گروه معماری بنیستا

مشخصه های فنی طراحی نما

مشخصه های فنی طراحی نما به جرات می توانیم بگوییم که در صنعت ساختمان سازی امروز نمای خارجی به اندازه طراحی داخلی مهم و با اهمیت می باشد، به همین خاطر طراحی نما می تواند به عنوان یک هنر متمایز باشد که زیبایی و جذابیت ساختمان تا حد زیادی در گرو این هنر می باشد.

طراحی نما باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر استحکام و عایق کردن خانه از سرما و گرما در خدمت زیبایی ساختمان نیز باشد. برای اینکه بتوانیم یک نمای خوب داشته باشیم باید مشخصه های فنی طراحی نما را به خوبی در هنگام طراحی نمای ساختمان بشناسیم و با توجه به آن ها طراحی را انجام دهیم. ما در این مقاله به بررسی مشخصه های فنی طراحی نما پرداخته ایم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

مشخصه های فنی طراحی نما کدامند؟

همانگونه که در قسمت ابتدایی مقاله گفتیم امروزه طراحی نما به عنوان یک هنر و یا علم شناخته می شود و برای اینکه بتوانیم یک طراحی نما خوب داشته باشیم باید اصول فنی را با دقت هر چه تمام رعایت کنیم، اصول فنی طراحی نما مشخصه های دارد که این مشخصه ها به شرح زیر می باشد.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

مشخصه های فنی طراحی نما

مشخصه های فنی طراحی نما

طراحی پلان و فضای داخلی ساختمان

یکی از مهمترین ویژگی های طراحی نما یا نماسازی طراحی پلان ها و فضاهای داخلی خانه است، که با توجه به سلیقه کارفرما و مهندس طراحی می شود.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که طراحی داخلی چه ربطی به طراحی نما دارد، باید بگوییم که طراحی فضا و طراحی نقشه در نمای ساختمان بسیار تاثیرگذار است و با توجه به شرایطی که کارفرما میتواند در یک طراحی نقشه در بین ما از تکنیک‌هایی مانند شکستگی، تو رفتگی و برآمدگی استفاده کند.

تکنیک های ذکر شده علاوه بر زیبایی نما باعث سایه اندازی نیز می شود که می تواند از برخورد مستقیم نور آفتاب به داخل ساختمان جلوگیری کند این موضوع می‌تواند در بحث اصلی صرفه جویی در مصرف انرژی و تنظیم دمای ساختمان بسیار موثر باشد. طراحی فضای داخلی و یا طراحی نقشه یا پلان ساختمان در شکل گیری طراحی نما بسیار تاثیر گذار می باشد.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

مشخصه های فنی طراحی نما

مشخصه های فنی طراحی نما

تاثیر شب و روز در نمای ساختمان

از دیگر مشخصه های فنی طراحی نما می توانیم به تاثیر شب و روز در نمای ساختمان اشاره کنیم. این مشخصه از مهمترین ویژگی های نمای ساختمان می باشد.

شما می توانید با دیدن تصاویر زیاد از نماهای مختلف یک درک کلی از نمای ساختمان خود در شب و روز داشته باشید. یکی از راهکارهای مهم برای طراحی نما دیدن تصاویر نما در حالات مختلف شب، روز، غروب و هوای ابری است. یک طراح خوب نمای ساختمان را به گونه ای طراحی می‌کند که در هر یک از این زمان ها جذابیت خود را از دست ندهد.

استفاده از اجسام در نمای ساختمان

استفاده از اجسام در نمای ساختمان یکی از مشخصه های طراحی نما می باشد. طراح می تواند با قراردادن اجسامی مانند درخت ، درختچه، پله، آبنما ، تیرهای چراغ و یا حتی کاشت درخت جلوی ساختمان به شکلی که جزئی از نمای ساختمان شود و استفاده از چراغ ها در بین دختران میتواند جلوه ای زیبا به ساختمان بدهد ، اینکه طراح نما برای چه ساختمانی از چه اجسامی استفاده کند بستگی به هنر، تجربه و تبحر آن طراح دارد.

طراحی حجم و شکل بنا یا پرسپکتیو

به منظور مفهوم بهتر از نمای ساختمان می توانید از حجم یا پرسپکتیو استفاده کنید. فقط کافی است از طراح ساختمان خود بخواهید چند حجم یا پرسپکتیو مختلف از نمای ساختمان شما ترسیم کند. پرسپکتیو انواع مختلفی دارد که هرکدام از انواع آن حجم ساختمان شما را متفاوت نشان می دهند.انواع پرسپکتیو ها عبارت اند از:

  • پرسپکتیو یک نقطه ای
  • پرسپکتیو دو نقطه ای
  • پرسپکتیو سه نقطه ای

هر کدام از این پرسپکتیو ها نمای مختلفی و متفاوتی را از لحاظ زاویه دید ارائه میدهند، این زاویه ها  ممکن است دید ناظر، دید مورچه یا همان دید و زاویه از پایان به بالا و یا دید پرنده یا همان دید و زاویه از بالا به پایین باشد. طراحی حجم یا پرسپکتیو می تواند کمک زیادی به شما برای انتخاب نمای بهتر داشته باشید، پرسپکتیو یکی از مشخصه های فنی طراحی نما می باشد.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

مشخصه های فنی طراحی نما

مشخصه های فنی طراحی نما

یکی از مهمترین مشخص های فنی طراحی نما چیست؟

در کنار این چهار مشخصه، مشخصه سادگی را می توان به عنوان یکی از مهمترین مشخصه های فنی طراحی نما دانست. سادگی در طراحی نما به این معنا می باشد که عناصری که نمای کلی را تشکیل می دهند باید به میزان کافی ، متعادل و البته ساده در نما باشند. امیدواریم با خواندن این مقاله مشخصه های فنی طراحی نما را شناخته باشید و در طراحی نما حتما از آن ها استفاده کنید.

ارسال نظر