گروه معماری بنیستا

طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای

طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای رابطه مستقیمی در جذب مشتری دارد. به همین دلیل برای دستیابی به مهمترین اهداف در راه اندازی یک فروشگاه توجه و تمرکز بر نحوه طراحی داخلی و چیدمان آن جزو اصول مهم در این حرفه می‌باشد. در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با طراحی داخلی فروشگاه زنجیره‌ای صحبت کنیم. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره دارید لطفاً تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

عناصر تاثیرگذار بر طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای چیست؟

طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای بسیار مهم بوده و جزو مهم‌ترین ارکان این حرفه به شمار می‌رود. بنابراین طراحی داخلی آن باید به نحوی صورت بگیرد که همه عناصر در محل اصلی خود قرار بگیرند شاید اکنون برای بسیاری از شما این سوال به وجود بیاید که عناصر اصلی طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای شامل چه مواردی است. اگر تا انتهای مطالب همراه ما بمانید پاسخ پرسش خود را خواهید گرفت. به طور کلی عناصر مهم در طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای به شرح زیر می باشد.

همچنین بخوانید : طراحی نمای خارجی ساختمان از 0 تا 100 

  • قفسه ها

قفسه ها جزو عناصر مهم در یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای ای هستند. به همین دلیل در طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای نقش مهمی دارند و لازم است که هم بر نوع و هم نحوه چیدمان و قرار گیری آن ها در فروشگاه زنجیره ای توجه شود. امروزه انواع و اقسام قفسه مخصوص فروشگاه وجود دارد که اولین معیار جهت انتخاب قفسه مناسب، تناسب آن با نوع کالا است.

پس از انتخاب گزینه مناسب نوبت به نحوه قرار گیری آن ها در فروشگاه می رسد. معمولا محل قفسه ها در فروشگاه ها در کنار دیوارها است. اما از آنجایی که فروشگاه های زنجیره ای دارای مساحت بزرگی هستند متناسب با مساحت آن‌ ها می توان علاوه بر دیوارها در چندین ردیف دیگر قفسه ها را با نظم خاصی قرار داد. منتهی مهمترین امر در چنین شرایطی در نظر گرفتن فضای مناسب برای عبور و مرور مشتری است. به عبارت دیگر قفسه ها باید به نحوی چیده شوند که فضای مناسب بین آن ها وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری در تهران به صورت کاملا حرفه ای و کم هزینه 

  • سبدهای خرید

معمولا در همه فروشگاه های زنجیره ای سبدهای خرید نیز وجود دارد. طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای باید به نحوی صورت بگیرد که این سبدها در محلی قرار بگیرند که هم در معرض دید مشتری باشند و هم آنکه موجب ایجاد مزاحمت برای چرخیدن راحت مشتریان در محیط فروشگاه نشود. به طور کلی دو سبد دستی و چرخدار وجود دارد که معمولا سبدهای چرخدار بهتر و پرطرفدار از چرخ دستی هستند. بنابراین بهتر است شما هم جهت کسب رضایت بیشتر مشتریان و افزایش کلاس کاری مرکز فروش خود سبدهای چرخدار را انتخاب کنید.

 

طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای

  • چیدمان کالاها

در طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای نحوه چیدمان کالاها نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید کالاها به نحوی چیده شوند که قابل دید باشند. همچنین چیدمان باید به نحوی صورت بگیرد، که مشتریان بدون درد سر و راحت به تمام کالاها دسترسی داشته باشند. نکته قابل ذکر دیگر این است که به اندازه کافی کالا بر روی قفسه ها قرار بگیرد تا بهتر و واضح تر در معرض دید باشند‌. اصول کلی در رابطه با بازاریابی و فروش این است که نظر مشتری به نحوی جلب شود. بنابراین کالاهای رنگارنگ بهتر است در قسمت های پر تردد چیده شوند تا نظر مشتری راحت تر جلب شده و میزان فروش بالاتر برود.

کالاهایی که متعلق به کودکان هستند باید در طبقات زیرین قرار بگیرد تا کودکان هم به آن ها دسترسی داشته باشند و هم آنکه میزان فروش آن ها بیشتر شود. زیرا بسیاری از کالاهای کودک فقط در صورتی که در معرض دید کودکان باشند به فروش خواهند رفت و والدین چندان میلی به صرف هزینه برای خرید آن ها ندارند. بنابراین کالای کودک باید در معرض دید او و در طبقات پایین قرار بگیرد. نحوه چیدمان کالا باید به نحوی صورت گیرد که مشتری مجبور به دور زدن کل فروشگاه شود. به همین بهتر است کالاهای پرطرفدار در دور تا دور فروشگاه چیده شوند.

همچنین بخوانید : طراحی نمای ساختمان اداری 

  • نورپردازی

هر چند بسیاری از ما تصور داریم که نورپردازی فروشگاه از نظر کسی دارای اهمیت نبوده و کسی به آن توجه نمی کند. اما نباید فراموش کرد که نور پردازی نیز جزو اصول کلی کار بوده و هم مانع از تاریک شدن فضای فروشگاه می شود و هم به مشتری کمک می کند راحت تر اجناس و کالاهای مورد نیاز خود را پیدا کند و مهمتر این که زرق و بزق کالا را افزایش داده و آن را در دیده مشتری جذاب تر نشان می دهد. البته دریافت نور طبیعی در این باره نیز مهم بوده و باید به صورت جدی به این توجه شود زیرا نور طبیعی تاثیر مثبتی تر نسبت به نورپردازی های مصنوعی دارد. به این ترتیب لازم است که در طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای برای نور پردازی اصولی آن نیز برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد.

  • محل قرار گیری صندوق

دیگر عامل مهم در طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای

صندوق است. معمولا محل قرار گیری صندوق در قسمت پایینی فروشگاه در نظر گرفته می شود. به نحوی که مشتریان جهت تسویه حساب و پرداخت هزینه خرید به سمت درب ورودی هدایت شوند.

همچنین بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی 

نتیجه گیری

طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای بسیار مهم بوده و باید به صورت فنی و تخصصی صورت بگیرد. به همین دلیل توصیه ما این است که این فرایند را به واسطه اشخاص و تیم های ماهر طراحی دکوراسیون داخلی واگذار کنید تا همه چیز در محل درست و مناسب خود قرار بگیرد و کسب و کار شما نیز رونق بیشتری به خود بگیرد.

ارسال نظر