گروه معماری بنیستا

کاربری ساختمان چیست؟

کاربری ساختمان چیست؟هر ملکی با هدف خاصی ساخته می شود. پس از ساخته شدن ساختمان، شهرداری نوع کاربری و استفاده زمین یا ساختمان را طی یک روال قانونی مشخص و در پروانه ساخت بنا درج و لحاظ می نماید. در واقع کاربری ساختمان طبق یک طرح تفصیلی تعیین شده توسط شهرداری از طریق نوع بهره برداری و فعالیت اطراف ساختمان مشخص می گردد.

بیشتربخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

کاربری ساختمان چیست؟

کاربری ساختمان چیست؟

نوع کاربری ساختمان از جمله مواردی است که در اجاره و خرید بنا اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات به دلیل وجود شرایط خاصی تغییر کاربری ساختمان لازم است.

در این شرایط چیزی که مهم است هزینه این عملیات می باشد که باید نسب به آن آگاهی داشته باشید. در بخش های بعدی این مقاله به معرفی انواع کاربری و اقدامات لازم جهت تغییر کاربری ساختمان خواهیم پرداخت. در صورت تمایل تا پایان با ما همراه باشید.

تغییر کاربری ساختمان چگونه است؟

فرایند قانونی و روند خاصی باید طی شود تا بتوان برای یک ساختمان تغییر کاربری گرفت. همانطور که می‌ دانید کاربری تجاری ارزش بیشتری نسبت به مسکونی دارد. به همین جهت افراد زیادی به این دلیل برای تغییر کاربری بنای خود از مسکونی به تجاری اقدام می‌ کنند.

این تغییر کاربری از دو روش انجام پذیر است. روش اول تخریب و نوسازی یا بازسازی در جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز برای اخذ مجوز کاربری تجاری است. در روش دوم نیاز به ایجاد تغییر در ساختمان نیست و تنها طی کردن مراحل قانونی برای دریافت مجوز تغییر کاربری ساختمان کافی است. این روش مختص بناهایی است که دارای شرایط تغییر کاربری از قبل می باشند.

در برخی موارد دریافت مجوز برای تغییر کاربری با سختگیری های زیادی از سمت شهرداری روبرو می شود. در صورت عدم توجه به آن در نهایت با تخریب مواجه می‌ گردد. مثلاً تغییر کاربری باغات و زمین‌های کشاورزی به مسکونی و تجاری اگر بدون اخذ مجوزهای لازم انجام شود، در نهایت از سمت شهرداری تخریب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

کاربری ساختمان چیست؟

کاربری ساختمان چیست؟

مراحل تغییر کاربری ساختمان چیست؟

برای تغییر کاربری واحد مسکونی به کاربری تجاری در مرحله اول باید مشخصات هویتی فرد درخواست کننده و مشخصات ملک در یک فرم مشخص قید گردد. در مرحله بعد این فرم باید به دفتر خدمات نوسازی فرستاده شود. انجام این مراحل به شکل الکترونیکی نیز امکان پذیر است.

مرحله بعد بازرسی تخصصی ملک توسط بازرسان اداره نوسازی و تطابق اطلاعات فرم درخواستی با ملک است. برای آن دسته از املاکی که دارای تخلف هستند، قبل از رفع مشکل هیچ دستوری توسط بازرسان صادر نمی‌شود. مرحله بعد تهیه نقشه بر اساس دستور نقشه جدید صادر شده است.

موارد دستور داده شده حتماً باید در نقشه جدید قید شوند. نقشه تهیه شده توسط کارشناسان مورد بررسی مجدد قرار می‌ گیرد و در صورت مغایرت اصلاح شده و پس از آن مجوز توسط اداره نوسازی صادر می گردد. در مرحله پایانی مالک اجازه دارد برای اقدام به نوسازی یا تخریب ملک اقدام نماید. لازم به ذکر است که در بعضی موارد نیاز به هیچ گونه تغییری در ساختمان نیست.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

کاربری ساختمان چیست؟

کاربری ساختمان چیست؟

انواع کاربری ساختمان

در این قسمت قصد داریم که هشت نوع کاربری ساختمان را به شکل مختصر معرفی نماییم.

۱_کاربری مسکونی شامل سه دسته کلنگی، آپارتمانی و ویلایی است. کلنگی ساختمان هایی هستند که به تخریب، نوسازی و یا بازسازی نیاز دارند. ساختمان های ویلایی دارای زمین و حیاط غیر مشاع می باشند. آپارتمان دارای مشاعاتی مانند راهرو، انباری، راه پله و پارکینگ است.

۲_تجاری نوع دیگری از کاربری ساختمان است که با هدف کسب و کار و تجارت ساخته می شوند. مثلاً رستوران، مغازه، دفتر بیمه و… از جمله ساختمان هایی با کاربری تجاری می باشند.

۳_کاربری کشاورزی مخصوص زمین هایی است که برای امور کشاورزی مناسب هستند. زمین باغ میوه و زراعتی دو نمونه کاربری زمین کشاورزی می باشند.

کاربری ساختمان چیست؟

کاربری ساختمان چیست؟

۴_کاربری صنعتی مخصوص ساختمان هایی هستند که معمولاً در خارج از شهر واقع شده و در شهرک های صنعتی قرار دارند. کارخانه و کارگاه ازجمله ساختمان هایی با کاربری صنعتی می باشند.

۵_ساختمان هایی که ارائه دهنده خدمات رفاهی به مردم هستند، مانند گرمابه و پارک دارای کاربری خدماتی می باشند.

۶_برای مکان های ورزشی مانند استادیوم و سالن تمرین کاربری ورزشی از سوی شهرداری صادر می شود.

۷_معدن نوع دیگری از کاربری ساختمان است.

۸_جالب است بدانید که در این میان املاکی وجود دارند که فاقد کاربری هستند. این زمین یا املاک در واقع در دسته اموال ذخیره شده برای شهرداری محسوب می شوند.

ارسال نظر