گروه معماری بنیستا

نوسازی ساختمان های اداری و شرایط و ضوابط حاکم بر آن

نوسازی ساختمان های اداری باید تحت شرایط و ضوابط حاکم بر آن صورت بگیرید. این شرایط و ضوابط همان حد و مرزهای است که قانون تعیین کرده و هر اقدامی خارج از محدوده قانونی در امر نوسازی ساختمان های فرسوده اداری، مجریان آن را در برابر قانون، قرار می دهد. در این مقاله ما قصد داریم در رابطه با شرایط و ظوابط حاکم بر این امر بیشتر سخن بگویم. لطفاً جهت شناخت مقررات حاکم بر امر نوسازی ساختمان های فرسوده اداری تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید.

شرایط و ضوابط حاکم بر نوسازی ساختمان های اداری چیست؟

بحث نوسازی ساختمان های اداری زمانی مطرح می گردد که عمر مفید آن دیگر به پایان رسیده و جهت استفاده مجدد بازسازی آن ها دیگر بی فایده بوده و تاثیری در بالا بردن مقاومت در برابر عوامل مخرب طبیعی نظیر زلزله ندارد.

اما سوال اساسی این جاست که چگونه می توان پی به این امر برد که دیگر عمر مفید بنای اداری فرسوده به اتمام رسیده و قابل بازسازی نیست.

این امر یک امر کاملا کارشناسی و فنی است که به واسطه تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری مشخص می گردد. به عبارت دیگر نوسازی ساختمان های اداری قدیمی و فرسوده  در صورتی لازم الاجرا  است که سه نفر از کارشناسان دادگستری آن را تأیید نمایند.

هنگامی که سه نفر از کارشناسان دادگستری بر لزوم نوسازی ساختمان های اداری اتفاق نظر داشته باشند، اختلاف نظر بین مالکان بی اثر بوده و باید این اقدام به مرحله اجرا برسد.

پس از آنکه نوسازی ساختمان های اداری قطعی شد باید صاحب و یا صاحبان آن ها به فکر تهیه نقشه ساختمان جدید، که قرار است به جای ملک فرسوده بنا گردد باشند.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت

مدارک لازم جهت دریافت اخذ مجوز نوسازی ساختمان اداری چیست؟

به طور کلی نوسازی ساختمان اداری و هر ساختمان قدیمی فرسوده دیگر، فرایند بسیار پیچیده تری از مراحل بازسازی دارد. به نحوی که صاحب ملک قبل از شروع به اجرای عملیات بازسازی ابتدا باید مجوز دریافت کند و سپس به سراغ اقدامات بعدی پروژه برود.

همچنین برای نوسازی ساختمان های اداری قبل از هر چیزی باید اقدام به تشکیل پرونده در مراکز نوسازی نمود. جهت تشکیل پرونده نیاز است که صاحب ملک یک سری مدارکی را به مراکز مربوطه ارائه دهند. این مدارک شامل گزینه های زیر می باشد.

اصل و کپی سند ملک

کارت شناسایی مالک (کارت ملی و شناسنامه)

اخذ برگه تسویه حساب عوارض شهرداری و قبوض آب، برق، گاز و تلفن با مراجعه به دفاتر نوسازی

مهمترین مراحل اداری مورد نیاز برای نوسازی ساختمان های اداری فرسوده

نوسازی ساختمان های اداری باید طبق قوانینی که در این باره وجود دارد صورت بگیرد. به طور کلی مراحل اجرای پروژه های نوسازی شامل دو مرحله هستند و شامل مراحل اداری و مراحل اجرایی می باشند. مهمترین مراحل اداری مورد نیاز برای انجام پروژه‌های نوسازی ساختمان های اداری و همچنین ساختمان های مسکونی به شرح زیر می باشد.

  • دریافت تاییدیه کارشناس پس از بررسی ابعاد ملک، عرض گذر و بنای ساختمان برای تعیین تعداد طبقات جواز ساخت
  • اخذ مدارک مرتبط با بررسی نیاز یا عدم نیاز ملک به عقب نشینی
  • دریافت مدارک مرتبط با ابعاد جدید ملک
  • دریافت نقشه جدید ساختمان زیر دفاتر نوسازی
  • دریافت مجوز و تأیید نقشه
  • دریافت گواهی صدور مجوز نوسازی
  • دریافت گواهی تعهد به رعایت استانداردهای بهینه‌ سازی مصرف انرژی
  • دریافت گواهی رعایت اصول اسکلت بندی

نوسازی ساختمان های اداری بنیستا

مراحل اجرای نوسازی ساختمان های اداری

مراحل اجرای نوسازی ساختمان های اداری معمولا پس از طی شدن مراحل اداری آن آغاز می گردد. اولین مرحله نوسازی ملک فرسوده، تخریب می باشد. البته در برخی از املاک ممکن است، همه قسمت های آن نیاز به تخریب نداشته باشد، در چنین شرایطی باید، مراحل تخریب به نحوی پیش برود که به سایر بافت ها آسیب نرسد.

تخریب ساختمان خود یک فرایند پیچیده بوده و دربردارنده مراحل متعددی می باشد که باید طبق قوانین و استانداردهای خاص خود پیش برود. پس از اتمام فرایند تخریب، نوبت به اجرای فنداسیون و ایجاد پی در زمین می رسد. لازم به ذکر است که جهت ایجاد پی، برای ساختمان جدید و نوساز باید ابتدا زمین صاف و هموار گردد که برای این منظور نیاز به حفاری و گودبرداری است.

البته حفاری و گودبرداری نیز دو فرایند متفاوت از یکدیگر هستند که به دلیل وجود شباهت های زیاد بین آن ها بسیار از افراد این دو فرایند را یکی تلقی می کنند. پس از ایجاد پی ساختمان، سایر مراحل ساخت و ساز تا اتمام پروژه اجرا می گردند.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری در تهران به صورت کاملا حرفه ای و کم هزینه

نتیجه گیری

پروژه های نوسازی ساختمان های اداری هیچ تفاوتی با دیگر پروژه های نوسازی ساختمان های قدیمی نداشته و باید مطابق با همان چهارچوب ها اجرا گردد. هزینه مورد نیاز برای نوسازی بنا، به واسطه دفاتر نوسازی پس از بررسی، مکان، متراژ، دریافت پروانه ساخت و جوازها برآورد می گردد.

ارسال نظر