گروه معماری بنیستا

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی نمای ساختمان علاوه بر زیبایی بخشیدن به خود ساختمان می‌تواند نقش مهمی در زیباتر کردن محله و به صورت کلی یک شهر داشته باشد، ساخت یک بنا با نمایی ناهمگون و ناهماهنگ با سایر نماهای ساختمان موجود در یک منطقه می تواند ظاهر یک محله و در نهایت یک شهر را به هم بریزد، به همین خاطر در هنگام طراحی نمای ساختمان باید سازگاری نمای ساختمان را با شهرسازی در نظر گرفت.

ما دراین مقاله به بررسی این موضوع یعنی سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی می پردازیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

اهمیت سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی چیست؟

همانگونه که گفتیم همخوانی و سازگاری نمای ساختمان با محیط پیرامون می تواند کمک زیادی به معقوله شهرسازی کند.

از آنجایی که نما به عنوان قسمتی از بنا و در واقع شناسنامه بنا در معرض دید عموم می باشد و نقش بسیار مهمی در شهرسازی ایفا می کند. شهرداری ها با  استخدام نیروهای متخصص در این امر برای هر شهر و منطقه با توجه به بافت منطقه و البته موارد دیگر قوانین و ضوابط خاصی را برای اجرای نمای ساختمان در نظر می گیرد.

نمای ساختمان باید به گونه ای باشد که با فضای پیرامون سازگاری داشته باشد به دلیل تاثیر نمای ساختمان بر چهره کلیه شهر هرگونه ناسازگاری نمای ساختمان با پیرامون خود نه تنها کمکی به زیبا شدن شهر نمی کند بلکه باعث زشت شدن جلوه آن منطقه و در نهایت کل شهر می گردد. هر چند که برای خود ساختمان نیز جلوه چندان زیبایی ندارد.

بیشتربخوانید: بازسازی ساختمان اداری

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

رابطه طراحی نما و سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

با اینکه نمای ساختمان می تواند کمک زیادی به زیبایی ساختمان کند اما در طراحی نما فقط جذابیت و زیبایی مد نظر نمی باشد، بلکه عوامل دیگری مانند کاربرد ساختمان، اقلیم منطقه و البته ضوابط و قوانین اجرایی نما در منطقه نیز  باید لحاظ گردد. توجه داشته باشید که یکی از مهمترین عوامل طراحی نما برآورد هزینه می باشد.

بیشتربخوانید: بازسازی منازل مسکونی

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

عوامل موثر بر طراحی نمای ساختمان چیست؟

طراحی نمای ساختمان یک رشته کاملاً تخصصی می باشد و برای طراحی یک نمای مناسب و بی‌نقص طراح علاوه بر علم معماری و طراحی نمای ساختمان نیاز به سلیقه، حوصله و بررسی همه جوانب از جمله سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی دارد.

البته عوامل دیگری نیز در این مورد مهم و موثر می باشند که از مهمترین آنها می توان به:

  • طراحی نما با توجه به اقلیم منطقه

  • طراحی نما با توجه به کاربری ساختمان

  • و طراحی نما با توجه به سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی می باشد.

  • طراحی نما با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه

  • بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی
  • سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

همانگونه که گفتیم برای ساختمان ها نما های مختلف و جذابی در نظر گرفته می شود اما یکی از مهمترین عوامل موثر در نمای ساختمان با توجه به اقلیم آب و هوایی آن منطقه می باشد به عنوان مثال شما برای مناطق سردسیر نمی توانید از نمای سرامیک استفاده کنید چرا که سرامیک در سرمای زیاد ممکن است که شکسته شود و نمای ساختمان از بین برود.

به عنوان مثال دیگر می توانیم بگوییم که استفاده از نمای کامپوزیت در اقلیم هایی که باد شدید است مناسب نمی باشد چرا که باد شدید می‌تواند باعث کنده شدن و یا حتی تو رفتگی کامپوزیت ها شود.

طراحی نما با توجه به کاربری ساختمان چگونه است؟

در طراحی نمای ساختمان یکی از نکات مهم که باید به آن توجه کرد کاربری است که ساختمان دارد.مثلاً نمای خارجی  یک ساختمان تجاری با یک ساختمان مسکونی و نمای خارجی یک ساختمان تفریحی با یک ساختمان اداری متفاوت می باشد. پس باید در هنگام طراحی نمای خارجی به این نکات توجه کرد.

سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

طراحی نما با توجه به سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی

این نکته‌ای است که ما به صورت کلی در این مقاله به آن پرداختیم شما به عنوان یک راهنما باید این نکته را در نظر بگیرید که ساختمان شما در کدام منطقه از شهر قرار دارد مثلاً اگر ساختمانی که قرار است برای آن طراحی نما کنید در وسط شهر در بافت سنتی بود شما نمی توانید از یک طراحی نمای مدرن استفاده کنید.

نکته مهمی که در مورد طراحی نمای خارجی ساختمان باید بدانیم این است که در نهایت سلیقه کارفرما حرف اول و آخر را می زند و فقط شما هم می‌توانید به آن مشاوره دهید.

امیدواریم که با خواندن این مقاله  در سایت مجموعه بنیستا توانسته باشد اطلاعات کافی در مورد سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی به دست آورده باشید و بتوانید نمای ساختمان خود را به گونه‌ای طراحی کنید که علاوه بر بالا بردن زیبایی ساختمان خودتان در خدمت شهرسازی باشد.

ارسال نظر