گروه معماری بنیستا

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده: شاید شما هم بارها و بارها اصطلاح بافت فرسوده به گوشتان خورده باشد ولی آنچنان که باید و شاید در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشید. تعریفی جامع از بافت قدیمی داشته باشیم باید بگوییم که به مناطق قدیمی و فرسوده شهر بافت فرسوده گفته می شود این محلات با اینکه جزء مناطق ارزشمند و قدیمی شهر می باشند ولی مشکلاتی نیز دارند از مهمترین مشکلات می توان به مشکلات اقتصادی کمبود خدمات شهری مشکلات زیر و روبنایی و مشکلات امنیتی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

مشکلات امنیتی از آن دسته مشکلاتی می باشد که در صورت عدم توجه به آن می تواند علاوه بر خسارات مالی تلفات جانی نیز به همراه داشته باشد به همین خاطر مقاوم سازی بافت های فرسوده یکی از مهمترین اقدامات هر کشور، استان و هر شهری می باشد. ما در این مقاله قرار است به بررسی مقاوم سازی بافت فرسوده بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مقاوم سازی بنا چیست؟

یکی از اصول اصلی و بسیار مهم در علم مهندسی عنوان مقاوم سازی می باشد مقاوم سازی به معنای افزایش مقاومت یک ساختمان در برابر نیروهای وارد شده مانند طوفان و زلزله است.

از آنجایی که کشور ایران کشوری با تعداد گسل های بالا می باشد زلزله یک تهدید برای ساختمان ها مخصوصاً در قسمت بافت فرسوده می باشند به همین دلیل یکی از دلایل اصلی مقاوم سازی بافت فرسوده بالا بردن مقاومت ساختمان های موجود در بافت فرسوده در برابر زلزله می باشد.

البته مقاوم سازی فقط برای ساختمان استفاده نمی شود بلکه با روش‌های مختلف مقاوم سازی میشود تاسیسات مهم شهری و قسمت های حیاتی شهر را نیز مقاوم سازی کرد و با این کار از مال و جان انسان ها محافظت کرد.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

ویژگی های بافت فرسوده

شاید بهتر باشد قبل از اینکه به بررسی لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده بپردازیم ابتدا ویژگی های بافت فرسوده را بیان کنیم یا بهتر بگوییم دلایلی و نشانه هایی که باعث می شود بگوییم یک منطقه بافت فرسوده است که دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی می باشد.

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

ناپایداری

۵۰ درصد از بناهای موجود در بلوک ناپایدار بوده و از استحکام لازم برخوردار نمی‌باشد. همین ویژگی بافت های فرسوده می تواند یکی از دلایل لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده باشد.

ریز دانگی

یکی دیگر از ویژگی های بافت فرسوده وجود حداقل ۵۰ درصد ساختمان ها در مسافت کمتر از ۲۰۰ متر مربع می باشد.

نفوذ ناپذیری

عرض کمتر از ۶ متر در معابر حداقل ۵۰ درصد از بلوک های یک منطقه یکی از ویژگی های بافت فرسوده می باشد.انواع بافت فرسوده و دلیل یا لزوم بازسازی هر کدام:

در بحث شهرسازی و مدیریت شهری بافت فرسوده یک عنوان کلی می باشند ولی با توجه به ویژگی ها در شرایط مختلف بافت فرسوده به سه دسته تقسیم می شود بافت های فرسوده شامل بافت های میراث فرهنگی آسایش شهری بدون میراث فرهنگی بافت های حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی برای مثال مناطق ۷ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۵ ۱۶ و ۱۸ و ۱۹ بافت های فرسوده شهر تهران هستند.

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده شامل میراث فرهنگی

در مورد بافت های شامل میراث فرهنگی تبدیل یا لزوم بازسازی بافت فرسوده حفظ و نگهداری میراث فرهنگی شهر میباشد چرا که اگر بافت های فرسوده شامل میراث فرهنگی باسازی شوند ممکن است که با کوچکترین زلزله ها فرو بریزند و اینچنین بناهای ارزشمند ای که نشانه از تاریخ و تمدن یک شهر هستند را از بین بروند.

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده بدون میراث فرهنگی

شاید در این بافت های فرسوده میراث فرهنگی وجود نداشته باشد ولی خود معماری آن منطقه می تواند با گذر زمان تبدیل به یک میراث فرهنگی شود برای نگه داشتن سبک معماری بافت فرسوده یک منطقه ساختمان ها نیاز به مقاوم سازی دارند.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده

لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده حاشیه ای یا سکونتگاه

دلیل لزوم مقاوم سازی بافت فرسوده حاشیه ای یا سکونتگاه چیزی فراتر از نگه داشتن میراث فرهنگی و یا حفظ معماری یک منطقه می باشد در این گونه مواقع لزوم مقاوم سازی بافت های فرسوده به خاطر حفظ نجات ساکنین آن منطقه می باشد هرچند که امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و همچنین دستمزدها مقاوم سازی اینگونه این نوع بافت ها با توجه به کم درآمد بودن ساکنان منطقه سخت شده است اما وام هایی برای مقاوم‌سازی به اینگونه بافت ها تعلق می گیرد. امیدوارم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد لزوم و مقاوم سازی بافت  فرسوده به دست آورده باشید.

ارسال نظر