گروه معماری بنیستا

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز: شاید شما هم بارها و بارها در مقوله ساختمان سازی جمله طراحی پلان باز به گوشتان خورده باشد ولی اطلاعات کافی در مورد این جمله را نداشته باشید اگر از آن دسته افرادی هستید که مایل به ساخت خانه های آس و جذاب هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید چرا که ما در این مطلب به بررسی یکی از بهترین و جذاب ترین و البته خاص ترین طراحی های داخلی یعنی طراحی پلان باز پرداخته ایم پس تاآخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی پلان بسته

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

تاریخچه طراحی پلان بازرا بدانیم

درست است که امروزه از طراحی پلان به عنوان یک طراحی داخلی جدید نامبرده می شود اما باید بدانید که قبل از جنگ جهانی دوم برای ساخت بیشتر خانه ها از یک نقشه بسیار ابتدایی استفاده می کردنددراین  نقشه راهرو  به عنوان شریان اصلی عمل می‌کرد که دسترسی به اتاق ها را با عملکرد های خاص فراهم می کرد.

در این نقشه‌ها طبقه آشپزخانه معمولا در فضای پشت قرار می گیرد زیرا به عنوان منطقه خدماتی دیده می‌شد و به هیچ وجه برای معاشرت از آن استفاده نمی شود درب عقب آشپزخانه مکان تحویل غذا و یا محل ورود کارمندان بود. شاید اولین طراحی پلان باز از همان سال ها یعنی سال ۱۹۵۰ شروع شد.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز چیست؟

طراحی پلان باز به معنی اتصال همه اتاق ها می باشد  و همچنین قوانین اتاق و مجزا بودن وجود ندارد. در طراحی پلان بازی اداری معمولاً همه کارمندان در یک اتاق بزرگ بدون اینکه دیوار و یا پارتیشنی محل کار آنها را از هم جدا کند. ولی در بعضی از مواقع محل کار رئیس و یا مدیریت توسط پارتیشن هایی از سایر کارمندان جدا می شود این گونه موارد را معمولاً در بانک ها میتوانید مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

مزایای طراحی پلان بازچیست؟

از مزایای طراحی پلان باز می‌توانیم به صحبت کردن کارمندان با یکدیگر بدون دیوار اشاره کرد که همین موضوع باعث بهبود ارتباط می شود، همچنین فضاهای داخلی که قبل از پنجره قرار داشتند با طراحی پلان باز از پنجره های دیوارهای خارجی نور طبیعی دریافت می کنند و همین موضوع باعث دلباز تر شدن فضای اداری می شود.

یکی دیگر از مزایای طراحی پلان باز که برای شاغلان صنعت ساختمان سازی بسیار مهم است افزایش ارزش قیمت خانه و یا ساختمان اداری می باشد.

معمولا ساختمان های اداری  که با طراحی پلان باز طراحی می شوند سازگاری مبلمان و لوازم جانبی با اتاق های مختلف در آن ها آسان تر است.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

معایب طراحی  پلان  بازچیست؟

یکی از معایب این نوع طراحی تخلیه انرژی به دلیل وجود اتاق های بزرگ با سقف های بلند می باشد، مخصوصاً اگر دیوارهای خارجی پنجره های بزرگ داشته باشند.

این در حالی است که پلان های معمولی فقط می توانند برخی از آنها را گرم یا خنک کنند اما با طراحی پلان باز باید تمام اتاق‌ها گرم و یا سرد شوند. آرامش در فضاهای اداری  که از طراحی پلان باز استفاده می کنند بسیار کمتر می باشد.

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

چند نکته در مورد طراحی پلان باز اداری

در هنگام طراحی پلان باز اداری باید به این نکات کوچک اما حیاتی توجه کنید. بعضی از کارمندان نیاز به تمرکز گسترده دارند  و به همین خاطر  بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که این کار را خصوصی انجام دهند.سر و صدای دفتر می تواند اکثر کارمندان را ناامید و کلافه کند.تحریک بیش از حد و حواس پرتی می تواند در بهره وری کار تاثیر بگذارد.

از آنجایی که طراحی پلان باز اکثر قسمت‌های یک محیط را بدون دیوار با هم یکپارچه می کند لذا برای محیط های اداری که نیاز به آرامش دارند طراحی پلان باز طراحی مناسبی نمی باشد در صورت اصرار کارفرما به یک طراحی پلان باز آن را از عواقب و معایب اینگونه پلان برای محیط اداری آگاه کنید.

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

نتیجه گیری

ما در این مقاله در مورد طراحی پلان باز و معایب و مزایای آن صحبت کردیم. طراحی پلان باز امروزه به طور فزاینده در بین مردم محبوب شده است چرا که طراحی پلان باز مزایای فراوانی دارد که پلان های بسته از این مزایا بی بهره می باشند به طور مثال طراحی پلان باز باعث می شود خانه و یا محیط اداری  شما بسیار مطبوع تر و جذاب تر به نظر برسد به همین دلیل این نوع طراحی کم و بیش می‌تواند برای هر کس ایده آل باشد. امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد طراحی پلان باز اداری و مسکونی به دست آورده باشید.

ارسال نظر