گروه معماری بنیستا

دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی

دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی به نحوی اجرا می شود که بین قسمت های مختلف خانه اختلاف سطح وجود دارد. در این قسمت از مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با ویژگی های خانه دوبلکس ایرانی و نحوه طراحی و دکوراسیون آن برای شما عزیزان صحبت کنیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به طراح خانه به سبک دوبلکس علاقمند هستید لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید.

دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی دارای چه ویژگی های است؟

در خانه های دو طبقه و دوبلکس ایرانی  معمولا بین قسمت های مختلف خانه یک اختلاف سطح وجود دارد. به عبارت دیگر دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی به نحوی طراحی می شود که  قسمت هایی از خانه در طبقه دوم و قسمت هایی از آن در طبقه اول یا همان همکف قرار دارد. به عنوان مثال دکوراسیون دوبلکس خانه ایرانی در اکثر موارد به نحوی است که سالن پذیرایی در طبقه هم کف و اتاق های خواب در طبقه دوم قرار دارند.

بنابراین جهت رفت و آمد و ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف یک خانه به راه پله نیاز است. به این ترتیب جهت ایجاد ارتباط راحت بین بخش های مختلف راه پله باید در داخل خانه قرار بگیرد.

بر خلاف تصور بسیاری از ما که فکر می کنیم خانه های دوبلکس دارای دو طبقه هستند باید بگویم که خانه های دوبلکس در شمار خانه های یک طبقه قرار دارند. منتهی فضای داخلی آن ها به نحوی طراحی می شود که دارای دو طبقه است.

طبقه اول شامل سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن بوده و امکان دسترسی به سایر بخش های خانه نیز از همین قسمت یعنی طبقه اول و سالن پذیرایی فراهم می شود. در واقع یکی از مهمترین جذابیت های دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی در این است که راه پله به شکلی بسیار زیبا و با طراحی مجلل در سالن قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که در  طراحی دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی نیاز به فضای زیادی دارد و به همین دلیل این سبک طراحی اغلب برای خانه هایی که دارای متراژ بالایی هستند امکانپذیر است. البته ناگفته نماند که این سبک طراحی امروزه برای خانه هایی کوچک نیز اجرا می شود منتهی جذابیت و تجلی آن نسبت به خانه هایی بزرگ کمتر است.

معمولا طراحی دکوراسیون داخلی خانه های دوبلکس ایرانی به دو سبک کلاسیک و مدرن صورت می گیرد. سبک کلاسیک معمولا هزینه برتر و همچنین پر طرفدارتر بوده و اغلب افراد طراحی داخلی به این سبک را در خانه های دوبلکس بیشتر می پسندند.

خانه های دوبلکس چه تفاوتی با خانه های عادی دارند؟

دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی نسبت به خانه های عادی دارای طراحی و دیزاین بسیار زیباتر و جذاب تری هستند. بنابراین خانه های دوبلکس و همچنین نیمه دوبلکس دارای کلاس بیشتری بوده و به همین دلیل پر طرفدارتر از خانه های عادی هستند.

همانطور که گفتیم جذاب ترین بخش خانه های دوبلکس شامل راه پله ها بوده و این قسمت از خانه های دوبلکس شرایط را برای طراحی مجلل و عیانی این سبک خانه ها بیشتر می کند. وجود راه پله در سالن پذیرایی خانه ابهت بسیار بالایی به آن می بخشد و حتی به جرات می توان گفت بسیاری از افراد به دلیل راه پله ها به سراغ چنین سبکی می روند. این در حالی است که در خانه هایی که فضای داخلی آن ها به سبک ساده طراحی می شود هیچ اثری از پله وجود ندارد. به این ترتیب مهمترین و بارزترین تفاوت بین خانه های عادی و دوبلکس وجود راه پله های در دکوراسیون خانه دوبلکس  ایرانی است.

دیگر تفاوتی که برای این دو میتوان برشمرد این است که میزان فضا در خانه های دوبلکس چه بزرگ و چه کوچک بیشتر می باشد. زیرا این سبک خانه از دو بخش تشکیل می شود و این امر یک خانه ساده و دوبلکی با مساحت زیر بنای مساوی را از نظر میزان فضای در دسترس کاملا متفاوت می کند.

همپنین خانه های دوبلکس از ظرافت و جذابیت بسیار بیشتری نسبت به خانه های عادی برخوردار هستند و به طور کلی طرفداران این سبک زندگی بسیار بیشتر است. منتهی به دلیل هزینه بر بودن طراحی به این سبک و همچنین وجود فضای و زمین مجزا برای طراحی آن امکان دستیابی همه افراد طالب این سبک خانه و زندگی را تا حدود زیادی محدود کرده است.

سبک طراحی راه پله ها در دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی

سبک طراحی راه پله ها در دکوراسیون خانه دوبلکس  ایرانی نیز از تنوع مطلوبی برخوردار است. البته امروزه با روی کار امدن امکانات بیشتر شرایط برای ایجاد تنوع در راه پله ها نیز بهتر شده و ما شاهد انواع و اقسام راه پله در دکوراسیون خانه های دوبلکی ایرانی هستیم.

در حال حاضر رایجترین سبک طراحی راه پله در خانه های دوبلکس راه پله هایی با سبک مدرن و کلاسیک در اشکال گرد و سه طرفه هستند. منتهی به دلیل جذابیت های بالایی که راه پله های گرد به فضای خانه می دهند این نوع بسیار بیشتر از سایر سبک ها مورد توجه قرار دارد. البته ناگفته نماند که میزان مساحت خانه نقش بسیار موثری در سبک طراحی راه پله در خانه های دوبلکس دارد.

نتیجه گیری

دکوراسیون خانه دوبلکس ایرانی معمولا به دو سبک مدرن و سنتی صورت می گیرد که اغلب سبک کلاسیک از اقبال و توجه بیشتری در نزد مردم برخوردار است. البته ناگفته نماند که سبک مدرن نیز جذابیت ها و همچنین طرفداران خاص خود را دارد. معمولا خانه های دوبلکس جزو خانه های دو طبقه هستند که طراحی داخلی آن ها به صورت دو طبقه شکل می گیرد.

ارسال نظر