گروه معماری بنیستا

طراحی نمای داخلی ساختمان

طراحی نمای داخلی ساختمان به منظور بهبود فضای داخلی آن صورت می گیرد. طراحی نمای داخلی یکی از زیر شاخه های حرفه معماری است که به تازگی مورد لطف و عنایت قرار گرفته و به عنوان یکی از زیر شاخه های علم معماری خدمات مرتبط با آن به مردم عرضه می شود. لطفا تا انتهای مطالب همراه ما بمانید تا با این حرفه و خدمات مرتبط با آن بیشتر آشنا شوید.

طراحی نمای داخلی ساختمان به چه معناست؟

طراحی نمای داخلی ساختمان یکی از زیر شاخه های علم معماری بوده و به منظور طراحی و نحوه قرار گیری قسمت های مختلف عناصر داخلی یک ساختمان به صورت استاندارد در محل مناسب است. در واقع یک طراح داخلی با توجه به موقعیت ساختمان و دانشی که از علم معماری  دارد طراحی نمای داخلی ساختمان را انجام داده و مکان قرار گیری بخش های مختلف ساختمان را تعیین می کند.

به عنوان مثال محل قرارگیری اتاق خواب، سرویس بهداشتی و آشپزخانه و موقعیت سالن پذیرایی همگی از جمله مواردی هستند که در طرحی، که طراح داخلی ارائه می دهد، مشخص می گردد. البته ناگفته نماند که مهندس طراح داخلی، در طرحی که برای طراحی نمای داخلی ساختمان ارائه می دهد به خواست کارفرما نیز اهمیت می دهد و تا جایی که راه دارد از سلیقه او نیز به عنوان چاشنی طرح خود استفاده می کند.

معمولا مهندسان طراح داخلی با تجربه و حرفه ای به راحتی قادر به مدیریت طرح بوده و بدون آنکه خللی در اصول اصلی و مهم طرح  به وجود بیاید، یک تلفیق کاملا هوشمندانه بین اصول و استانداردهای طراحی و درخواست و سلیقه کارفرما ایجاد می کند. به این ترتیب طراحی نمای داخلی ساختمان به نحوی صورت می گیرد که هم مطابق با نظامات و قوانین حاکم براین زمینه است و هم مورد پسند و رضایت کارفرما می باشد.

همچنین بخوانید : طراحی نمای خارجی ساختمان از 0 تا 100 

تفاوت طراحی و اجرای نمای داخلی ساختمان با دکوراسیون داخلی چیست؟

متاسفانه یک و باور برداشت غلط در رابطه با طراحی نمای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی وجود دارد. این باور غلط این است که بسیاری از افراد این دو را یکی می دانند. در صورتی که تفاوت های فاحشی بین طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی وجود دارد.

همانطور که گفتیم طراحی داخلی یکی از زیر شاخه های هنر معماری است و باید مطابق با یک سری اصول و قواعد صورت بگیرد. در واقع طراحی نمای داخلی ابتدا بر روی کاغذ ترسیم می شود و پس از تایید مورد اجرا قرار می گیرد.

اما دکوراسیون داخلی رابطه ای با ترسیم خط و خطوط نداشته و نسبت به طراحی فرایند بسیار راحت تر دارد. در واقع دکوراسیون داخلی یک حرفه کاملا سلیقه ای بود و هر فردی که دارای خلاقیت و استعداد های ذاتی در رابطه با چیدمان باشد در این حرفه موفق است. اما طراحی داخلی یک دانش است که هیچ فردی بدون فرا گرفتن فنون و اصول آن قادر به ارائه طرح نخواهد بود.

همچنین بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی 

به طور کلی طراحی نمای داخلی ساختمان یکی از زیر شاخه های علم معماری است. اما دکوراسیون داخلی یک هنر و استعداد نو ظهور است که اخیرا باب شده و به نحوه چیدمان مبلمان و قرار گیری لوازم دکوری در فضای منزل می پردازد. بنابراین بر خلاف طراحی داخلی این اقدام به راحتی توسط خود افراد نیز قابل اجرا بوده و هر کسی که دارای سلیقه خوبی باشد به خوبی قادر است از پس چیدمان لوازم منزل خود برآید. البته آن دسته از افرادی که به داشتن زندگی مجلل و خاص بسیار اهمیت می دهند و دوست دارند دکوراسیون منزل خود را به شکل حرفه ای و منحصر به فرد طراحی کنند، بهتر است این کار را به افراد خلاق و با تجربه در این حوزه واگذار کنند.

همچنین بخوانید : طراحی داخلی رستوران 

طراحی نمای داخلی ساختمان بنیستا

در طراحی نمای داخلی ساختمان باید به چه مواردی توجه شود؟

طراحی نمای داخلی ساختمان باید به نحوی صورت بگیرد که خللی در انجام فعالیت های روزمره ساکنان آن ایجاد نکند. همچنین باید  در راستای بهینه سازی فضای موجود باشد. بنابراین نیاز است که طراحی صورت گرفته بر حسب محیط پیرامون انجام شود.

فراموش نکنیم که نحوه طراحی داخلی محل کار و زندگی تاثیر مضاعف بر روحیه و کیفیت کار و زندگی می گذارد. بنابراین باید همواره به نحوی صورت بگیرد که تاثیری بد بر خلق و خوی افرادی که در آن زندگی می کنند نگذارد.

همچنین باید تمام مواردی که به نوعی موجب ایجاد فضای شاد و فرخ بخش در یک محیط می شوند در طراحی مد نظر قرار  بگیرند. البته اگر انجام فرایند طراحی به دست یک مهندس طراحی داخلی صورت بگیرد به تمام این موارد ترتیب اثر داده و یک فضایی داخلی ناب و استاندارد متناسب با فضایی که در دسترس است  ارائه خواهد داد.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت 

نتیجه گیری

طراحی نمای داخلی ساختمان یک حرفه فنی بوده که باید مطابق با دانش این حرفه صورت بگیرد. بنابراین انجام این کار توسط افراد عادی و فاقد دانش معماری غیر قابل اجرا بوده و اگر هم فردی که هیچ دانش و اطلاعات علمی در رابطه با دانش معماری ندارد طراحی داخلی یک ساختمان را انجام دهد مطمئنا طرح حاصل کاملا بی کیفیت و غیر استاندارد خواهد بود. به همین دلیل توصیه اکید ما به آن دسته از عزیزانی که تصمیم دارند برای ساختمان خود طرح و سبک مناسبی داشته باشند این است که فرایند طراحی و اجرای آن را به افراد و تیم های متخصص در این حوزه واگذار کنند.

ارسال نظر