گروه معماری بنیستا

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان: شاید شما هم برایتان پیش آمده باشد که هنگام عبور از یک خیابان توجه تان معطوف به یک خانه و یا ساختمان شده باشد. شما هیچ پیش زمینه و یا تصوری از داخل خانه ندارید آن چیزی که شما را مجذوب خود میکند نمای خارجی آن  ساختمان و یا خانه است.

شما در بعضی از مواقع فقط با دیدن نمای ساختمان، ساختمان را ارزش گذاری می کنید و هر چقدر که نمای ساختمان زیبا تر و شکیل تر باشد قیمت بیشتری بر روی آن می‌گذارید. پس می توانیم بگوییم که طراحی نمای یک ساختمان میتواند رابطه تنگا تنگی با افزایش ارزش ساختمان  داشته باشد.

اما اینکه اصلاً طراحی ساختمان چیست و چگونه می توانیم با طراحی نمای ساختمان باعث افزایش ارزش ساختمان شویم موضوعی است که ما در این مقاله تحت عنوان طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان به آن پرداخته ایم.

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

طراحی نما و تاثیرات آن بر ساختمان

قبل از اینکه بگویم که طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان چه رابطه ای با هم دارند و در طراحی ساختمان باید چه نکاتی را در نظر بگیرم، ابتدا باید بگوییم که طراحی نمای ساختمان چه تاثیراتی بر ساختمان دارد. همان‌طور که می‌دانید نمای هر ساختمان نشان دهنده هویت آن ساختمان است، یک سازنده یا معمار خوب با طراحی نمای مناسب به یک ساختمان هویت، اعتبار و شخصیت می بخشد.

طرح ظاهری نما باید بیانگر عملکرد کاربردی ساختمان باشد و موارد استفاده آن ساختمان را به بیننده القا کند. برای مثال نمای یک ساختمان اداری بایستی عملکرد ساختمان را پوشش دهد. یک معمار وارد و کارکشته میداند که طراحی نمای یک ساختمان در محل زعفرانیه یا مهرشهر کرج و پاسداران با طراحی ساختمانی در بافت سنتی مناطق مرکزی شهر تفاوت دارد.

هرچند که سلیقه شخصی کارفرما در بحث طراحی نما ساختمان بسیار تاثیر گذار می باشد. ولی به صورت کلی برای طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان باید نکاتی مانند معماری ساختمان، ایجاد هماهنگی با معماری شهری را در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

معماری ساختمان و رابطه آن با طراحی نما

معمولا عمر مفید یک ساختمان مسکونی ۳۰ تا ۵۰ سال میباشد، شما باید با توجه به این سال ها یک طراحی نمای در نظر بگیرید که در این مدت ۳۰ تا ۵۰ سال علاوه بر استحکام زیبایی و ابهت ساختمان حفظ شود.

ایجاد هماهنگی با معماری شهری و رابطه آن با طراحی نما به منظور طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان شما باید هویت و شخصیت مخصوص به آن محلی که ساختمان در آن قرار دارد را در نظر بگیرید، چرا که یک طراحی نمای ناهمگون با بافت تاریخی و معماری یک منطقه علاوه بر اینکه در ساختمان تاثیر زیادی ندارد بلکه باعث به خطر افتادن زیبایی و بافت آن منطقه می شود. به همین منظور در هنگام طراحی نمای ساختمان باید به معماری شهر و منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد توجه کنید.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

اصول طراحی نما ساختمان چیست؟

می توانیم بگوییم که زیبایی نمای یک ساختمان علاوه بر افزایش ارزش و زیبایی خود ساختمان تاثیر بسزایی در جذابیت فضای عمومی نیز دارد به همین خاطر بهتر است یک ساختمان علاوه بر منحصر به فرد بودن با همسایه هایش نیز هماهنگی داشته باشد و متریال ها وخطوطی از نماهای آن منطقه را در طراحی نمای ساختمان داشته باشد شما باید توجه داشته باشید که به منظور طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان باید فرهنگ و بافت یک منطقه را در نظر داشته باشید. طراحی نمای شما باید با هنر معماری و خلاقیت آن منطقه همخوانی داشته باشد.

اهمیت نور پردازی در طراحی نما چیست؟

حتماً شما هم این جمله را که می گویند عقل مردم در چشمشان است را شنیده اید این جمله در مورد طراحی نمای ساختمان بسیار صدق میکند. نورپردازی نمای ساختمان باعث می شود نمای ساختمان به مانند روز در شب نیز تاثیرگذار باشد به همین خاطر در طراحی نمای ساختمان نورپردازی بسیار حائز اهمیت می باشد.

هرچند که باید توجه داشته باشید که نورپردازی به اندازه باشد چرا که نور پردازی بیش از حد و شلوغ می‌تواند برعکس عمل کند و چشم بیننده را بزند. در کل می توانیم بگوییم که نور پردازی نمای ساختمان رابطه تنگاتنگی با بحث طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان دارد.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

طراحی نما و افزایش ارزش ساختمان

بهترین مصالح برای نمای ساختمان

شما به منظور پوشش نمای خارجی ساختمان می توانید از متریال های مختلفی استفاده کنید که از مهمترین آنها می توان به چوب ،سرامیک، سنگ های صنعتی و فایبرسمنت، کامپوزیت و شیشه اشاره کرد. هر کدام از این مصالح دارای معایب و مزایایی هستند. شما با مشورت با یک معمار که تخصص این کار را دارد میتوانید بهترین متریال را برای نمای خارجی ساختمان استفاده کنید.

ارسال نظر