گروه معماری بنیستا

نوسازی ساختمان فرسوده

نوسازی ساختمان فرسوده یکی از فرآیندهای مهم ساخت و ساز بوده که با تخریب ساختمان های قدیمی و ایجاد بنای جدید در بستر آن ها به همراه است. در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با مفهوم و شرایط لازم برای نوسازی یک ملک قدیمی و فرسوده صحبت کنیم.

برای نوسازی ساختمان فرسوده چه باید کرد؟

بافت های فرسوده از جمله معضلاتی هستند که امروزه در همه شهرها مخصوصا شهرهای بزرگ به وفور به چشم می‌خورد. این بافت ها که نیاز مبرم به قرار گیری در چرخه نوسازی ساختمان فرسوده دارند علاوه بر آن که موجب کاهش کیفیت معماری شهرها می‌ شود، به عنوان مقعری برای اقشار مهاجر و کم در آمد تبدیل شده‌اند.

باید متذکر شویم که نوسازی ساختمان فرسوده به دلیل داشتن رابطه مستقیم با جان و سلامت اقشار کم درآمد جامعه دارای اهمیت بوده و علاوه بر خود مردم و صاحبان این قبیل ساختمان ها نیاز به مداخله و برنامه ریزی های دولت و شهرداری نیز دارد.

به هر حال نوسازی ساختمان فرسوده امری است که به منظور ارتقای کیفیت زندگی و همچنین حفظ جان ضعیف ترین و بی پناه ترین اقشار جامعه لازم و ضروری است. از طرف دیگر چهره زشتی که این بافت ها در نما و رخساره یک شهر و محله به وجود می آورند، نیز از جمله مواردی است که به منظور ارتقای کیفیت معماری یک شهر لازم به توجه دارد.

منظور از بافت فرسوده شامل همان بافت های است که دیگر قابل بازسازی نیستند. در واقع شرایط یک ساختمان فرسوده به نحوی است که مرمت و تعمیر در آن راه ندارد و تنها  راه ایمن و مستحکم کردن آن تخریب و نوسازی است.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت

فرایند تخریب و نو سازی ساختمان فرسوده

نوسازی ساختمان فرسوده نیز همانند هر فرایند عمرانی و ساختمانی دارای مراحلی بوده و باید مطابق با قوانین و اصول حاکم بر این زمینه صورت بگیرد. در حال حاضر دولت یک سری دفاتر را به عنوان دفاتر نوسازی در اکثر محله ها راه اندازی کرده است که مردم می توانند با مراجعه به این دفاتر و اعلام تمایل به تخریب و نوسازی ساختمان فرسوده خود وارد عمل شوند.

به این ترتیب اولین قدم برای نوسازی ساختمان فرسوده مراجعه به دفاتر نوسازی محل ساختمان است. سپس دفاتر مربوطه یک تیم مهندسی و فنی به منظور بررسی شرایط ملک به محل می فرستند که اگر تیم مذکور فرسوده بودن ساختمان را تایید کنند فرایند نوسازی وارد فاز و مراحل بعدی که شامل موارد زیر است می رسد.

  • در مرحله دوم باید تشکیل پرونده صورت بگیرد. فرد متقاضی جهت تشکیل پرونده باید یک سری مدارک نظیر اصل و کپی سند، کارت شناسایی و قبوض تسویه حساب آب، برق و گاز را تهیه کرده و به دفاتر مذکور تحویل دهد. سپس دوباره یک سری کارشناسی های انجام شده و به این ترتیب اجازه قانونی برای تخریب صادر می شود.
  • شروع اجرای عملیات تخریب ساختمان باید پس از قطع تمام انشعابات برق، گاز، آب صورت می گیرد یک عملیات بسیار حساس بوده و باید حتما زیر نظر مهندس ناظر صورت بگیرد. زیرا کوچکترین اشتباه ناشی از فقدان تجربه و دانش معماری ممکن است عواقب ناگواری را به همراه داشته باشد و همچنین به منجر به ایجاد ضرر و‌ زبان مالی و جانی به املاک مجاور ساختمان مورد نظر شود.

همچنین بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی

  • پس از اتمام فرایند تخریب نوبت به نو سازی می رسد که این امر نیز در وهله اول نیاز به دریافت مجوز از شهرداری دارد. که پس از دریافت مجوز نوسازی نوبت به گودبرداری و آماده سازی بستر زمین برای احداث بنای جدید بر روی آن می شود.
  • به این ترتیب نوبت به شروع ساخت زمین مطابق با نقشه های دریافتی از شهرداری محل ساختمان زیر نظر مهندسی که از طرف شهرداری تعیین شده است می رسد.
  • آخرین مرحله فرایند نوسازی و تخریب ساختمان مربوط به نماسازی و اخذ مجوز پایان کار از شهرداری است.
  • همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت

نوسازی ساختمان فرسوده بنیستا

هزینه نوسازی ساختمان فرسوده

متاسفانه با توجه به اوضاع و شرایط حال حاضر و افزایش نجومی قیمت مصالح ساختمانی طی یکی دو سال اخیر، اجرای فرایند نوسازی ساختمان فرسوده نه فقط برای اقشار ضعیف و کم درآمد بلکه برای قشر متوسط و حتی پر درآمد نیز امری هزینه بر شده است.

از آنجایی که نوسازی بافت فرسوده علاوه‌ بر هزینه های ساخت و ساز نیاز به هزینه های اضافی تر برای تخریب نیز دارند، از نظر اقتصادی چندان برای مردم به صرفه نبوده و در اکثر محله های پایین شهر کلان شهرها ساختمان های فرسوده به حال خود رها شده و تبدیل به متروکه شده اند.

به هر حال به صورت خلاصه تر باید بگویم که تخریب و بازسازی ساختمان‌های فرسوده نیاز به هزینه زیادی دارد. به همین دلیل فرایند اجرای آن بیش از هر چیزی نیاز به دخالت دولت دارد. زیرا مردم عادی توان پرداخت هزینه بالای این امر را ندارند و مهمترین عامل تن ندادن عده ای کثیر به چنین اتفاقی ریشه در عوامل اقتصادی دارد.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری

نتیجه گیری

نوسازی ساختمان فرسوده فرآیندی است که در آن یک ساختمان قدیمی باید به کلی تخریب شده و از نو مطابق با اصول جدید ساختمان سازی احداث شود. این فرایند، امر پیچیده و هزینه بر بوده و به همین دلیل نیاز به حمایت دولت دارد. همچنین فرایند مذکور یک امر کاملا فنی و مهندسی بوده که تمام مراحل آن باید زیر نظر تیم های مجرب و با تجربه صورت بگیرد.

ارسال نظر