گروه معماری بنیستا

پارتیشن بندی فضای اداری

پارتیشن بندی فضای اداری یکی از مهمترین مراحل اجرای طراحی داخلی فضای اداری است. امروزه طراحی و اجرای پارتیشن دفتر کار به شیوه های مختلف به واسطه تیم‌های طراحی خبره و ماهر در این زمینه صورت می گیرد. در ادامه مطالب ما تصمیم داریم در رابطه با نحوه طراحی و اجرای پارتیشن بندی دفتر کار بیشتر صحبت کنیم.

پارتیشن بندی فضای اداری به چه معناست؟

پارتیشن بندی فضای اداری فرایندی است که به منظور فراهم کردن فضای کار با بهره وری بیشتر صورت می گیرد. معمولا پارتیشن بندی فضای اداری ممکن است به صورت دائمی و یا موقتی باشد. همچنین جهت پارتیشن بندی فضای اداری می توان از متریال های مختلفی نظیر چوب، آلومینیوم و غیر استفاده کرد. منتهی نکته مهم در این باره این است که متریالی که برای منظور فوق انتخاب می‌شود باید به نحوی باشد که باید با سایر عناصر به کار رفته در طراحی داخلی محیط اداری مورد نظر نیز هماهنگی داشته باشد.

در مواقعی که برای انجام برخی فرایندهای اداری نیاز به فضای مجزا هست می توان با تکیه بر فنون پارتیشن بندی در کوتاه‌ترین زمان ممکن فضای مورد نیاز را ایجاد کرد. در واقع منظور از پارتیشن بندی فضای اداری ایجاد اتاق های کاملاً مجزا برای انجام برخی فرآیندها است.

البته برخی از ادارات به دلیل نوع خدمتی که به مردم ارائه می‌دهند به طور کلی برای تمام کارکنان اتاق‌های مجزایی را در نظر می‌گیرند. منتهی به جای آنکه و به سبک پیشین و با استفاده از متریال های قدیمی این محیط را ایجاد کنند با استفاده از پارتیشن بندی برای هر کارمند محیطی کاملا خاص و مجزا به وجود می‌آورند که این ابتکار سبب می‌شود نظم و زیبایی محیط به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یابد همچنین کارمندان نیز با آرامش بیشتری می توانند به انجام وظایف محوله بپردازند.

این امر سبب می شود علاوه بر آنکه کلاس کاری و کیفیت طراحی محیط اداری ارتقا پیدا کند راندمان کار کارکنان نیز بهبود یابد همچنین پارتیشن بندی محیط اداری جهت ایجاد اتاق جلسات با کمترین زمان با ویژگی سکوریت نیز به راحتی قابل اجرا است.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری

طراحی و اجرای پارتیشن بندی دفتر کار فضای اداری به صورت است؟

طراحی و اجرای پارتیشن دفتر کار امروزه به دو صورت دو بعدی و سه بعدی صورت می گیرد همچنین استفاده از اشکال نوین طراحی داخلی در این سبک طراحی و اجرا متداول و رایج است لازم به ذکر است که طراحی و اجرای پارتیشن دفتر کار مهمترین بخش پارتیشن بندی فضای اداری بوده به همین دلیل لازم است که به صورت کاملا اصولی و فنی صورت بگیرد.

انواع پارتیشن برای محیط اداری

همانطور که در مطالب قبلی نیز گفتیم برای پارتیشن بندی محیط اداری می‌توان از متریال های مختلفی نظیر چوب mdf، شیشه، بتن‌های پیش ساخته، آلومینیوم و سایر موارد دیگر استفاده کرد. در این قسمت از مقاله تصمیم داریم در رابطه با این موضوع کمی مفصل تر صحبت کرده و انواع پارتیشن بندی فضای اداری را مورد بررسی قرار بدهیم که شامل موارد زیر هستند.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی

  • پارتیشن اداری ام دی اف

استفاده از متریال ام دی اف برای ایجاد پارتیشن بندی در محیط اداری یکی از روش‌های رایج است. این نوع متریال موجب می شود که محیط کار اداری جلوه‌ای تقریباً سنتی به خود بگیرد. همچنین به دلیل وجود شباهت های زیاد بین چوب و ام دی اف محیط اداری که به واسطه ام دی اف پارتیشن بندی می شود دارای گرما و صمیمیت خاصی است.

