گروه معماری بنیستا

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان: با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه، تاسیسات الکتریکال و مکانیکال یکی از ضرورت ها برای ساختمان سازی می باشد. با افزایش جمعیت و افزایش تعداد ساختمان های بلند یا آسمان خراش ممکن است مشکلاتی برای ساکنین به وجود بیاید.

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان تا حدود زیادی مشکلات ساکنین ساختمان های بلند را برطرف می نمایید.  ما قصد داریم که در این مقاله به صورت کلی در مورد تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان صحبت کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان

تاسیسات ساختمان چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به بررسی تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان بپردازیم ابتدا تعریف کلی از تاسیسات ساختمان داشته باشیم.

به مجموعه تجهیزاتی که عملیات گرمایش و سرمایش را بطور کامل انجام می دهند، تاسیسات ساختمان گفته می‌شود. به شکل کلی سیستم و تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، تهویه مطبوع،دفع پساب ها و فاظلاب، تجهیزات مربوط به آسانسور و برق رسانی، تاسیسات ساختمان هستند. در نگاه کلی موارد ذکر شده از مهمترین و اساسی ترین تجهیزات مورد استفاده در ساختمان می باشند. که اگر مشکلی در هر یک از آنها به وجود آید آسایش و زندگی ساکنین ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به زبان ساده تر باید بگوییم که به مجموعه تجهیزاتی که در قالب استاندارد های خاص باعث افزایش آرامش و رفاه افراد ساکن در ساختمان میشود تاسیسات ساختمان گفته می شود.

تاسیسات ساختمان به شکل کلی به دو نوع تقسیم می شود، تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان،که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

چه مواردی شامل تاسیسات الکتریکال و مکانیکال در ساختمان میشود؟

طراحی سیستم های سیم کشی در ساختمان های مسکونی و مراکز اداری و صنعتی اجرا و نصب و راه اندازی آنتن مرکزی ،اجرای سیستم عامل حریق ،اجرا و نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته، اجرای برق اضطراری در ساختمان ها و مراکز اداری، اجرای سیم کشی های مربوط به برق رسانی و روشنایی در ساختمان ها… همه این موارد جزء تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان می باشند. که در ادامه به بررسی چندتا از موارد ذکر  شده می پردازیم.

اجرا و راه اندازی آنتن مرکزی

امروزه آپارتمان های که ساخته می شوند شامل چند واحد می باشد و برای استفاده کردن مردم از وسایلی مانند تلویزیون در آپارتمان ها  هر واحدی نیاز به آنتن دارد و اگر بخواهید که برای هر واحدی یک آنتن جداگانه در نظر بگیرید علاوه بر بالا بودن هزینه نیاز به فضای زیادی دارد، که همین موضوع باعث تداخل آنتن ها  می شود.

اما امروزه با استفاده از آنتن مرکزی در طراحی تاسیسات الکتریکال و مکانیکال در ساختمان می توانید این مشکل را برطرف کنید. آنتن مرکزی گیرنده تمام آنتن های یک ساختمان می باشد و تجهیزاتی برای دریافت و انتقال سیگنال های تلویزیونی دارد. این وسیله مزایای زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به نصب و نگهداری آسان ، حفظ زیبایی ساختمان، جلوگیری از هزینه زیاد و مقرون به صرفه بودن،این مزایا همگی از مزایایی آنتن مرکزی می باشند.

اجرای مباحث روشنایی و برق رسانی

امور برق رسانی و روشنایی ساختمان مربوط به تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان می باشد.این امور جزء امور بسیار مهم و تخصصی می باشد و به تجربه بالایی نیاز دارد و اگر به درستی انجام شود می‌تواند باعث بروز و ایجاد مشکلاتی شود.

اجرای سیستم اعلام حریق

یکی از مهمترین اقدامات و تجهیزات در تاسیسات الکتریکال مکانیکال ساختمان سیستم اعلام حریق می باشد.همانگونه که از نامش پیداست از این سیستم برای جلوگیری از آتش سوزی استفاده می شود. این سیستم با حس کردن گاز، حرارت و دود فعال می شود و با هشدار دادن از آتش سوزی پیشگیری میکند. این سیستم به دلیل داشتن مزایایی بسیاری که دارد در مراکز صنعتی، ساختمان ها و خیلی از جایی دیگر استفاده میشود.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان

دلیل استفاده از تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان چیست؟

همانگونه که در قسمت ابتدایی این مقاله گفتیم با توجه به افزایش زیاد جمعیت در شهرهای بزرگ و ساختمان سازی آن هم به شکل ساختمان های آسمان خراش گسترش یافته است. در ساختمان سازی رعایت کردن اصول ایمنی بسیار مهم و با اهمیت می باشد. یکی از مهمترین بخش های ایمنی در ساختمان بخش الکتریکال  و مکانیکال می باشد که از اهمیت بالای نیز برخوردار است.

ما در این مقاله به بررسی موضوع تاسیسات تکنیکال و مکانیکال ساختمان پرداختیم و هر آنچه که لازم بود شما بدانید را برای شما بیان کردیم. امیدواریم که شما با خواندن این مقاله از سایت بنیستا اطلاعات کافی در مورد این موضوع به دست آورده باشید.

ارسال نظر