گروه معماری بنیستا

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی بازسازی از جمله عملیات های ساختمانی رایج برای بناهای قدیمی به شمار می‌رود. در روند بازسازی داخلی یک ساختمان عملیات های مختلفی مانند بازسازی لوله ها و تاسیسات، بازسازی سیستم گرمایش و سرمایش، رفع هرگونه نم زدگی در کف و دیوار یا در سرویس ها و تغییراتی در بخش های دیگر مانند آشپزخانه، حیاط، نما و … صورت می پذیرد.

بازسازی معمولا زمان و هزینه کمتری را نسبت به ساخت و ساز کلی یک ساختمان متحمل می شود. انجام و رعایت نکات ایمنی در روند بازسازی بسیار اهمیت دارد. سپردن کار بازسازی به متخصصین این امر بهترین راه برای انجام یک بازسازی ایمن می باشد.

در واقع روند بازسازی یک بنا قوانین خاص خود را دارد که افراد و مهندسین در صورت اقدام به بازسازی موظف به رعایت آن هستند. توجه داشته باشید که برخی از عملیات های بازسازی و یا نوسازی ساختمان به گرفتن مجوز از شهرداری احتیاج دارد. جهت آشنایی با قوانین و نکات بازسازی یک ساختمان تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی

نکات فنی در بازسازی چیست؟

مهمترین پیش زمینه جهت انجام یک بازسازی اصولی توجه ویژه به قسمت های خراب، پوسیده و آسیب‌دیده ساختمان است. در روند بازسازی باید بخش هایی که به طور کامل آسیب دیده اند را نوسازی و ترمیم کرد. توجه داشته باشید که عمر ساختمان در میزان تایم بازسازی تاثیر مستقیم دارد.

یعنی اگر عمر ساختمان زیاد باشد زمان زیاد تری برای بازسازی لازم است. عمر بالای یک بنا حتی در مواردی باعث می شود تا تصمیم به تخریب آن گرفته شود. مورد دیگر از نکات مهم در بازسازی، تعویض لوله های فرسوده است. معمولاً بناهایی که دارای لوله های پوسیده هستند باید با لوله های مدرن و جدید تعویض و جایگزین شوند. این کار باعث افزایش طول عمر کاربری ساختمان خواهد شد. برای این کار بهتر است از متخصصین این امر کمک گرفت.

اصلی ترین قسمت ایمنی در بازسازی مربوط به سیم کشی ساختمان می باشد. سیم کشی فرسوده یا غلط باعث خرابی و آتش سوزی می شود. پس بهتر است در حین عملیات نوسازی و بازسازی سیم کشی ساختمان به طور کلی تغییر داده شود. تغییر جایگذاری کلید و پریز ها بر اساس نوع کاربری ساختمان و امکان در نظر گرفتن آسایش و راحتی افراد از مزیت های تغییر سیم کشی یک بنا به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی

نکات ایمنی در بازسازی چیست؟

در صورت وجود هر نوع خرابی و یا آسیب در قسمت های سازه های اصلی مانند ستون، دیوار، حامل و تیرآهن ها باید نسبت به ترمیم اصولی آن اقدام کرد. اگرچه سازه های اصلی اصولا از قسمت های مقاوم یک ساختمان به شمار می روند، اما فرسودگی آن ها در گذشت زمان امری غیر قابل انکار است.

ترمیم و بازسازی سازه های اصلی باعث افزایش عمر مفید بنا نیز می شود. لازم به ذکر است که ایجاد تغییر و بازسازی سازه های اصلی هزینه و زمان انجام کار را نیز افزایش خواهد داد. از جمله نکات فنی مهم در بازسازی ساختمان این است که مرحله تخریب در ابتدای عملیات باشد تا در طی بازسازی جهت ترمیم سایر بخش ها زمان و هزینه کافی وجود داشته باشد. رعایت این نکات به شما کمک می کند تا ساختمان را با کم ترین هزینه و به بهترین و اصولی ترین شکل، ترمیم یا بازسازی نمایید.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی

مختصری درباره قوانین بازسازی ساختمان

همان طور که در بخش مقدمه به آن اشاره شد یکسری اقدامات ساختمانی هستند که از سمت شهرداری نیاز به مجوز دارند. در واقع دریافت مجوز باعث می شود که کار نوسازی و بازسازی سریع تر و راحت تر انجام شود. از طرفی یکسری از عملیات های ساختمانی نیز نیاز به اخذ مجوز ندارند. نقاشی، سفید کاری و سیمانکاری، اقدامات مربوط به کف سازی. تعویض و تعمیر نمای بنا، تعمیرات محوطه و حیاط و احداث استخر، حوض و باغچه از جمله اقداماتی هستند که نیاز به دریافت مجوز ندارند.

در مجموع باید گفت که رعایت تمامی نکات فنی و نکات ایمنی در همه مراحل بازسازی و نوسازی ساختمان در اولویت است. بکارگیری نیروهای با تجربه و متخصص نیز در این امر حرف اول را میزند. لازم به ذکر است که هرگونه سهل انگاری و رعایت نکردن نکات ایمنی و فنی در روند بازسازی بنا باعث ایجاد یک سری خسارات جبران ناپذیر می شود. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

ارسال نظر