به طور کلی تجربه نشان داده است که استفاده از ام دی اف برای پارتیشن بندی موجب می‌شود که حس خوشایندی به فضای اداری موردنظر القا شود. همین امر سبب شده است که طی سال‌های اخیر متریال ام دی اف به شکل فزاینده‌ای برای این منظور مورد استفاده قرار بگیرد.

مهمترین دلایل تمایل بالای کارفرمایان به استفاده از متریال ام دی اف برای پارتیشن بندی، نصب سریع و آسان، وزن کم و سبک ایجاد هارمونی های مناسب با انواع دکوراسیون های اداری و تنوع بالا در رنگ است.

پارتیشن بندی فضای اداری بنیستا

  • شیشه

برای پارتیشن بندی فضای اداری شیشه نیز از جمله مواردی است مورد استفاده قرار می گیرد. البته در اکثر اوقات متریال شیشه در کنار ام دی اف به صورت ترکیبی به کار می‌رود. شیشه فضای روشن تری ایجاد می‌کند و دارای قیمت تقریباً مقرون به صرفه تری نسبت به دیگر متریال ها بوده که این امر از عمده دلایل توجه افراد به آن است. البته در پارتیشن بندی از کانال های شیشه ‌ای با کیفیت و بدون بار استفاده می شود.

لازم به ذکر است که شیشه ها دارای دو نوع ثابت و متحرک هستند. بنابراین کارفرما می تواند متناسب با نیاز خود نوع مناسب را انتخاب کند. همچنین دیگر نکته مثبتی که در رابطه با پارتیشن شیشه ای می توان به آن اشاره کرد تامین نور است. به هر حال این متریال یک نوع شیشه بوده و نور به راحتی قابلیت عبور از آن را دارد. بنابراین دیگر نیازی به صرف هزینه برای انجام نورپردازی جهت تامین نور مورد نیاز در فضای ساختمان اداری نیست.

آلومینیوم

دیگر متریالی که برای پارتیشن بندی قابل استفاده می باشد آلومینیوم است. این نوع متریال دارای فریم آلومینیومی بوده و از دوام بسیار بالایی برخوردار هست. به همین دلیل دارای طرفداران زیادی است. بنابراین اغلب محیط های اداری که نیاز به فضایی با استحکام و مقاومت بالا دارند به دلیل ضد ضربه بودن این نوع متریال پارتیشن آلومینیومی را انتخاب می‌کند. این نوع متریال فضایی بسیار منحصر به فرد لاکچری و زیبا به محیط اداری می دهد و همچنین از قابلیت نقل و انتقال جامع و جابجایی بالایی بهره مند است.

قیمت پارتیشن بندی اداری

همانطور که گفتیم برای ایجاد پارتیشن بندی اداری از متریال‌های مختلفی استفاده می شود. مسلماً همه این متریال ها دارای قیمت یکسانی نبوده و تفاوت‌هایی بین قیمت آنها وجود دارد. همین عامل باعث شده است که یکی از عوامل تعیین کننده قیمت پارتیشن بندی اداری با نوع متریال انتخاب شده دارای رابطه مستقیم باشد.

همچنین برخی از پارتیشن های اداری تک جداره و برخی دوجداره هستند که این عامل نیز بر قیمت تأثیر دارد. دیگر عامل تاثیرگذار بر قیمت متراژ محیطی است که نیاز به پارتیشن بندی دارد. بنابراین قیمت پارتیشن بندی متناسب با نوع متریال و ابعاد مورد نیاز متغیر هست.

نتیجه گیری

استفاده از پارتیشن بندی در محیط اداری منجر به ایجاد نظم و ایجاد فضاهای مجزا در آن می گردد. به همین امر موجب القای آرامش به محیط اداری می‌شود که به طور کلی تاثیر بالقوه ای در راندمان کاری محیط اداری خواهد گذاشت. متریال های مختلفی برای پارتیشن بندی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود بوده که کارفرمایان می توانند متناسب با سلیقه و فضای محیط اداری و همچنین دیگر المان های بکار رفته در طراحی دکوراسیون داخلی محیط اداری گزینه مناسب را انتخاب کنند.

ارسال نظر