گروه معماری بنیستا

اصول معماری پایدار در طراحی

رعایت اصول معماری پایدار در طراحی

معماری پایدار چیست؟

کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی وآلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می‌دهد، بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می‌کند. بطوریکه بر اساس گفته ریچارد راجرز معمار مشهور انگلیسی، “ساختمان‌ها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش داده و خود را با شرایط جدید محیط وفق میدهند و بر اساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می‌کنند”

جنگل عمودی در سوئیس

جنگل عمودی در سوئیس

توسعه پایدار چیست؟

توسعه پایدار، توسعه ایی است که نیازهای اکنون را به گونه ایی برآورده نماید که توان نسلهای بعدی را جهت تامین نیاز، کاهش ندهد.معماری پایدار را شاید بتوان یکی از جریان‌های مهم معاصر به حساب آورد که عکس‌العملی منطقی در برابر مسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار می‌رود. برای مثال، 50 درصد از ذخایر سوختی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این به نوبه خود منجر به بحران‌های زیست محیطی شده وخواهد شد. بنابراین، ضرورت ایجاد و توسعه هرچه بیشتر مقوله پایداری در معماری به خوبی قابل مشاهده است.

اصول معماری پایدار

اصولی که باید رعایت شود تا یک ساختمان در زمره بناهای پایدار طبقه‌بندی شود به شرح زیر است:

حفظ انرژی

بنا باید طوری ساخته شود که نیاز ساختمان به سوختهای فسیلی و تجدید ناپذیر را به حداقل برساند.

هماهنگی با اقلیم

بنا باید طوری طراحی شوند که با اقلیم و منابع انزژی موجود در محل احداث هماهنگی داشته باشد. به عنوان مثال، یکی از منابع سرشارو نامیرا، انرژی حاصل از نور خورشید است که امروزه توسط تکنولوژی فتوولتاییک برای فراهم کردن آب و برق مصرفی در ساختمان، از آن استفاده می‌شود.

کاهش استفاده از منابع جدید

ساختمان‌ها بایستی به گونه‌ای طراحی شوند که میزان استفاده از منابع جدید را تا حد ممکن کاهش داده و در پایان عمر مفید خود برای ساختن بنای جدید، خود به عنوان منبع جدید به کار روند. برای مثال، می توان از مواد بازیافتی در مرحله پس از ساخت یک ساختمان به عنوان مصالح اولیه در مرحله ساخت ساختمانی دیگر استفاده کرد.

برآوردن نیازهای ساکنان

در معماری پایدار برآورده شدن نیازهای روحی وجسمی ساکنان از اهمیت خاصی برخوردار است. این اصل ریشه در نیازهایی دارد که برای حفظ و نگهداری عناصر زنجیره ای اکوسیستم لازم است که آنها نیز به نوبه خود بقای انسان را تضمین می کنند.

هماهنگی با سایت

بنا باید با ملایمت در زمین سایت خود قرار گیرد و با محیط اطراف سنخیت داشته باشد.

کل گرایی

تمام اصل معماری پایدار باید در یک پروسه کامل که منجر به ساخته شدن محیط زیست سالم می‌شود، تجسم یابد.

برج باغ در پاریس با رویکرد معماری پایدار

برج باغ در پاریس با رویکرد معماری پایدار

نمونه هایی از معماری پایدار

 برج های فیلوتاکتیک

تقریبا تمامی قسمت های برج های فیلوتاکتیک دسترسی مستقیم به نور خورشید و هوای آزاد دارند. خانه ها به واسطه بهره مندی از چیدمان فیلوتاکسی به دور هسته مرکزی، کمترین میزان سایه اندازی بر هم را دارند، دقیقا مانند برگ ها در گیاهان.در مجموع در برج های فیلوتاکتیک هر واحد مسکونی حیاط شخصی روباز خودش را دارد. به علاوه می تواند بیشترین میزان نور خورشید را دریافت کند.

 

معماری پایدار در طراحی برج مسکونی سبز در فرانسه

ساختمان سوفوجیتومو (sou fujimoto) در بخشی از طرح توسعه‌ی شهری در فرانسه واقع شده و تمامی بخش‌های آن با اصول معماری پایدار هماهنگ شده‌ که سازگار با محیط زیست باشد. سازندگان و طراحان این پروژه موفق شده‌اند تا با بهره‌گیری از روش‌های گوناگون، گواهینامه “Biosource” را از سازمان محیط زیست دریافت کنند. یکی از راهبردهای پایداری محیطی به وسیله‌ی باغ در بام در این پروژه به دست آمده است که به ساکنان و کاربران اجازه می‌دهد که در بام به کشت محصولات کشاورزی و درختان میوه بپردازند. آب مورد استفاده در کشاورزی در چرخه‌ی این ساختمان تصفیه شده و به بخش‌های دیگر حوزه‌ی مصرف منتقل می‌شود.

معماری و طراحی داخلی کتابخانه عمومی برکلی، کالیفرنیا

ساختمان جدید شعبه غربی کتابخانه عمومی برکلی با ۹۵۰۰ فوت مربع زیربنا، نخستین ساختمان زنده ای در کالیفرنیا است که به عنوان یک کتابخانه عمومی دارای گواهینامه مصرف انرژی صفر می باشد. از طریق استراتژی های یکپارچه برای نورپردازی روز (ساختمان تا ۹۷ درصد نور روز را از نور طبیعی تامین می کند)، تهویه طبیعی و یک پوشش پربازده برای ساختمان، اتلاف انرژی ساختمان به حداقل می رسد. یک دودکش هوایی خلاقانه، تهویه نقطه ای را در عین دور نگه داشتن صدا های خیابان، برای کتابخانه تامین می کند. انرژی های تجدید پذیر در محل شامل صفحات فوتوولتاییک و صفحات گرمایی خورشیدی هستند که برای گرمایش تابشی، سرمایش و آب گرم مصرفی به کار رفته اند.

ارسال نظر