گروه معماری بنیستا

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه: امروزه از متریال های مختلفی مانند: شیشه، سنگ، سرامیک، کامپوزیت و چوب برای زیباسازی نمای ساختمان استفاده می شود که هر کدام معایب و مزایای منحصر به فرد خود را دارند.

یکی از مهم ترین ملاک های انتخاب یک متریال برای نمای ساختمان اقلیم آب و هوایی آن منطقه ای است که ساختمان در آن قرار دارد. پس بسیار مهم می باشد که متریال های انتخاب شده متریال های باشد که با اقلیم منطقه سازگاری داشته باشد.

اما یکی از مهمترین متریال هایی نمای ساختمان که برای اکثر مناطق مناسب می باشد آجر نسوز است.ما به صورت کلی در این مقاله به بررسی سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه می پردازیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم

یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که باید در هنگام طراحی نمای ساختمان به آن توجه کنید سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه می باشد. توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ای که قرار است ساختمان در آنجا ساخته شود بسیار مهم است، با توجه به اینکه نما بدنه هر ساختمان است پس وظیفه آن محافظت از ساختمان و البته زیباتر کردن ساختمان می باشد.

با توجه به اینکه عمر مفید هر ساختمان ۳۰ تا ۵۰ ساله می باشد باید طراحی نما به گونه ای باشد که تا این مدت زمان علاوه بر دوام آوردن زیبایی خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند. پس باید توجه داشته باشید که برای نمای ساختمان از چه متریال هایی استفاده کنید که مناسب با شرایط اقلیمی آن منطقه باشد.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

برای مثال در مناطقی که سرما زیاد است استفاده از سرامیک مناسب نیست چرا که سرامیک در نمای ساختمان با سرمای زیاد به مرور زمان شکسته می شود. یا مثلاً برای مناطقی که وزش باد شدید می باشد استفاده از نمای کامپوزیت مناسب نمی باشد چرا که نمای کامپوزیت در مقابل بادهای شدید و طوفان ها دچار تو رفتگی می شود.

استفاده از سنگ های سفید در نمای ساختمانی که در مناطق پر گرد و خاک و یا آلودگی زیاد است مناسب نیست چرا که خیلی زود کثیف شده و زیبایی خود را از دست میدهند.

این مثال ها و خیلی دیگر از مثال ها در تایید این نظریه می باشد که در هنگام طراحی نمای یک ساختمان باید به شرایط اقلیمی منطقه توجه شود تا سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه همخوانی  داشته باشد. آجر نسوز گزینه مناسب برای سازگاری نمای ساختمان با اقلیم آب و هوایی اکثر مناطق همانطور که گفتیم آجر نسوز می تواند گزینه مناسبی برای نمای ساختمان در اکثر و یا تمام مناطق کشور باشد.

استفاده از اجرنسوز برای کدام اقلیم مناسب است؟

دلیل عمده این ادعا قطعا در ساختار و کارکرد این آجر هامی باشد، آجر نسوز نما نسبت به سرما و گرما مقاوم است و دارای جلوه ای زیبا و چشم نوازی نیز می باشد و از طرفی دارای ضریب انتقال حرارت مناسب و مطلوب است.

عایق بودن در برابر سر و صدا، مقاومت بالا در برابر یخ زدگی، مقاومت بالا در برابر ضربه مقاومت بالا در برابر ریزش ناشی از یخ زدگی، کم وزن و سبک بودن، مقاومت بالا در برابر ضربه، قابلیت اجرا در ساختمان های بلند و البته سرعت بالای نصب همگی باعث شده است که آجر نسوز نما گزینه مناسبی برای کسانی باشد که در طراحی نمای ساختمان به سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه توجه میکنند.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

نتیجه گیری

کشور ایران دارای اقلیم های مختلف آب و هوایی می باشد. اگر معماری های سنتی موجود در قسمت های مختلف کشور را بررسی کنید می توانید این موضوع را متوجه شوید که معماران از دیرباز معماری پایدار را در دستور کار خود قرار داده اند، معماری پایدار به معنی توجه به موضوع اقلیم شناسی و یا همان اقلیم آب و هوایی هر منطقه می باشد.

از گذشته معماران سعی کرده اند که بنا ها را با توجه به اقلیم هر منطقه بسازند. امروزه نیز معماران و طراحان نمای خارجی ساختمان سعی  می کنند تا نمای ساختمان ها را که علاوه بر زیبایی وظیفه استحکام و عایق بودن ساختمان را نیز بر عهده دارند را با توجه به اقلیم هر منطقه طراحی کنند، البته طراحی نمای یک قسمت و  استفاده از متریال مناسب یک قسمت دیگر این ماجرا می باشد. آجرهای نسوز میتوانند متریال مناسبی برای همه اقلیم‌های آب و هوای ایران باشد.

امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد چگونگی طراحی نما به منظور سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه را به دست آورده باشید و بتوانید طراحی نمای ساختمان را به گونه ای انجام دهید که متناسب با اقلیم آب و هوایی منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد باشد.

ارسال نظر