گروه معماری بنیستا

انتخاب رنگ دیوار

انتخاب رنگ دیوار تغییر رنگ دیوارها همواره یک چالش در تغییر دکوراسیون خانه به شمار می رود. از آنجایی که رنگ دیوارهای یک خانه تاثیر مستقیمی در ظاهر محیط  دارد، رعایت اصول اجرایی آن از اهمیت ویژه برخوردار است. در اغلب موارد رنگ سفید اولویت انتخاب رنگ دیوار ها است؛ اما شاید رنگ های بهتری نیز وجود داشته باشد. قبل از انتخاب رنگ دیوارها باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. در ادامه مقاله نیز راهکارهای دیگری که در انتخاب رنگ مناسب دیوار به شما کمک کند، ارائه می دهیم.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

انتخاب رنگ دیوار

نکات مهم برای انتخاب رنگ دیوار

انتخاب نوع رنگ دیوارها به عوامل مختلفی بستگی دارد. قبل از انتخاب رنگ باید مشخص کنید که تمایل دارید اتاق شما چه حسی را به شما القا نماید. مثلا برای تجربه حس آرامش در محیط نشیمن رنگ آبی و خاکستری بهترین انتخاب است. در بخش آشپزخانه رنگ های روشن مناسب هستند؛ زیرا باعث افزایش روشنایی محیط آشپزخانه و ایجاد حس سرزندگی در آن می شود.

رنگ زرد نیز می تواند انتخاب خوبی باشد. پس با تعیین اینکه قصد دارید فضاهای خانه چه حس و حالی داشته باشند می توانید به راحتی به بهترین رنگ دست پیدا کنید. راهکار دیگری که می توانید به کمک آن به مناسب ترین رنگ دست پیدا نمایید، توجه به جزئیات دکوراسیون منزل است. به عنوان مثال رنگ فرش، مبلمان و یا حتی یک تابلوی نقاشی می تواند شما را به رنگ مناسبی برای دیوارها برساند.

بیشتر بخوانید: مشخصه های فنی طراحی نما

انتخاب رنگ دیوار

توجه داشته باشید که باید رنگ انتخاب شده با وسایل و جزئیات محیط همخوانی و هماهنگی داشته باشد. این کار به زیبایی و درخشش هرچه بیشتر محیط خانه نیز کمک می کند. اگر هنوز برای تهیه مبلمان و سایر وسایل دکوراسیون منزل اقدام نکرده‌اید، توصیه ما این است که انتخاب رنگ دیوارها را در آخرین مرحله قرار دهید؛ تا بتوانید با توجه به رنگ سایر وسایل بهترین رنگ را برای دیوارها انتخاب نمایید.

اصول انتخاب رنگ دیوار

اصول و قوانین خاصی برای انتخاب رنگ دیوار خانه و فضاهای مختلف آن وجود دارد که به شما کمک می کند تا به بهترین گزینه دست پیدا کنید. حین تعیین رنگ فضای خانه باید به میزان نور محیط توجه ویژه داشته باشید.

اگر اتاق دارای پنجره های بزرگ است و نور طبیعی کافی وجود دارد می توانید رنگ دیوار را یک درجه تیره انتخاب کنید. از طرفی رنگ اتاق های کوچک باید از خانواده رنگ های روشن انتخاب گردد. این امر به بزرگتر دیده شدن فضا و انعکاس نور در آن نیز کمک می کند. برای رسیدن به درجه رنگ دلخواه تان می توانید قبل از اینکه دیوارها را به طور کلی رنگ بزنید آن را تست کنید. این کار شما را از صحیح بودن ترکیب رنگ مطمئن می سازد.

بیشتر بخوانید: سازگاری نمای ساختمان با اقلیم منطقه

انتخاب رنگ دیوار

تست رنگ بهتر است بر روی یک صفحه سفید انجام شود. برای هماهنگی رنگ دیوارها با سایر اجزای دکوراسیون خانه می توانید از رنگ های مکمل نیز استفاده کنید. به عنوان مثال اگر مبلمان شما رنگ نارنجی دارد می توانید رنگ آبی را برای دیوارها انتخاب کنید؛ که یک انتخاب هنری و زیبا نیز هست. سلیقه بیشتر افراد به این شکل است که تمایل ندارند همه دیوارهای خانه یک رنگ باشد.

برای خانه هایی با متراژ کم که اغلب فضای پذیرایی، آشپزخانه و نشیمن در کنار یکدیگر واقع شده اند نیز میتوانید به این نکته دقت کنید. برای این کار باید یک دیوار کانونی در محیط انتخاب کرده و بر روی آن یک رنگ خاص و متفاوت بزنید. این کار باعث جذابیت بیشتر فضا نیز می شود. توجه داشته باشید که رنگ های انتخاب شده برای اتاق هایی که در کنار هم قرار دارند نباید در تضاد باشند و باید با هم همخوانی و هماهنگی داشته باشند. بهتر است رنگ ها از یک خانواده انتخاب شوند.

بیشتر بخوانید: چگونگی بازسازی کف خانه

انتخاب رنگ دیوار

سخن پایانی

در بعضی موارد ممکن است رنگ مد نظر شما در بازار یافت نشود. در این شرایط  بهتر است از رنگهای ترکیبی استفاده نمایید و یا بهتر است خودتان دست به کار شوید. برای این کار رنگ سفید به عنوان رنگ پایه و مادر رنگ مورد نظرتان را خریداری کرده و مقدار کمی از آن را به رنگ سفید اضافه کنید تا به رنگ دلخواهتان دست پیدا کنید.

البته لازم به ذکر است که این کار به دانش کافی احتیاج دارد. در پایان باید گفت شاید انتخاب رنگ مسئله ای پیچیده به نظر برسد، اما شما با کسب اطلاعات کافی و رعایت اصول و نکات رنگ آمیزی می توانید با هزینه کم دکوراسیون خانه خود را زیبا کنید.

ارسال نظر