گروه معماری بنیستا

طراحی مجدد پلان خانه

طراحی مجدد پلان خانه طراحی مجدد پلان ساختمان مسکونی از جمله کارهایی است که باید به شکل صحیح و با ترتیب مراحل پیش برود؛ تا در نهایت یک طرح اصولی برای اجرا در دسترس قرار گیرد. طراحی پلان خانه اصول خاص خود را دارد. رعایت تمامی اصول در نهایت طراح را به سمت طراحی یک پلان خوب سوق می دهد.

در واقع اگر تمامی اصول مربوطه در طراحی مجدد پلان پیاده شود در پایان منجر به یک طرح مناسب و ایده آل خواهد شد. طراحی پلان خانه با ویلا یا یک خانه دوبلکس تفاوت های جزئی دارد. در ادامه این مبحث به بررسی مراحل طراحی مجدد پلان خانه خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که تمامی مراحل حتماً به ترتیب انجام شوند و در مرحله اجرا نیز باید تمامی مراحل گام به گام پیاده شوند.

در روند طراحی، هر عملیاتی جای مخصوص به خود را دارد. مثلاً نمی توان در شروع طراحی به سراغ طراحی اتاق ها رفت و سپس به طراحی آسانسور و پله ها پرداخت. در نهایت تنها در صورتی یک کار قوی و مناسب خواهید داشت که ترتیب مراحل در مرحله طراحی و اجرا رعایت شود.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

طراحی مجدد پلان خانه

طراحی مجدد پلان خانه

نکات مهم طراحی پلان خانه

قبل از اقدام برای هر طرح و نقشه ای باید کاربری و نوع نیاز شما از ساختمان مشخص شود. سپس طراحی نقشه و پلان خانه مرحله بعدی کار می باشد و با توجه به هدف و نیاز آن انجام می پذیرد. این نکته به این معنی است که همه ساختمان ها یک طرح و پلان مشخص ندارند و هر نقشه و پلانی مخصوص به یک ساختمان مسکونی است.

در نتیجه پلان های اینترنتی در همه شرایط  قابل استفاده نمی باشند. شما تنها می‌توانید از پلان های موجود در سایت های مختلف اینترنتی به صورت جزئی ایده بگیرید و این تنها در صورتی امکان‌ پذیر است که قبل از آن مشخصات و فرم آن با نوع پروژه مد نظر شما تطبیق داده شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

طراحی مجدد پلان خانه

طراحی مجدد پلان خانه

عوامل تاثیرگذار در طراحی پلان خانه

از جمله فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در طراحی پلان و نقشه خانه یا هر آپارتمان مسکونی دیگر باید به خواسته و نیاز کارفرما اشاره کرد. در مرحله بعد مساحت و ابعاد زمین مطرح می شود. دسترسی ساختمان نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در طراحی پلان خانه است. مشخص شدن شرایط طراحی و محدودیت‌ های موجود نیز از عواملی است که باید بررسی شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

طراحی مجدد پلان خانه

طراحی مجدد پلان خانه

رعایت ضوابط شهرسازی و شهرداری نیز جزء عواملی است که موظف به رعایت آن می باشید. تعیین نوع کاربری ساختمان (ویلایی آپارتمانی یا مسکونی) نیز نکته مهم و تاثیر گذار در این زمینه است. بدون شک یک سری عوامل و نکات دیگر نیز وجود دارند که تاثیر مستقیمی در این رابطه دارند.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی مجدد پلان خانه

طراحی مجدد پلان خانه

مراحل مختلف طراحی پلان خانه

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد طراحی پلان خانه مراحلی دارد که باید به ترتیب انجام و اجرا شود. مهمترین و اولین مرحله در طراحی پلان تعیین مکان آسانسور و پلکان است. در این مرحله باید به تعداد واحد در هر طبقه، عرض زمین و تعداد پارکینگ توجه نمود. وسط پلان معمولاً از موقعیت های مناسب جهت قرارگیری پلکان است.

مرحله اول بر کیفیت دیگر مراحل تاثیر مستقیم دارد؛ به طوری که طراحی زیرزمین، طبقه همکف، پارکینگ، لابی و نمای کلی بنا تحت تاثیر طراحی و انتخاب محل درست آسانسور و باکس پله قرار می گیرد. تفکیک فضای خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی یا اصطلاحا لکه گذاری، مرحله دوم طراحی پلکانی پلان است.

طراحی مجدد پلان خانه

طراحی مجدد پلان خانه

این مرحله در طراحی پلان خانه به راحتی انجام می گیرد. در مرحله سوم باید محل قرارگیری آشپزخانه، حمام و اتاق خواب ها تعیین شود. در واقع کیفیت پلان در این مرحله مشخص می گردد. در انتخاب هر یک از فضاهای نام برده شده باید به شرایط محیطی، تهویه، نور و میزان دسترسی توجه داشت.

بعد از مشخص شدن کلیات پلان، ستون گذاری طبق شکل طبقات و پارکینگ انجام می شود. این مرحله نیز در پلان خانه و ساختمان مسکونی عملیات دشواری به شمار نمی رود. مرحله پنجم بررسی و اصلاحات نهایی پلان می باشد که در واقع یک سری ریزه کاری است که بعد از ستون گذاری لازم الاجرا است.

مرحله پایانی که در جهت تکمیل پلان صورت می گیرد، مبلمان اصولی پلان معماری است. اگر این مرحله به صورت صحیح انجام شود ایرادات طراحی مشخص شده و قابل جبران است.

ارسال نظر