گروه معماری بنیستا

تخریب و بازسازی ساختمان اداری

تخریب و بازسازی ساختمان اداری

دو فرایند و عملیات جدای ساخت و ساز هستند که در حال حاضر برای ساختمان های فرسوده و کلنگی قابل اجرا می باشند. در تخریب و نوسازی ساختمان اداری بر عکس پروژه بازسازی باید کل بنای فرسوده خراب شده و از نو بنا گردد. لطفا با ما همراه شوید تا در رابطه با این دو عملیات مهم ساخت و ساز به اطلاعات بیشتری دست یابید.

تخریب و بازسازی ساختمان اداری

تخریب و بازسازی ساختمان اداری به چه معناست؟

تخریب و بازسازی ساختمان اداری دو فرایند و عملیات مهم ساختمانی و عمرانی هستند که برای تعمیر و نوسازی ساختمان های فرسوده و کلنگی قابل اجرا می باشند.

اکثر ساختمان های اداری که در حال حاضر مورد استفاده قرار دارند، در چندین سال پیش بنا شده اند. به همین دلیل هم از نظر دکوراسیون داخلی و هم از نظر زیبایی ظاهری چندان درخور توجه نیستند. به همین دلیل در مواردی که قابلیت تعمیر و مرمت سازی را دارند باید بازسازی شوند و در مواردی که قابل بازسازی نیستند باید تخریب شده و از نو بنا شوند.

اولین و مهمترین هدفی که در پروژه تخریب و بازسازی ساختمان اداری دنبال می شود مستحکم سازی و بالا بردن ایمنی ساختمانی است.

از آن جای که روزانه انسان های زیادی در ساختمان های اداری آمد و رفت دارند، بنابراین وجود هر گونه نقص در ایمنی یک بنای اداری نه تنها جان کارمندان آن اداره را تحدید می کند بلکه جان افرادی که به عنوان ارباب رجوع برای حل مشکلات اداری به این مکان ها مراجعه می نمایند نیز در خطر است.

همانطور که ملاحظه می فرماید تخریب و بازسازی ساختمان اداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و علاوه بر آنکه باید همواره مورد توجه کارفرمایان قرار بگیرد، باید دولتمردان نیز در این زمینه اقدامات کاربردی داشته باشند.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان های اداری در تهران

تخریب و نوسازی چه تفاوت های با یکدیگر دارند؟

همانطور که گفتیم تخریب و بازسازی ساختمان اداری دو عملیات ساخت و ساز جدا از هم هستند که هر کدام فرآیندهای مختص به خود را دارند. بنابراین متصور کردن این دو واژه به یک معنا کاملا اشتباه می‌ باشد.

واژه تخریب در کنار عملیات نوسازی قرار می گیرد. به عبارت دیگر عملیات تخریب زمانی به مرحله اجرا در می آید که ساختمان اداری دیگر قابلیت تعمیر و مرمت را نداشته و جهت بالا بردن استحکام و ایمنی آن از نظر فنی و مهندسی باید به طور کامل تخریب شده و نوسازی شود.

بنابراین تخریب و نوسازی بنا در ساختمان های فرسوده که عمر استفاده و بهره وری از آن ها به اتمام رسیده است قابل اجرا می باشد.

اما عملیات بازسازی اغلب برای ساختمان های کلنگی است، که با انجام تعمیر و مرمت سازی برخی تاسیسات و تجهیزات آن ها، بدون نیاز به تخریب و نوسازی، هنوز هم می توان از آن ها استفاده نمود.

در واقع به زبان ساده تر می توان گفت که در بازسازی بنا، بدون آنکه نیاز به تخریب کامل آن باشد، می توان دوام و استحکام آن را بالا برده و دوباره از آن استفاده کرد.

بازسازی ساختمان

آیا پروژه های عمرانی بازسازی و نوسازی هر دو نیاز به اخذ مجوز دارند؟

در رابطه با اخذ مجوز برای نوسازی و بازسازی پروژه های عمرانی نظیر تخریب و بازسازی ساختمان اداری، باید بگویم که هر دو نیاز به مجوز دارند.

اما در این باره نیز بین این دو یک سری تفاوت هایی وجود دارد. در پروژه نوسازی به طور قطعی نیاز به مجوز بوده و این امر در راس تمام مراحل، تمامی پروژه های نوسازی قرار دارد.

اما در پروژه های بازسازی اخذ مجوز فقط در شرایطی خاص که بازسازی ساختمان نیاز به ایجاد تغییرات اساسی داشته باشد لازم است.

بنابراین در بازسازی برعکس نوسازی تنها در مواردی خاص که در قوانین مربوطه پیش بینی شده است باید کارفرمایان جهت دریافت مجوز اقدام نمایند.

به عنوان مثال ایجاد تغییر در فضای داخلی محیط اداری، نظیر تغییر رنگ دیوارها، عوض کردن چیدمان داخلی آن، تعویض تاسیسات فرسوده و تغیرات مشابه نیازی به دریافت مجوز از مقامات مربوطه نداشته و کارفرما بدون هیچ مجوزی می تواند پروژه بازسازی را به شرکت‌ ها یا پیمانکاران واگذار کند.

همچنین بخوانید : هزینه بازسازی ساختمان چقدر است؟

نتیجه گیری

تخریب و بازسازی ساختمان اداری دو مقوله جدا از یکدیگر هستند. در فرایند تخریب ساختمان اداری به طور کامل تخریب شده و از اول ساخته می شود.

این عملیات یک اقدام کاملا مهندسی و فنی است که تمام مراحل آن باید زیر نظر مهندسان ناظر پروژه اجرا شوند. معمولا هر ساختمان اداری فرسوده برای بهره وری دوباره نیازمند تخریب و نوسازی است.

اما فرایند بازسازی ساده تر از نوسازی بوده و معمولا با صرف هزینه های کمتری قابل اجرا می باشد. در بسیاری از فرآیند های بازسازی کارفرمایان بدون دریافت هیچگونه مجوزی، با پیمانکار قرارداد بسته و یک سری تغییراتی جهت مستحکم سازی و همچنین زیبا سازی بنا در آن ایجاد می کنند. البته اگر تغییرات صورت گرفته اساسی باشد، نیاز به دریافت مجوز است.

ارسال نظر