گروه معماری بنیستا

ضوابط پیشنهادی طراحی نما

ضوابط پیشنهادی طراحی نما : همانگونه که می دانید طراحی نما و یا بهتر بگوییم طراحی نمای خارجی ساختمان از اهمیت ویژه برخوردار است،  به طوری که در بسیاری از مواقع اهمیت نمای خارجی ساختمان به مراتب از اهمیت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی ساختمان نیز بیشتر می‌شود، چرا که طراحی نمای درست می تواند باعث جذابیت ساختمان و همچنین افزایش ارزش ساختمان شود. اما طراحی نمای ساختمان ضوابطی دارد که در شهر های بزرگ از طرف شهرداری ها پیشنهاد میشود که ما در این مقاله به بررسی ضوابط پیشنهادی طراحی نما می پردازیم. پس اگر شما هم مایل هستید که این ضوابط پیشنهادی را بدانید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

مهمترین عوامل موثر بر ضوابط پیشنهادی طراحی نما

همانطور که گفتیم ما در این مقاله قرار است که در مورد ضوابط پیشنهادی طراحی نما با شما صحبت کنیم به شکل کلی کالبد پروژه را می توانیم ،نمود هر سازه ساختمانی از منظر شهری بدانیم.

نمای ساختمانی علاوه بر زیبایی خود ساختمان میتواند باعث زیباتر شدن بدنه شهری در هر منطقه شود یا بهتر بگوییم نمای ساختمان نوعی شکل دهنده تصویر ذهنی شهروندان هر منطقه می باشد. که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل بسیاری از شهرهای مهم و بزرگ در سطح کشور ضوابط طرح های نما را در ساختمان سازی در نظر می گیرند.

شهرداری ها با بکارگیری مهندسانی که در این زمینه تبحر و تخصص دارند به موضوع زیبا شناسی معماری در فضای شهری و شهرسازی می پردازند، و همین دادن طرح ها و البته ضوابط پیشنهادی طراحی نما باعث زیبایی بیشتر شهر می شوند. عوامل زیادی بر ضوابط پیشنهادی طراحی نما تاثیر گذار هستند که از مهمترین آنها می توان به:

  • متریال، حجم ، رنگ کنسول و بازشو بام سازه توصیه های عمومی و پیوسته ها اشاره کرد.

  • که ما در ادامه این مقاله به بررسی قوانین سلبی و قوانین ایجابی مورد اول یعنی متریال خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

  • ضوابط پیشنهادی طراحی نما با توجه به متریال های استفاده شده

  • بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری
  • ضوابط پیشنهادی طراحی نما

    ضوابط پیشنهادی طراحی نما

قوانین سلبی در اصول طراحی نما با توجه به متریال

دانستن این نکته که طراحی باید به نوعی صورت پذیرد تا کالبد بنا تماماً به نماهای شیشه ای و فلزی پوشیده نشود ضروری می باشد. در بحث ضوابط متریال بسیار مهم می باشد که مدل سازی نمای ساختمان به نوعی انجام شود که در آن از رنگ های نامتعارف و ناهمسان استفاده نگردد، همچنین عدم استفاده از متریال های متفاوت در نمای خارجی ساختمان باید به نوعی باشد که در آن فرم های نامتعارف مانند طرح مجسمه و یا طرح اشیا در ساخت پروژه استفاده نشود.

عدم استفاده از متریال های شکننده و تیز در نماسازی طبقات همکف و اول در مناطقی که امکان تماس فیزیکی عابران با آن وجود دارد ضروری می باشد.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

ضوابط پیشنهادی طراحی نما

ضوابط پیشنهادی طراحی نما

قوانین ایجابی در اصول طراحی نما با توجه به متریال

لزوم به کارگیری متریال های پایه دار و مقاوم برای جلوگیری از فرسایش و آلودگی کالبد بنا در بخش همجوار با محور ها ضروری می باشد. استفاده از رنگ هایی در نما که با ابنیه های موجود در محیط تفاوت داشته باشند نباید در اولویت باشند.

پر کردن درز انقطاع موجود بین سازه های همجوار با متریال های استفاده شده در نما سازی نیز از کارهایی میباشد که باید حتماً در ضوابط پیشنهادی طراحی نما لحاظ گردد.

چند توصیه مهم راجب ضوابط پیشنهادی طراحی نما

در طراحی نما شما باید استفاده از رنگ های متفاوت پرهیز کنید، بهره گیری از متریال های قابل شستشو در نماسازی به منظور زیبایی و بهره گیری از آن سیمانی و سنگی و تفاوت آنها در نما در فضاهای بسیار مهم می باشد. ایجاد هماهنگی میان نما و فرم کلی طراحی شده با آب های موجود در منطقه به ویژه موارد همجوار بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

ضوابط پیشنهادی طراحی نما

ضوابط پیشنهادی طراحی نما

نتیجه گیری

در مورد بحث ضوابط پیشنهادی طراحی نما که در این مقاله به آن پرداختیم، می توانیم بگوییم که ضوابط پیشنهادی از طرف شهرداری با توجه به نوع ساختمان و بافتی که آن ساختمان در آن قرار دارد و البته سایر ساختمان هایی که در مجاورت ساختمان قرار دارند پیشنهاد می شود ولی در نهایت این شما هستید که باید بدانید که در طراحی نما از چه متریال هایی و چه طراحی هایی استفاده میکنید مثلاً اینکه شما در طراحی نمای ساختمان خود فضای را برای خشک کردن البسه ها در نظر بگیرید که آن فضا در نقطه دیده عموم نباشد تصمیمی است که خودتان می توانید آن را بگیرید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد ضوابط پیشنهادی طراحی نما به دست آورده باشید و بتوانید با استفاده از این ضوابط پیشنهادی و البته خلاقیت خود و همچنین مشورت با معماران کارکشته بهترین طراحی نما برای ساختمان خود داشته باشید.

ارسال نظر