گروه معماری بنیستا

تفاوت بازسازی و نوسازی خانه

پس از گذشت چندین سال از زمان ساخت خانه ممکن است که به دلیل فرسودگی، استفاده نادرست از خانه، تغییرات محیطی و سایر عوامل تاثیر گذار، نیاز به بازسازی یا نوسازی خانه وجود داشته باشد. این دو عبارت در واقع مفهوم مجزایی دارند اما در بیشتر مواقع به طور اشتباه و به جای هم به کار می روند. در ادامه مطلب به تفاوت بازسازی و نوسازی خانه می پردازیم و اطلاعاتی را در این زمینه به شما عزیزان ارائه می دهیم.

بازسازی چیست؟

بازسازی به مجموعه کارهایی گفته می شود که باعث افزایش استحکام خانه شده و عمر مفید آن را افزایش می دهد. در بازسازی قسمت هایی از ساختمان که بیشترین آسیب را دیده اند، تعمیر می شوند و پس از آن مصرف انرژی و منابع، به کمترین حد خود می رسد. بازسازی نسبت به تعویض خانه بسیار به صرفه تر است و اگر به شکل اصولی انجام شود، نتایج خوبی به دنبال دارد.

اقدامات لازم برای بازسازی چیست؟

بازسازی به دو دلیل تغییرات کلی و یا تعمیرات اساسی خانه انجام می شود و تفاوت بازسازی و نوسازی خانه به دلیل تفاوت در اقدامات مربوط به این دو عملیات است. در بازسازی دیوار ها تخریب شده و می تواند تیغه های داخلی در ساختمان ایجاد شود. برای تعمیر دیوارها در بازسازی، از مصالحی مشابه مصالح اصلی استفاده می نماییم و ساختار قدیمی به منظور تقویت ساختمان، تعمیر می گردد.

تعمیرات مربوط به تاسیسات، سرویس بهداشتی، کف و نمای ساختمان نیز از جمله اقدامات موثر در این زمینه است. برای بازسازی خانه کاشی کاری کف و دیوارها تعمیر شده و در و پنجره ها در صورت نیاز، تعویض می شوند. به دلیل اهمیت نور خانه بهتر است که در مراحل مختلف بازسازی به تغییرات نورپردازی نیز توجه گردد.

آیا بازسازی خانه نیاز به مجوز دارد؟

بازسازی خانه به طور کلی نیاز به مجوز ندارد اما اگر شخصی قصد انجام اقدامات خاصی که در ادامه بررسی می کنیم را داشته باشد باید ابتدا مجوزهای لازم را از ادارات مربوطه اخذ نماید و سپس عملیات بازسازی را آغاز کند. به طور کلی تخریب دیوارهای باربر، جابجایی دیوارهای پارکینگ به صورتی که منجر به از دست رفتن فضای آن شود، جابجایی راه پله ها، تغییر کاربری قسمت های مختلف خانه و جابجایی و تغییر بخش هایی که مطابق با قانون شهرسازی ممنوع است، نیاز به اخذ مجوز دارد.

 نوسازی چیست؟

به مجموعه اقداماتی که منجر به نو کردن ساختارهای خانه قبلی شده و تغییراتی را در نقشه اصلی ساختمان ایجاد نکند، نوسازی گفته می شود. در نوسازی، اسکلت ساختمان تغییری نمی کند و ساختمان فقط جلوه زیباتری به خود می گیرد. نوسازی هزینه کمتری نسبت به بازسازی دارد زیرا تخریب ساختمان در آن انجام نشده و تاسیسات نیز جایگزین نمی شوند.

اقدامات لازم برای نوسازی چیست؟

همانطور که گفتیم تفاوت بازسازی و نوسازی خانه از نظر مجموعه اقدامات انجام گرفته در این دو عملیات است. به طور کلی در نوسازی اقداماتی مانند تعویض کابینت ها و کانتر آشپزخانه، تغییر طراحی داخلی خانه، تغییر در دکوراسیون آشپزخانه، تغییر سرویس بهداشتی و تغییر پوشش دیوارها و کف ساختمان انجام می شود. علاوه بر این موارد، ایجاد کارایی برای قسمت های پرت و بدون استفاده، تعویض شیرآلات، تعویض دستگیره ها و اجرای سقف کاذب نیز به عنوان عملیات نوسازی محسوب می شود.

تفاوت بازسازی و نوسازی خانه چیست؟

تفاوت بازسازی و نوسازی خانه را بررسی کردیم اما اگر بخواهیم به طور کلی این دو عملیات مربوط به ساختمان را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که هزینه نوسازی کمتر از بازسازی است و از سویی بازسازی دردسر و کارهای بیشتری دارد‌. بازسازی مربوط به تغییر ساختار ساختمان است اما نوسازی جزئیات مربوط به زیبایی خانه را در بردارد.

برای انجام بازسازی زمان بیشتری لازم است و برای خانه هایی که بافت فرسوده دارد، انجام می شود اما نوسازی در خانه های جدیدتر کاربرد دارد. در ادامه برای مطرح کردن تفاوت بازسازی و نوسازی خانه می توان گفت بازسازی برای افزایش طول عمر ساختمان انجام می شود، اما نوسازی بیشتر به منظور زیبا سازی اجرا می گردد.

جمع بندی

با اطلاع از تفاوت بازسازی و نوسازی خانه باید ابتدا ساختمان را مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که تاسیسات و بخش های اصلی خانه فرسوده نشده اند و با در نظر داشتن بودجه  و زمان خود، عملیات نوسازی را انجام دهید. به طور کلی عملیات نوسازی از نظر بودجه و زمان به صرفه تر از بازسازی می باشد اما نقشی در افزایش طول عمر خانه و استحکام آن ندارد. پیش از تصمیم گیری برای انجام بازسازی یا نوسازی بهتر است از متخصصان فعال در این زمینه مشاوره بگیرید.

ارسال نظر