گروه معماری بنیستا

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان: نمای خارجی یا نمای بیرونی ساختمان یکی از مهمترین قسمت ها در علم معماری و در بحث ساختمان سازی می باشد.

قسمت عمده ای از زیبایی نمای خارجی یا نمای بیرونی ساختمان منوط به طراحی نمای خارجی می باشد اما بخش عمده‌ای از این مسئله مربوط به نوع متریال یا مصالحی می باشد که استفاده می شود.برای نمای بیرونی ساختمان ها معمولاً از مصالح مختلفی استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم که به برسی انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان بپردازیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان کدامند؟

همانگونه که گفتیم برای نمای بیرونی ساختمان از متریال ها و مصالح مختلفی استفاده می شود که هر کدام از این مصالح دارای معایب و مزایای می باشند. که ما در ادامه این مطلب به بررسی آنها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان

سنگ

میتوانیم بگوییم که یکی از کلاسیک ترین انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان سنگ می باشد. سنگ به دلیل مقاومت بالایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای نمای بیرونی ساختمان ها باشد. از ویژگی های بارز سنگ ها می توان به دوام بالای آن ها و قابل شستشو بودن شان اشاره کرد. همچنین با توجه به تنوع بالا سنگ ها از نوع جنس و رنگ شما با هرگونه سلیقه میتوانید از سنگ ها استفاده کنید.

مصالح سنگ برای نمای بیرونی ساختمان در مقایسه با سایر مصالح قیمت بیشتری دارد، هر چند که نمای سنگ ساختمان علاوه بر زیبایی میتواند باعث افزایش بیشتر قیمت ساختمان شود.

چوب

چوب از دیرباز به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در خانه ها مورد استفاده قرار می گرفته است، شاید امروزه کارایی چوب در صنعت ساختمان سازی متفاوت با گذشته باشد اما همچنان از چوب  در ساختمان سازی استفاده می شود، یکی از موارد استفاده چوب در ساختمان سازی  استفاده آن به عنوان یکی از انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان می باشد.

استفاده از چوب در نمای بیرون ساختمان میتواند باعث جذاب و شیک شدن نمای ساختمان شود. نمای چوبی مانند سایر نما ها می تواند مزایا و معایب منحصر به فرد خود را داشته باشد.

از مزایای چوب به عنوان متریال مصرفی در نمای بیرونی ساختمان می توانیم به زیبا بودن شکیل بودن و نصب راحت آن اشاره کنیم. اما در مقابل میتوانیم از نیاز به محافظت  زیاد چوب به عنوان یکی از معایب این نوع مصالح اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید: بازسازی انواع خانه بر اساس متراژ

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان

انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان

سرامیک

سرامیک یکی از مصالح و یا متریال های پرمصرف در نمای داخلی و بیرونی ساختمان می باشد. سرامیک به عنوان یکی از انواع مصالح برای نمای بیرونی می تواند در انواع ساختمان های مسکونی اداری و تجاری و حتی ویلایی استفاده شود. امروزه سرامیک ها در رنگ ها و طرح های متنوعی در بازار وجود دارند که همین امر باعث می شود تا شما به راحتی سرامیک مورد علاقه خود را خریداری و در نمای بیرونی ساختمان خود استفاده کنید.

سیمان سفید

شاید خیلی از افراد فکر می‌کنند که دوران استفاده از سیمان سفید در نمای بیرونی ساختمان به سر آمده است ولی همچنان سیمان سفید به عنوان یک مصالح پرطرفدار برای نمای بیرونی ساختمان می باشد.

امروزه در طراحی مدرن از مواد اولیه ساده و تک رنگ استفاده می شود و سیمان سفید دقیقاً همین مشخصات را دارد. سیمان سفید همانگونه که از نامش پیداست رنگ سفیدی دارد و طراحی آن ساده است و به همین خاطر در نمای بیرونی ساختمان های مدرن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های بارز سیمان سفید ماندگاری بالای این نوع مصالح میباشد میتوانیم به این ویژگی نصب راحت این مصالح را بر روی نمای بیرونی در زمان کوتاه به عنوان یکی از مزایای این مصالح عنوان کنیم.

بیشتر بخوانید: نمای چوبی پارامتریک

فایبر سمنت برد

یکی دیگر از انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان فایبر سمنت برد می باشد. فایبر سمنت برد شامل پنل‌هایی می باشد که جنس آنها از سیمان است و مقادیری فیبر نیز دارند.

از قابلیت های ویژه این مصالح می توان به مقاومت بسیار بالای آنها اشاره کرد. مقاومت این مصالح به قدری است که اجازه نفوذ حشرات را نمی دهد و در برابر آسیب های ناگهانی مانند آتش، آب و پوسیدگی های احتمالی مقاومت بسیار بالایی دارد.

بجز این موارد از مصالح یا متریال های کامپوزیت، شیشه، بایرامیکس و آجر نیز می توان به عنوان دیگر انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان نام برد.

امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد انواع مصالح برای نمای بیرونی ساختمان به دست آورده باشید و با مقایسه این مصالح بتوانید بهترین مصالح را برای نمای خارجی و بیرونی ساختمان خود انتخاب کنید.

ارسال نظر