گروه معماری بنیستا

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران :طراحی آشپزخانه کافی شاپ و رستوران از سخت ‌ترین و در عین حال لذت بخش ترین کارهایی‌ است که طراحان داخلی انجام می ‌دهند. این طراحی باید متناسب با موقعیت جغرافیایی، بودجه، سبک معماری، نوع مشتریان و هدف صاحب کافه یا رستوران انجام شود. لذا نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید هنگام طراحی لحاظ گردد. در ادامه مطالب بیشتری درباره طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران بیان می کنیم. اگر شما نیز قصد انجام این را کار را دارید، بهتر است تا انتها همراه ما باشید:

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران

اهمیت طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران

بسیاری از کافی شاپ‌ ها و رستوران ها کار خود را با این تفکر به پیش می برند که بعد از تسلط بر مهارت ‌های آشپزی و قهوه ‌سازی، آماده راه ‌اندازی کافی شاپ و یا رستوران خود هستند. اما این تفکر اشتباه است و طراحی این مکان ها به اندازه درست کردن قهوه و مهارت آشپزی مهم است. مشتریان برای داشتن لحاظاتی عالی و لذت بخش، از محیط کافی شاپ و رستوران استفاده می ‌کنند. از این رو طراحی داخلی این مکان ها برای جذب مشتری جدید و بازگشت مشتری های سابق بسیار مهم است.

معرفی انواع سبک طراحی آشپزخانه کافی شاپ و رستوران

اولین گام برای طراحی آشپزخانه، انتخاب سبک آن است. قطعا نباید اصول طراحی آن را بر اساس علاقه و اولویت‌ های خود طراحی کنید. نخست فکر کنید که مشتریان شما به کدام  سبک فضا مانند مدرن، آرام ‌بخش، فانتزی، کودک‌ پسند یا کلاسیک علاقه بیشتری نشان می دهند. برخی پرطرفدار ترین انواع سبک های طراحی آشپزخانه کافی شاپ و رستوران عبارتند از:

  • سبک مدرن

  • سبک کلاسیک

  • سبک سنتی

  • سبک روستیک

  • سبک صنعتی

  • طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران

مراحل طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافی شاپ و رستوران

برای ایجاد یک آشپزخانه ایده آل نیاز به طراحی خوب، دقیق و طی مراحلی است که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم؛

  • اولین مرحله پیش طراحی است. در این مرحله شرایط و میزان تولید روزانه کسب و کار مورد نظر بررسی و تعیین خواهد شد. پس از آن بایستی شرایط محیط کاری مشخص شود و بعد از بررسی های لازم در آخر مقدار فروش روزانه تعیین می گردد.
  • دومین مرحله ایجاد نقشه چیدمان است. پس از تعیین همه نیازها و اطلاعات کشیدن نقشه پیشنهادی و تعیین تجهیزات مورد نیاز برای کار لازم است. در حالت کلی در طراحی نقشه چیدمان و طرح کلی یک آشپزخانه مواردی مانند مشخصات فضاي كار، روند جريان كار، روند گردش مواد اوليه، روند گردش نيروي كار و تجهيزات مهم هستند.
  • مرحله آخر طراحی نهایی است. در این مرحله همه موارد بالا تعیین خواهد شد و لیست تجهیزات تهیه می گردد. همچنین در طراحی نهایی شکل نهایی چیدمان تجهیزات و روند اجرایی کار مشخص خواهد شد.
  • طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران

عوامل موثر در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافی شاپ و رستوران

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافی شاپ و رستوران عوامل زیادی موثر هستند و باید آن ها مدنظر گرفت. ابتدا باید مکان مناسب برای کسب و کار انتخاب شود، سپس نوع کاربری و منوی آن را تعیین کرد. تعداد پرسنل یک شیفت کاری و تعیین مکان مناسب جهت ورود مواد اولیه و خروج ضایعات غذایی هم جز عوامل موثر است. مکان قرارگیری مواد غذایی خشک مانند برنج، سیب زمینی، پیاز، سبزی خشک، حبوبات و آرد باید مشخص گردد. وجود یک سردخانه برای نگهداری گوشت، مرغ، ماهی و مواد فسادپذیر نیز ضروری است.

ضوابط طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافی شاپ و رستوران

هنگام طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافی شاپ و رستوران باید استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی که معروف به HACCP  رعایت شوند. مشخصات کلی ساختمان رستوران بدین گونه است:

  • شیب آن باید به شکلی باشد که موجب تخلیه فاضلاب، دود و گرما شود.
  • آشپزخانه نیز باید در مکانی قرار بگیرد که فاصله آن با محل پخت رستوران کم باشد.
  • محل تخلیه زباله ها بایستی به گونه ای تعبیه شود که از دید مشتریان و سالن دور باشد.
  • برای این منظور بهتر است درب پشتی طراحی شود تا انتقال پسماند مواد غذایی و زباله ها از طریق آن انجام گیرد.
  • بهترین نور برای آشپزخانه صنعتی، نور طبیعی می باشد که از خستگی نیز جلوگیری می‌کند.
  • دیوارها بایستی فاقد درز باشد تا از رشد حشرات جلوگیری شود.
  • بهتر است حد فاصل سقف و دیوار زاویه نداشته باشد، برای اینکه وجود زاویه نظافت را سخت تر می کند. دیوارها بایستی مقاوم در مقابل گرما و رطوبت و ضربات باشند و در محل هایی که تجهیزات پخت قرار می‌گیرند کاملاً کاشی کاری شده باشد.

سخن پایانی

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کافه و رستوران از اهمیت زیادی برخوردار است و بایستی به گونه ای طراحی شود که راندمان و بهره وری کار را افزایش دهند. طراحی آشپزخانه اصول و قوانین خاص خود را دارد که باید رعایت شوند ولی برای طرح ایده اولیه و الگوی ابتدایی قانون خاصی وجود نداشته و بیشتر به سلیقه صاحب کار بستگی دارد. این طراحی آشپزخانه  کار چندان راحتی نیست و بدون شک باید از یک فرد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. گروه معماری بنیستا می تواند در این راه مشاور و پشتیبان شما باشد.

ارسال نظر