گروه معماری بنیستا

محوطه سازی ساختمان

محوطه سازی ساختمان :امروزه محوطه سازی و بکارگیری پلن ها و المان های خاص مانند صخره، باربیکیو. آبشار، برکه، باغچه و … جهت افزایش چشمگیری و زیبایی یک محیط طرفداران زیادی دارد. رعایت اصول صحیح در محوطه سازی به ایجاد یک فضای دلنشین و زیبا کمک می کند. از جمله مواردی که امروزه در عملیات ساختمانی مورد توجه زیادی قرار گرفته، محوطه سازی در فضای بیرونی ساختمان می باشد.

نحوه صحیح بکارگیری المان های متفاوت در فضا معنای اصلی محوطه سازی است. نظم در طراحی محوطه سازی همواره در اولویت قرار دارد. نوع کارایی محیط نیز در این امر تاثیر گذار می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی مراحل محوطه سازی، طراحی و اجرا آن بپردازیم. اگر قصد ایجاد یک محوطه دلنشین در ساختمان جهت گذراندن اوقات فراغت و یا دورهمی را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

محوطه سازی ساختمان

محوطه سازی ساختمان

مراحل محوطه سازی ساختمان چیست؟

اولین مرحله محوطه سازی طراحی است؛ که خود شامل طراحی اولیه و طراحی نهایی می باشد. در واقع طرح ارائه شده باید به گونه ای باشد که در آن تمامی نیازهای یک کارفرما را پاسخ داده شود. از طرفی طراحی محوطه سازی باید دارای راه حل های صحیح و اصولی جهت رفع مشکلاتی مانند شیب، کمبود فضا، خورشید، وزش باد و … در محوطه باشد.

بعد از پایان مرحله طراحی نوبت به اجرای فرایند محوطه سازی می رسد. آماده سازی محوطه، خیابان کشی و پیاده رو سازی در قسمت محوطه، ایجاد شبکه آب و فاضلاب و ایجاد سیستم آبرسان جهت آبیاری گیاهان محوطه و اجرای شبکه توزیع گاز و برق در فضای سبز ایجاد شده در محوطه، به ترتیب مراحل اجرای فرایند محوطه سازی به شمار می روند.

در فرایند محوطه سازی نوع کف سازی، حصارکشی و درختان در نقشه مراحل محوطه سازی تعیین و مشخص می گردد. این نقشه توسط کارشناسان و متخصصین در زمینه معماری طراحی می شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

محوطه سازی ساختمان

محوطه سازی ساختمان

عناصر و المان های مهم در مراحل محوطه سازی

فاکتور ها و عناصر مهمی و مهمی در طراحی مراحل مختلف محوطه سازی تاثیر دارد. در این میان می‌توان به رنگ، مقیاس، فرم و بافت آن اشاره کرد. نور، سادگی و درک زمین نیز از دیگر فاکتورهای مهم در نوع طراحی محوطه سازی است. از دیگر عناصر تاثیر گذار و مهم می‌توان به وحدت، سادگی و تعادل اشاره کرد.

به توجه به این عناصر می توان محوطه ای با بهترین چشم انداز ایجاد کرد. معمولاً بر اساس متراژ و کاربری فضا المان های مختلفی در محوطه سازی قابل استفاده است. آلاچیق از جمله سازه های مناسب برای اجرا در فضاهای بزرگ و باز به شمار می رود که انواع مختلفی دارد. ساخت آبنما از جمله سازه های است که به عایق کاری نیاز دارد. این امر از آسیب رساندن به کف جلوگیری می کند. بر اساس کاربری و فضای محوطه می توان از انواع آبنما های موزیکال، سنگی و صخره ای بهره گرفت. شرایط آب و هوایی در اجرای المان هایی مانند دیوارهای سبز طبیعی در محوطه سازی دخالت دارد.

اگر شرایط مهیا نبود می توان نمونه های مصنوعی را جهت ایجاد جلوه های زیبا در محیط اجرا کرد. از جمله موارد پرطرفدار در محوطه سازی می توان به فلاور باکس اشاره کرد. این سازه در ابعاد و متریال مختلف قابل اجرا می باشد. معمولاً گونه های گیاهی بکار گرفته شده در محوطه سازی هماهنگ با شرایط اقلیمی و آب و هوایی انتخاب می شود. نورپردازی از مهمترین مراحل در روند محوطه سازی یک ساختمان به شمار می رود. نورپردازی در افزایش جذابیت و جلوه محیط تاثیر مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

محوطه سازی ساختمان

محوطه سازی ساختمان

سخن پایانی

پیروی فرایند محوطه سازی از استاندارد ها و اصول خاص باعث شده که این روند در نهایت منجر به ایجاد یک محوطه اصولی متناسب با تمامی نیازهای افراد ساختمان شود. توجه داشته باشید تنها در صورتی نتیجه مطلوب حاصل می شود که تمامی عناصر و المان ها با رعایت اصول و طبق قوانین محوطه سازی به کار گرفته شود.

تعادل، تقارن و اتحاد در به کارگیری المان ها از جمله اصول مهم در محوطه سازی به شمار می رود. توصیه ما ایجاد یک فضای زیبا در عین سادگی بدون پیچیدگی و شلوغ کاری است. در پایان می‌توان گفت کیفیت نهایی فرایند محوطه سازی ساختمان به درک درست کارفرما از محیط و رعایت قوانین و اصول محوطه سازی بستگی دارد. از این که تا پایان ما را همراهی نمودید سپاسگزاریم.

ارسال نظر