گروه معماری بنیستا

تخریب خانه نوساز ، بررسی دلایل تخریب

تخریب خانه نوساز دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما مهمتربن عامل معمولا دلایل قانونی است. در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با علت تخریب خانه نوساز صحبت کنیم. اگر شما هم مشتاق هستید، بدانید چه عواملی موجب می شود یک خانه نوساز مستحق تخریب واقع شود لطفا تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

مهمترین دلایل تخریب خانه نوساز چه عواملی می تواند باشد؟

تخریب خانه نوساز دلایل متعددی دارد. همانطور که می دانید معمولا فرایند تخریب اغلب برای ساختمان های قدیمی و فرسوده و اتفاق می افتد‌. اما گاهی اوقات نیز برخی ساختمان های نوساز تحت شرایطی باید تخریب شوند. به طور کلی تخریب خانه نوساز دلایل قانونی می تواند داشته باشد. مثلاً زمانی که ملکی در مکانی واقع شود که از نظر قانون ایراد داشته باشد به حکم باید تخریب می شود.

بسیار کم و حتی نادر اتفاق می افتاد که صاحب یک ملک اقدام به تخریب ساختمان نو ساز خود کند. مخصوصا این روزها که هزینه‌های ساخت و ساز ساختمان سر به فلک کشیده و قیمت مصالح ساختمانی به صورت نجومی افزایش یافته است. بنابراین عمده ترین دلیل تخریب ساختمان ‌های نوساز اغلب ریشه در یک بی قانونی و بی عدالتی دارد.

همچنین میانگین عمر مفید یک ساختمان اسکلت ساز و مهندسی حدود بیست سال و حتی بیشتر نیز است و تا زمانی که بر حسب کارشناسی های فنی صورت گرفته مشخص نشود بنا در شرایط تخریب قرار دارد، هیچ اجبار قانونی برای تخریب آن وجود ندارد.

معمولا زمانی که بحث تخریب خانه نوساز دلایل جدی داشته باشد، هر چند با ضرر و خسارات های زیادی به همراه است اما باید اجرا شود و همچنین لازم است قانون نیز نظارت جدی بر اجرای آن داشته باشد. زیرا تخریب خانه نوساز اغلب نتیجه اقدامی است که بر خلاف قوانین صورت گرفته و باید تخطی گرانی که خود را به عمد در مقابل قانون قرار داده اند نیز به نوعی تنبیه شوند.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی

دلایل تخریب خانه نوساز

در ادامه مطالب ما عمده ترین دلایلی که موحب تخریب خانه نوساز می شوند را معرفی خواهیم کرد.

  • احداث ساختمان در زمین وقفی

در قوانین مدنی کشور املاک و اموال وقفی تحت شرایطی بسیار  خاص قابلیت دستکاری را دارند. یک ملک وقف شده برای انجام امر خاص به هیچ عنوان قابلیت تغییر برای انجام امور دیگر را از نظر شرع و قانون ندارد. تنها زمانی که ملک وقف شده در حال تخریب باشد، امکان بازسازی آن وجود دارد.

حال تصور کنید یک یا چند نفر با تبانی یکدیگر زمین وقفی را تصاحب کرده و یک ساختمان مجلل بدون هیچ گونه نقص فنی در آن احداث کنند. مسلما زمانی که واقعیت برملا گردد و معلوم شود که زمین ساختمان یک، مال وقفی است، دادگاه حکم بر تخریب آن خواهد داد. به این ترتیب بنای ساخته شده روی زمین وقفی خراب شده و به همان حالت و کاربری که واقف وصیت کرده است برمی گردد.

همچنین بخوانید :  بازسازی و نوسازی منزل

 

  • وجود نقص فنی جدی در ساختار بنای نو ساخت

تخریب خانه نوساز دلایل دیگری به غیر از وقفی بودن نیز می تواند داشته باشد. هنگامی که در احداث یک ساختمان نوساز تخلفاتی صورت بگیرد و مهمترین اصول ساخت و ساز در آن رعایت نشود، ایمنی آن به شدت ضعیف خواهد شد.

متاسفانه برخی از پیمانکاران و معماران فاقد وجدان کاری بوده و مهمترین اصل در احداث بنا که ایمنی آن است را که به صورت جدی با جان و سلامت افراد در ارتباط است را نادیده گرفته و آن را فدای منافع و زیاده خواهی های خود می کنند.

در چنین مواردی در برخی از گزینه ها پی اصلی بنا به قدری سست و ضعیف است که هیچ چاره ای به جز تخریب آن وجود ندارد. بنابراین در این مورد نیز خانه نوساز به حکم قانون باید تخریب شده و از اول بنا شود.

البته اگر راهی جهت افزایش ایمنی و وارد کردن استانداردهای ساخت و ساز به پی ساختمان وجود داشته باشد می توان از تخریب آن پیشگیری کرد. اما در غیر این صورت تمام هزینه و ضررهای وارد از پیمانکار و معمار اخذ شده و ساختمان تخریب می شود.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری در تهران

تصویر تخریب خانه نوساز بنیستا

  • تغییر کاربری زمین

گاهی اوقات نیز برخی از زمین خواران با تغییر کاربری زمین های کشاورزی  و باغات اقدام به احداث بنا رو روی آن می کنند. از آنجایی که این امر موجب تخریب بافت سبز کشور و همچنین کاهش تولیدات کشاورزی می شود، در طی سال های اخیر به شدت از طرف قانون منع شده و‌ پیگیری  می شود. به همین دلیل هر زمان که مشخص شود یک زمین با کاربری کشاورزی مورد ساخت و ساز قرار گرفته است به حکم قانون تخریب می شود.

نمونه بارز این نوع تخریب ساختمان نو‌ساز بارها و بارها در تلویزیون پخش شده است که اکثر آن ها در شمال کشور بوده و زمین هایی با نوع کاربری کشاورزی، برای ساخت ساختمان های ویلایی مورد استفاده قرار گرفته بوده اند.

همچنین بخوانید : بازسازی نمای خارجی ساختمان

نتیجه گیری

تخریب خانه نوساز دلایل متعددی دارد که تمامی آن ها نشان گرفته از قانون است به همین دلیل زمانی که شما اقدام به خرید زمینی به نیت ساخت ساختمان بر روی آن می کنید، باید از پیشینه آن اطمینان کسب کرده تا بعد از احداث بنا بر روی آن در برابر قانون قرار نگیرید.

همچنین هرگونه اقدام بر خلاف قانون مستحق تنبیه بوده و نباید هیچکدام از ما به منظور دسترسی به سود و منفعت بیشتر مرتکب اعمال خلاف قانون شویم.

ارسال نظر