گروه معماری بنیستا

نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی در طراحی داخلی انجام نورپردازی داخلی نقش بسیار مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی منحصر به فرد و شیک در محل کار یا خانه دارد. همانطور که از نام آن پیداست سبک نورپردازی داخلی به فضای داخلی ساختمان مربوط می شود. نورپردازی داخلی در معماری ساختمان در واقع ترکیبی از نور و هنر است.

اصول نورپردازی داخلی باید به گونه ای باشد که حس دلپذیری و روشنایی را به اندازه کافی ایجاد کرده و باعث جلوه بخشیدن به بخش های مختلف شود. در طراحی داخلی اهداف مختلفی وجود دارد. گاهی طراحی نورپردازی برای ایجاد سایه روشن یا تضاد انجام می شود که هدف از اجرای آن زیبایی محیط است.

در قسمت هایی که نور کافی احتیاج است، هدف از نورپردازی تامین میزان کافی نور آن منطقه است. در مواردی نیز نورپردازی جهت تاکید و متمرکز کردن نور بر روی یک جسم یا شی خاص می باشد. در مجموع می‌توان گفت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی یک ابزار قدرتمند و بسیار تاثیرگذار جهت خلق زیبایی در فضای داخلی است. در ادامه این متن به اهمیت طراحی نورپردازی در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی منزل - ونون وود https://venonwood.biz

نورپردازی در طراحی داخلی

چرا نورپردازی در طراحی داخلی مهم است؟

اگر نورپردازی طبق اصول انجام شود باعث ایجاد حس امنیت و آرامش در آن محیط می شود؛ زیرا در این صورت افراد حاضر در آن محیط با اطراف خود بهتر ارتباط می گیرند.

نورپردازی همچنین در بازسازی منازل مسکونی و بازسازی ساختمان اداری نقش مهمی ایفا می کند. در صورتی که نورپردازی با کمک ابزارهای مدرن به یک روش هنرمندانه در کنار خلاقیت فردی اجرا شود، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

اهمیت بیشتر نورپردازی طراحی داخلی زمانی محرز می شود که قرار باشد نورپردازی تنها در یک قسمت خاص از محیط اجرا شده یا بر روی یک شیء یا جسم متمرکز شود. به عنوان مثال نورپردازی در نمایشگاه تابلو و عکس یا موزه نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

البته در فضای داخلی خانه نیز این سبک قابل اجرا می باشد. مثلا وقتی قصد دارید توجه را به سمت یک نقش یا عکس خاطره انگیز یا یک دکوری زیبا جلب کنید.

 

نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی در طراحی داخلی

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی داخلی در دکوراسیون به دو دسته نورپردازی طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. نوع و سبک معماری و طراحی ساختمان در نورپردازی طبیعی دخالت دارد. در واقع اجرای نورپردازی طبیعی با کمک معماری قابل انجام است. به این صورت که فضای داخلی باید به گونه ای طراحی شود تا از حداکثر نور خورشید استفاده شود.

نور و ابزار روشنایی در نورپردازی مصنوعی از منابع مصنوعی تامین می شود. این سبک نورپردازی به دو دسته نورپردازی اصلی و نورپردازی تزیینی تقسیم بندی می شود. منظور از نورپردازی اصلی همان تامین نور فضای داخلی به اندازه کافی است. اما در سبک تزیینی هدف ایجاد تضاد و سایه روشن در فضا می باشد. در هر صورت در تمام انواع نورپردازی داخلی مسئله زیباسازی در اولویت قرار دارد.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی | مقالات | دانستنی ها | خانه رویایی

نورپردازی در طراحی داخلی

انواع روش های نورپردازی در طراحی  داخلی

روش های مختلفی برای ایجاد روشنایی در فضای داخلی ساختمان وجود دارد. روش اول به کارگیری نور به روش مستقیم و روش دوم بهره گیری از نور مخفی یا غیرمستقیم است. اجرای هر یک از این دو روش به صورت نواری، موضعی، خطی، حجمی و نقطه ای امکان پذیر می باشد. انتخاب نوع روش نورپردازی داخلی به هدف شما از این کار بستگی دارد.

مثلا نورپردازی مخفی جهت اجرا در سقف آشپزخانه، کابینت ها و سرویس بهداشتی و حمام گزینه مناسبی است. نورپردازی مخفی در واقع نوعی نورپردازی است که با استفاده از ریسه، شلنگ نور و یا لامپ های نقطه ای ایجاد می‌شود. در این روش منبع نور دیده نشده و فقط نور تولید شده و پرتو آن در معرض دیده است. این سبک از نورپردازی باعث ایجاد یک حس رمزآلود در فضا می شود و یک روشنایی ملایم و زیبا ایجاد می نماید.

نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی در طراحی داخلی

از روش نورپردازی مخفی در دکوراسیون داخلی در بخش هایی مانند سالن پذیرایی و اتاق خواب نیز بهره گرفته می شود. باید توجه داشته باشید که برای اجرای یک نورپردازی اصولی ابتدا لازم است کاربری فضا تعیین شود. به عنوان مثال اجرای نورپردازی داخلی در کلینیک پزشکی با نوع نورپردازی در کافه و رستوران تفاوت‌های زیادی دارد.

پس از تعیین هدف، طراحی نورپردازی انجام می گردد. مثلاً در طراحی نورپردازی مسیر پله ها در کنار زیبایی باید به روشنایی کامل مسیر نیز اهمیت داد. امکان جدا کردن قسمت های مختلف یک فضا، کوچک یا بزرگ تر نشان دادن یک محیط و اجرای نورپردازی به شکل متمرکز بر یک قسمت خاص در نورپردازی داخلی امکان پذیر است.

ارسال نظر