتایج مورد نظر و اهداف کلی بازسازی به بهترین شکل ممکن میسر خواهد شد. در این مرحله تیم بازسازی فرایند کار را در دست گرفته و مطابق با اصول و استانداردهای حاکم بر این زمینه شروع به کار می کنند.

نتیجه گیری

بازسازی منازل قدیمی ایرانی باید مطابق با اصول و قوانین بازسازی صورت بگیرد. بنابرای لازم است که شرایط لازم به بهترین شکل برای این پروژه مهم فراهم شده و سپس اقدامات اجرایی آن آغاز شود. همچنین جهت اجرای بهتر کار در نظر گرفتن تیم بازسازی حرفه ای نیز مهم بوده و باید در این زمینه تصمیمات قطعی پس از انجام تحقیقات کامل اتخاذ شود تا هیچگونه نارضایتی پس از تکمیل پروژه باقی نماند.

ارسال نظر