گروه معماری بنیستا

طراحی محیط باشگاه ورزشی

طراحی محیط باشگاه ورزشی امروزه طراحی محیط باشگاه ورزشی مانند دکوراسیون منزل از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا ورزشکاران باید در محیطی مناسب و استاندارد به فعالیت ورزشی خود بپردازند که در آن احساس راحتی کنند. در حقیقت اگر طراحی باشگاه ورزشی با بهترین عملکرد و کیفیت اجرا شده باشد، می تواند ذهنیت مراجعین را نسبت به خدمات خود بهتر کند. جهت آشنایی بیشتر با طراحی محیط باشگاه ورزشی ادامه مطلب را دنبال کنید.

طراحی محیط باشگاه ورزشی

اهمیت ایجاد تهویه مناسب در باشگاه ورزشی

باشگاه ورزشی همان گونه که از نامش پیداست در آن ورزش‌ های متنوع مانند بدنسازی، یوگا، پیلاتس و غیره انجام داده می شود. به همین دلیل افراد به هوای مناسب و تازه نیاز دارند تا بتوانند اکسیژن بدن را به‌ آسانی تأمین کنند. از این رو توصیه می ‌شود باشگاه ورزشی را به گونه ای طراحی کنید که  پنجره ‌های زیاد و بزرگ داشته باشد. این کار در نورگیری بهتر باشگاه بسیار تاثیرگذار است. به‌ جز تهویه طبیعی، لازم است از سیستم ‌های قدرتمند تهویه هوا نیز در این مکان ‌ها استفاده شوند. اگر در باشگاه سیستم تهویه مناسب نصب نشود، باعث بروز انواع بیماری های عفونی در ورزشکاران می شود.

استفاده از رنگ‌ های روشن برای دکور باشگاه‌های ورزشی

اگر می خواهید یک طراحی و بازسازی محیط باشگاه ورزشی خوب داشته باشد، بهتر است از رنگ ‌های روشن بر روی دیوارها و سقف ها استفاده کنید، که بر روحیه ورزشکاران تاثیر می گذارد و آن ها را از استرس و اضطراب دور می کند. استفاده از رنگ‌هایی مانند آبی روشن، کرم و سفید و رنگ های روشن دیگر، می ‌تواند در زیباتر دیده شدن باشگاه نیز تاثیر گذار باشد.

اهمیت کفپوش در باشگاه ورزشی

کف باشگاه ورزشی باید مقاوم و دارای سطح مناسب و با دوامی باشد که در زمان ورزش مزاحمتی برای ورزشکاران ایجاد نکند. کفپوش های ورزشی استفاده شده در بخش های مختلف باشگاه ها باید با توجه به عملکرد مناسب هر بخش در نظر گرفته شود.

علاوه براین ورزشکاران بر روی کفپوش مناسب حرکات ورزشی مختلف خود را راحت تر انجام می‌دهند. از طرف دیگر  پا و بدن ورزشکاران دائم با کفپوش در ارتباط است، به همین دلیل کفپوش در طراحی محیط باشگاه ورزشی  اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین کفپوش‌های باشگاه باید آنتی‌ باکتریال باشند. این نوع کفپوش‌ ها میکروب و باکتری کمتری نسبت به کفپوش های دیگر به خود جذب می‌کنند و نظافت آن ها آسان تر است.

 به کارگیری آینه در طراحی باشگاه ورزشی

مزایای آینه کاری در باشگاه های ورزشی این است که ورزشکاران به هنگام ورزش، خود را در آن‌ ها مشاهده می کنند. این امر موجب تقویت روحیه آن ها می شود. هنگامی که ورزشکاران حین ورزش خود را ببینند، می ‌توانند تمرکز بیشتری روی حرکات ورزشی خود داشته باشند و تمرین‌ های خود را با تمام قوا انجام دهند. می توان در طراحی محیط باشگاه ورزشی آینه‌ ها را در سرتاسر دیوار نصب نمایید و یا در بعضی موارد روبروی هر دستگاه، آینه‌ ای قدی تک نفری نصب کنید.

امکانات و تجهیزات پیشرفته و مناسب

کیفیت امکانات و تجهیزات ورزشی، در باشگاه‌ های ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از امکانات پیشرفته و مدرن باعث می‌شود، عملکرد باشگاه بهتر شود. در نتیجه  ورزشکاران نیز از خدماتی که به آن ها ارائه داده می شود، رضایت کافی خواهند داشت. به‌ غیر از تجهیزات ورزشی، از تجهیزاتی نظیر دستگاه‌های صوتی و تصویری پیشرفته نیز در این مکان ها استفاده شود. این تجهیزات می ‌تواند در آموزش، یادگیری و تقویت حرکات ورزشی نیز موثر باشد.

نحوه چیدمان تجهیزات باشگاه ورزشی

چیدمان باشگاه های ورزشی باید مطابق با موضوع، فضا، تجهیزات و برنامه ریزی از پیش تعیین شده انتخاب شود. به خاطر داشته باشید که یک طرح واحد هیچ وقت کافی نیست. گزینه های مختلف در چیدمان می تواند کمک کند تا تصمیم بهتر و مطلوبی گرفته شود.

نحوه چیدمان تجهیزات باشگاه ورزشی

در محیط باشگاه فضای استراحت طراحی کنید

از مهم ترین بخش ها در طراحی محیط باشگاه ورزشی ایجاد فضایی مناسب برای استراحت ورزشکاران است. بعضی از ورزشکار ها به دلیل انجام ورزش‌های سنگین و سخت  در زمان ‌های بین ورزش نیاز به استراحت دارند. پس بهتر است، فضایی نزدیک به هر دستگاه برای آن ها در نظر گرفته شود؛ به همین دلیل از تجمع افراد در مکان خاصی از باشگاه به‌ منظور استراحت کردن جلوگیری می‌شود. و ورزشکاران  به‌ صورت انفرادی استراحت می ‌کنند.

در محیط باشگاه فضای استراحت طراحی کنید

سخن پایانی

این روز ها انگیزه و انرژی ما برای انجام ورزش های مختلف در مکان های مدرن بیشتر است. با توجه به اهمیت انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی، باید طراحی محیط باشگاه ورزشی به گونه ای باشد که سبب افزایش انگیزه افراد برای ورزش کردن شود. گروه معماری بنیستا ارائه دهنده بهترین و خلاقانه ترین محیط های باشگاه های ورزشی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس بگیرید.

ارسال نظر