گروه معماری بنیستا

عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان

عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان همانگونه که همه ما می دانیم یکی از مهمترین و حساس ترین قسمت های ساختمان نمای خارجی ساختمان می باشد. یک نمای خارجی خوب میتواند باعث بخشیدن یک حال خوب به ساکنین ساختمان شود و یک منظره چشم نواز برای عابرین باشد.

طراحی نمای خارجی ساختمان به اشکال مختلفی صورت می گیرد در بعضی از مواقع برای نمای خارجی ساختمان از متریال های مختلفی مانند شیشه ،سنگ، سرامیک، کامپوزیت و یا حتی در بعضی از موارد چوب استفاده می شود.

در بحث طراحی نمای خارجی ساختمان عوامل گوناگونی دخیل می باشند که ما در این مقاله به بررسی این عوامل یعنی عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان می پردازیم پس تا آخر این با ما همراه باشید.

عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان

نمای خارجی ساختمان

بهترین تعریفی که می توانیم برای نمای خارجی ساختمان ارائه دهیم این است که به بیرونی ترین قسمت یک ساختمان که در دید افراد مختلف قرار دارد نمای خارجی ساختمان گفته می شود. نمای خارجی هر ساختمان می تواند ویترین و شناسنامه آن ساختمان باشد.

در واقع نمای خارجی ساختمان مانند یک پوشش ساختمان را پوشش میدهد و مهم ترین بخش یک ساختمان به حساب می آید. نمای خارجی ساختمان علاوه بر کمک به زیباتر به نظر رسیدن ساختمان تاثیر بسزایی در افزایش قیمت ساختمان نیز دارد. امروزه از نماهای مختلفی برای نمای خارجی ساختمان استفاده می شود در واقع نماهای ساختمان بعد از طراحی با متریال های مختلفی مانند شیشه، سنگ، سرامیک، چوب، کامپوزیت و غیره اجرا می شود.

در طراحی نمای خارجی و اجرای آن باید در نظر داشته باشید که نقش نمای خارجی فقط زیبایی نیست نمای خارجی به عنوان یک عایق در برابر حوادث طبیعی و گرما و سرما عمل می کند. عوامل موثر در طراحی  نمای خارجی ساختمان چه عواملی هستند.

بیشتر بخوانید: نمای gfrc چیست؟

عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان

عوامل موثر و گوناگونی در طراحی نمای خارجی ساختمان موثر می باشند که از مهمترین آنها می توان به:

  • معماری منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد.

  • شرایط اقلیمی منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد.

  • نوع کاربری ساختمان، اشاره کرد.

  • که در ادامه به برسی هریک از این عوامل میپردازیم.

  • معماری منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد.

یکی از عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان معماری کلی منطقه می باشد.

به عنوان مثال اگر ساختمان مد نظر در بافت مرکزی و سنتی شهر قرار دارد شما نمی توانید از طراحی نمای خارجی مدرن استفاده کنید حتی اگر بنا به سلیقه شخصی خودتان این کار را انجام دهید آنگونه که باید و شاید تاثیری بر زیبایی و افزایش قیمت ساختمان شما ندارد. همچنین شما نمی توانید در طراحی نمای خارجی ساختمانی که در قسمت بالای شهر قرار دارد از یک طراحی نمای خارجی قدیمی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان

شرایط اقلیمی منطقه‌ ای که ساختمان در آن قرار دارد چه تاثیری دارد؟

در بحث طراحی نمای خارجی ساختمان یکی از عوامل موثر شرایط اقلیمی آب و هوای هر منطقه می باشد. طراحی نمای خارجی ساختمان هایی که در مناطق گرمسیر هستند با طراحی نمای ساختمان هایی که در برخی مناطق سردسیر هستند متفاوت می باشد. همچنین شما نمی توانید برای ساختمان هایی که در مناطق کوهستانی قرار دارند همان طراحی نمای خارجی را انجام دهید که برای مناطق کویری انجام می دهید، به عنوان مثال:

طراحی نمای خارجی با متریال کامپوزیت برای مناطقی که باد به شدت می وزد مناسب نمی باشد چرا که ممکن است کامپوزیت ها توسط بادهای شدید کنده و یا حتی دچار تو رفتگی شوند.

یا به عنوان مثالی دیگر شما در مناطقی که آلودگی و گرد و خاک زیاد است نمی توانید از طراحی نمای خارجی با سنگ رنگ سفید استفاده کنید. چرا که آلودگی و گردو خاک باعث میشود که در کوتاه ترین زمان نمای خارجی شما به شدت کثیف شود.

بیشتر بخوانید: نمای چوبی پارامتریک

عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان

نوع کاربری ساختمان چه تاثیری دارد؟

می توانیم از نوع کاربری ساختمان به عنوان یکی از عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان یاد کنیم.

معمولاً برای طراحی نمای خارجی ساختمان اولین سوالی که در ذهن طراح و مالک به وجود می‌آید این است که ساختمان مورد نظر تجاری است یا ورزشی؟ مسکونی است یا تفریحی؟ جواب هرکدام از این موارد باشد طراحی نمای خارجی متفاوت و با توجه به جواب خواهد بود.

به عنوان مثال شما برای یک مجتمع تجاری باید از طراحی نمای خارجی استفاده کنید که جذب کننده باشد و برای یک مجتمع مسکونی طراحی نمای خارجی شما باید به گونه‌ای باشد که رسالت زیباتر کردن ساختمان و همچنین عایق کردن فضای داخل ساختمان را انجام دهد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سایت مجموعه بنیستا در مورد عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان صحبت کردیم و از عامل مهم معماری منطقه شرایط اقلیمی منطقه و نوع کاربری ساختمان به عنوان مهمترین عوامل موثر در طراحی نمای خارجی ساختمان یاد گرفتیم البته شما می توانید به این موارد سلیقه شخصی را که بسیار مهم می باشد اضافه کنید.

ارسال نظر