گروه معماری بنیستا

بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان امروزه افراد برای به روز کردن فضای خانه با هدف رفع نیازهای خود اقدام به بازسازی منازل مسکونی می کنند. حفظ صمیمیت و گرمای فضای خانه در بازسازی خانه حائز اهمیت است. از آنجایی که فضا و محیط خانه شخصیت هر فرد را شکل میدهد، یک طراحی اصولی بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که بازسازی خانه با بازسازی ساختمان اداری تفاوت دارد. از طرفی بازسازی خانه با یک طراحی دقیق پاسخگوی نیاز افراد خانه می باشد. اغلب گذشت زمان باعث فرسایش خانه ها می شود. در این شرایط یک خانه نمی تواند نیازهای جدید افراد را برآورده کند و در نتیجه کیفیت خانه کاهش پیدا می کند.

در این مواقع بازسازی خانه انتخابی درست است. برای بازسازی این فضای امن خانوادگی، رعایت اصول طراحی داخلی اهمیت زیادی دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان

اصول بازسازی خانه

قبل از اقدام جهت بازسازی یک خانه باید هدف از این بازسازی مشخص شود. شایع ترین دلیل بازسازی خانه ها خرابی تاسیسات و قسمتی از خانه است. در مواقعی نیز بازسازی با هدف طراحی نمای خارجی ساختمان و تغییر آن انجام می شود. اغلب بازسازی منازل مسکونی نیز با هدف رفع فرسودگی فضای داخلی خانه انجام می پذیرد.

هرگاه احساس شود محیط خانه به طور مناسب پاسخگوی تمام نیازهای افراد نیست، باید جهت یک بازسازی اصولی اقدام گردد. آشنایی با نیاز افراد مختلف خانه و بررسی اهداف این افراد برای آینده از مواردی است که باید قبل از اقدام به بازسازی خانه بررسی شود.

در واقع پیش بینی دقیق نیازهای آینده افراد خانه در نوع تعمیرات و بازسازی فضای خانه دخالت دارد. رعایت این موارد باعث می شود که شما در پایان خانه را به بهترین شکل بازسازی کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان

اهمیت طراحی داخلی در بازسازی خانه

همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره شد، یکی از رایج ترین دلایل مراجعه جهت بازسازی خانه، فرسودگی است. این مشکل می تواند هم در لوله کشی و تاسیسات باشد و هم در شکل ظاهری خانه به وجود آمده باشد. بازسازی منازل بسیار قدیمی معمولا به هر دو دلیل انجام می شود.

عدم پاسخگویی درست خانه یا ساختمان به نیازهای متعدد افراد، دلیل دیگری است که نشان می‌دهد یک خانه نیاز به بازسازی دارد. البته امروزه بسیاری از افراد بازسازی را جهت ایجاد ظاهر زیبا در خانه انجام می دهند. اما یک بازسازی اصولی به برگشتن فضاهای از دست رفته و ضروری در محیط یک خانه نیز کمک می کند.

پس هدف از بازسازی چیزی فراتر از زیبایی ظاهری است و اینجاست که اهمیت طراحی داخلی در بازسازی خانه مشخص می شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان

طراحی داخلی در بازسازی خانه در واقع جزئیات هر فضا را در نظر گرفته و با توجه به نوع کاربری آن یک طراحی کامل و اصولی انجام می دهد. تعیین محل قرارگیری میز آرایش و مطالعه در اتاق خواب، جداسازی بخش های خشک و تر سرویس بهداشتی، ایجاد دقیق مثلث کار در فضای آشپزخانه و تعیین محل رختشویخانه از جمله مواردی است که طراحی داخلی خانه به آن می پردازد.

رعایت نکردن جزئیات در طراحی داخلی حین بازسازی خانه ممکن است باعث کم شدن عملکرد فضاهای مختلف شود.

بررسی و انتخاب مصالح، اجرای نوع نورپردازی و تعیین رنگ فضای داخلی خانه از جمله موضوعات مهمی است که جزء طراحی داخلی خانه می باشد. توصیه می کنیم که اگر تصمیم به بازسازی خانه دارید ترکیبی از سلیقه شخصی خود را با خواسته کارفرما اجرا نمایید تا نتیجه کار مطابق میل شما باشد.

بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان

مراحل بازسازی خانه

قبل از انجام هر گونه بازسازی رعایت یک سری نکات ضروری است. نکته اول آگاهی از نیاز ساکنین خانه جهت انجام یک بازسازی دقیق و کاربردی است. نکته دوم و مهم ترین نکته در بازسازی خانه اجرای طراحی داخلی است. نکته بعد محاسبه هزینه های کار پس از پایان طراحی بازسازی خانه است.

این کار باعث می‌شود شما نسبت به هزینه های پیش رو آگاهی کافی داشته باشید و تصمیم گیری های آینده جهت انجام بازسازی را به درستی انجام دهید. مرحله بعد تخریب قسمت هایی از خانه است که دیگر کارایی ندارد. این مرحله باید با دقت و سرعت بالا صورت بگیرد؛ زیرا باعث ایجاد آلودگی صوتی و محیطی می شود.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان

تعویض تاسیسات ساختمانی و تاسیسات الکتریکی مرحله بعد از تخریب است. رابیتس بندی و اجرای سقف کاذب و دیوار چینی پله بعدی اجرای طراحی داخلی در بازسازی خانه است؛ که به سفت کاری معروف می باشد. مرحله نهایی و پایانی جزئیاتی است که نازک کاری نامیده می شود. این مرحله باید با دقت و صبر و حوصله انجام شود. سرامیک کاری، کاشی کاری، گچ کاری، نقاشی و نصب کمد و کابینت در این مرحله نجام می شود.

ارسال نظر