گروه معماری بنیستا

نورپردازی دیوارهای داخلی

نورپردازی دیوارهای داخلی یکی از راه های ایجاد ظاهری متفاوت و زیبا در محیط داخلی خانه اجرای نورپردازی بر روی دیوار هاست. روشن شدن دیوار های داخلی با استفاده از چراغ های دیواری نمایی جذاب به محیط خانه می بخشد و به ایجاد یک فضای چشمگیر کمک می‌کند. سبک های متنوعی جهت اجرای نورپردازی دیوارهای داخلی وجود دارد.

هر یک از این روش ها معایب و مزایایی نیز دارد. انتخاب مناسب ترین روش نورپردازی برای دیوارهای داخلی کار دشواری به نظر می رسد. ما در این مقاله قصد داریم فهرستی از روش های نورپردازی رایج را ارائه دهیم. آنچه مهم است تصمیم به یک انتخاب درست جهت یکپارچه کردن دکوراسیون داخلی خانه می باشد.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

نورپردازی دیوارهای داخلی

نحوه انتخاب نورپردازی مناسب برای دیوارهای داخلی

هر یک از روش های نورپردازی از سه طرح نور بالا، نور پایین یا نور پایین و بالا تشکیل شده است. در روش نورپردازی به سمت پایین دیوارکوب نور، روشنایی را به سمت پایین هدایت می کند. از این روش برای ایجاد فضایی صمیمی و گرم بهره گرفته می شود. نورپردازی دیوار داخلی به سمت پایین بهترین گزینه جهت اجرا در محیط های بزرگ به شمار می رود.

توجه داشته باشید که دیوارکوب های نور پایین معمولاً نور ایده آلی برای روشنایی ندارند و صرفاً جهت زیبایی در طراحی دکوراسیون داخلی بر روی دیوارها اجرا می شوند؛ بنابراین بهتر است در رویدادهای داخلی و رسمی استفاده شوند. مناسب ترین گزینه برای انتخاب نورپردازی در دیوار های داخلی یک محیط کوچک، نورپردازی به سمت بالا است. در این روش روشنایی به سمت سقف بود و باعث انعکاس نور در زوایای متعدد و در نتیجه بزرگ نشان دادن محیط می شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

نورپردازی دیوارهای داخلی

این نوع نورپردازی مناسب اتاق نشیمن، محیط های کوچک و آپارتمانی می باشد. نورپردازی دیوار داخلی به سمت بالا همچنین گزینه مناسبی برای محیطی است که نور کافی طبیعی دریافت نمی کند. از دیگر روش های نورپردازی مدرن می توان به چراغ های دیواری اشاره کرد. دیوارکوب پایین و بالا نوع دیگری از نورپردازی در طراحی دکوراسیون دیوارهای داخلی به شمار می رود.

همانطور که از اسم آن پیداست به هر دو سمت پایین و بالا به مقدار مساوی نور می دهد و به همین دلیل جهت اجرا در هر محیطی مناسب است. در این نمونه دیوارکوب جهت کمتر شدن تابش نور و جلوگیری از تولید یک نور خیره کننده از لامپ کم وات استفاده می شود. لازم به ذکر است که این طراحی نیاز به سیم پیچی دقیقی نیز دارد.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

نورپردازی دیوارهای داخلی

نورپردازی دیوارهای داخلی

انواع نورپردازی دیوار داخلی

نورپردازی دیوارهای داخلی نمونه های مختلفی دارد که در بخش قبل به چند نمونه از آن اشاره شد. اگر قصد ایجاد جلوه ای کلاسیک یا تاریخی در یک محیط دارید شمع های دیوارکوب بهترین گزینه هستند. نمونه سنتی این نوع نورپردازی حس نوستالژیک در فضا ایجاد می‌کند. این نوع دیوارکوب ها قابل اجرا در دکوراسیون مدرن نیز می باشند.

از این روش بیشتر برای نورپردازی دیوارهای اتاق خواب بهره گرفته می شود. از نمونه چراغ های روشنایی که قابل تنظیم است می توان به دیوارکوب بازودار چرخشی اشاره کرد. از این نوع دیوارکوب در فضایی استفاده می شود که لازم باشد نور کنترل شود. این روش گزینه مناسبی برای قسمت هایی که به نور زیاد احتیاج دارد نیست؛ زیرا نور مناسبی فراهم نمی کند.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

نورپردازی دیوارهای داخلی

نورپردازی دیوارهای داخلی

انتخاب نورپردازی مناسب برای دیوارهای داخلی به هدف شما از نورپردازی بستگی دارد. اگر هدف برجسته کردن یک نقطه خاص بر روی دیوار داخلی باشد و قرار نباشد که یک منبع نور اصلی ایجاد شود، تابلوهای دیوارکوب، وال واشر و چراغ های تصویری می‌توانند یاری دهنده باشند. مثلاً برای تمرکز نور بر روی یک تابلو نقاشی یا عکس و برجسته کردن آن بر روی دیوار داخلی، چراغ های تصویری با ساطع کردن نور ملایم می توانند جذابیت خاصی ایجاد نمایند.

نورپردازی دیوارهای داخلی

نورپردازی دیوارهای داخلی

سخن پایانی

در این مقاله تلاش بر این بود که انواع نورپردازی دیوار داخلی معرفی و بررسی شود؛ تا شما بتوانید مناسب ترین روش را به راحتی انتخاب نمایید. اما توجه داشته باشید که انتخاب روش و نوع نورپردازی دیوارهای داخلی امری سلیقه‌ای بوده و تا حدود زیادی به هدف شما از این کار بستگی دارد.

در هر صورت شما با استفاده از مطالب گفته شده می توانید یک خرید آگاهانه داشته باشید و به جذابیت هرچه بیشتر دکوراسیون داخلی و دیوارهای داخلی محیط زندگی خود کمک نمایید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

ارسال نظر