گروه معماری بنیستا

نمای چوبی پارامتریک

نمای چوبی پارامتریک امروزه می توان از نمای پارامتریک به عنوان مهمترین اصول جدید معماری در بخش طراحی نما یاد کرد. این نوع طراحی ها مبنای خاصی دارند. در این روش می توان به کمک اصول صنعتی سازی در جهت کاهش پرتی مصالح در نمای مدرن استفاده کرد. از آن‌ جایی که امروزه مصالح قیمت بالایی دارند، از این جهت می توان در جهت کاهش هزینه ها نیز عمل کرد.

در مجموع می‌ توان گفت که نمای پارامتریک با کمک الگوهای هندسی و سیستم کامپیوتری می تواند اثری چشم نواز و خواص ایجاد کند. از جمله مزیت های معماری با نمای پارامتریک امکان پیش بینی هرگونه تغییر در طرح می باشد. نماهای پارامتریک با استفاده از آجر و چوب نیز قابل اجرا هستند. مهمترین هدف اجرای معماری با نمای چوبی پارامتریک ایجاد یک مدل قابل فهم و منطقی از طرح است. این مدل همچنین می‌ تواند در مدیریت روند ساخت و ساز پروژه تاثیر مثبت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مشخصه های فنی طراحی نما

نمای چوبی پارامتریک

کاربرد نمای چوبی پارامتری در معماری ساختمان بیشتر در پروژه هایی با ساختار پیچیده مشخص می شود. به عنوان مثال نصب ساختار های غیر متعارف و غیرمعمول در معماری از موانع مهم یک پروژه به شمار می‌رود. در این شرایط مدل سه بعدی پارامتریک می تواند به افزایش دقت در جزئیات و اجرای پروژه کمک نماید. در ادامه مطلب به تحلیل نمای ساختمان اداری با کمک طراحی پارامتریک و مزیت های آن خواهیم پرداخت.

معماری ساختمان اداری با نمای چوبی پارامتریک

اجرای نمای چوبی پارامتریک در معماری ساختمان اداری معمولا اهداف گوناگونی دارد. حفظ انرژی ساختمان و بهینه سازی در فرایند طراحی و معماری ساختمان اداری از جمله دغدغه های مهم طراحان به شمار می رود.

امروزه معماری پارامتریک به کمک طراحان آمده تا بتوانند در مدت زمان اندک تغییرات لازم را اعمال و اجرا نمایند. معماری ساختمان اداری با نمای چوبی پارامتریک در واقع می‌تواند همه داده ها و اطلاعات لازم جهت ایجاد تغییرات لازم را مشخص نماید. هدف از این کار انجام یک طراحی مناسب برای ساختمان اداری با صرف حداقل انرژی است. در نظر گرفتن فاکتورها و عوامل محیطی نیز در معماری ساختمان اداری با نمای چوبی پارامتریک دخالت دارد.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای ساختمان های تجاری و اداری

نمای چوبی پارامتریک

تحلیل نمای پارامتریک ساختمان اداری

میزان مصرف انرژی در ساختمان های اداری به ویژه در شهرهای بزرگ به دلیل تولید آلودگی و تخریب زیست محیطی بسیار اهمیت دارد. نمای پارامتریک یک ساختمان اداری امری پیچیده به شمار می رود و اهداف مختلفی دارد. یک نمای پارامتریک اصولی از ساختمان اداری باید کمترین میزان مصرف انرژی را در مقابل حداکثر آسایش با حداقل مقدار تولید کربن در مرحله طراحی پوشش دهد.

تحلیل یک نمای پارامتریک می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار طراح و معمار قرار دهد. نوع عایق حرارتی، ارتفاع طبقات، فرم ساختمان، درصد پنجره و … از جمله اطلاعات مهمی است که با تجزیه و تحلیل نمای پارامتریک ساختمان اداری به دست می آید. در واقع فرم کلی ساختمان اداری در این فرایند مشخص می گردد.

بیشتر بخوانید: نمای کامپوزیت چگونه است؟

نمای چوبی پارامتریک

تحلیل نمای پارامتریک همچنین می تواند از بروز مشکلات احتمالی در پروژه ساخت و ساز جلوگیری نماید. باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل توسط متخصصین و مهندسین این امر انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

طراحی پارامتریک در نمای ساختمان اداری

نمای یک ساختمان از بخش های مهم در طراحی ساختمان به شمار می رود. طراحی پارامتریک در نمای انواع ساختمان ها به خصوص ساختمان اداری اهمیت ویژه ای دارد. سبک چیدمان یک المان مثل آجر نما یا چوب نما به شکل الگوریتمیک در نهایت باعث ایجاد یک طرح پارامتریک زیبا و جذاب برای نمای ساختمان اداری می شود.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

نمای چوبی پارامتریک

امروزه همکاری علم هندسه و ریاضی با هنر معماری به کمک نرم افزار کامپیوتری ترکیبی ساخته که حاصل آن توانسته بسیاری از مشکلات در طراحی نمای ساختمان اداری را حل کند. سبک پارامتریک در واقع یک هنرنمایی معماری معروف و جدید به شمار می رود. این سبک یک طراحی منعطف بوده که توانسته نمونه های جدیدی از نمای ساختمان اداری را در جهان به ثبت برساند.

در ایران نیز طراحان توانسته اند از طریق معماری پارامتریک به طرح های جدید ایرانی دست پیدا نمایند و از این راه به زنده شدن دوباره معماری ایرانی کمک کنند. اجرای انواع طراحی های نما، طراحی های داخلی و طراحی پلان به کمک معماری پارامتریک قابل اجرا است. از این که تا پایان مطلب با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

ارسال نظر