گروه معماری بنیستا

بازسازی خانه های کاه گلی ، ترمیم و بازسازی به سبک مدرن

بازسازی خانه های کاه گلی و قدیمی به دلیل اهمیتی که این خانه ها دارند، امری کاملا تخصصی بوده و باید با رعایت استانداردهای لازم برای این زمینه اجرا شود. بنابراین نباید بازسازی این خانه ها را ساده و‌ پیش پا افتاده تلقی کرد. لطفا همراه ما باشید تا دلیل اهمیت برای انجام این کار به دست متخصصان حرفه ای را دریابید‌.

دلیل اهمیت بازسازی خانه های کاه گلی چیست؟

اهمیت بازسازی خانه های کاه گلی ریشه در احساس لطیفی است که زندگی کردن در آن ها به انسان می دهد. بی شک شما نیز با خانه های قدیمی خشتی و کاه گلی  آشنا بوده و از نزدیک این خانه ها را لمس کرده آید. بنابراین می دانید که احساس آرامش و گرمی که این خانه ها به انسان القا می‌کند یک امر کاملاً روشن و اثبات شده بوده و به راحتی نمی توان منکر این واقعیت شد. به همین دلیل طی چند سال اخیر توجه ها به بازسازی خانه های قدیمی کاه گلی دوباره معطوف شده و مردم علاقه بسیاری به این سبک منازل پیدا کرده‌اند.

گذشته از این بسیاری از آثار باستانی به جای مانده از نیاکان ما خشتی و کاه گلی بوده و به همین دلیل برای حفظ آثار باستانی به جای مانده که نشان از تاریخ و تمدن کشور دارد.

بنابراین بازسازی خانه های کاه گلی باید به نحوی انجام گیرد که شکل و ظاهر اولیه آن مانند سابق حفظ شود. واقعیتی که هرگز نمی توان آن را کتمان کرد این است که گل خشت و همچنین کاه گل یکی از قدیمی ترین و در عین حال پر استفاده ترین مصالح ساختمانی در قدیم بوده که در حال حاضر نیز بسیاری از نگاه ها را به سمت خود معطوف کرده است.

این توجه و تمرکز بر خشت و کاه گل تنها از طرف مردم عادی نسیت، بلکه نظر بسیاری از معماران و مهندسان را نیز جلب کرده و این روزها مردم علاقه زیادی به خانه های کاهگلی نشان می دهند.

اما واقعا چه کسی میداند که دلیل این توجه چیست. باید بگوییم که خانه های کاه گلی و خشتی یکی از مواردی بوده که در مصرف انرژی فوق‌العاده صرفه جویی می کنند و به قول معروف جزو دوستداران محیط زیست به شمار می رود. همچنین هزینه آنها نیز بسیار پایین است و در کنار مزایای ذکر شده، باید گفت که خانه های کاهگلی یک فضایی بسیار گرم و صمیمانه برای زندگی ایجاد می کند. مخصوصاً اینکه در فضاهای گرم و خشک به دلیل پایین بودن میزان رطوبت این نوع خانه ها به خاطر خنک نگه داشتن فضای درون خود بسیار مورد توجه هستند.

البته شاید از نظر آن دسته از اشخاصی که مدرنیته را دوست دارند و مطابق با مد روز زندگی می کنند، گفته‌های ما چندان جالب نباشد.

اما برای طراحان خلاق که از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین متریال ها می توانند ایده های بزرگ بگیرند، خانه های کاه گل جزو سوژه های ناب بوده و آن ها می توانند، خلاقیت های جذابی از این متریال گرم و آرامبخش ایجاد کنند.

نمایش تصویر بازسازی خانه های کاه گلی بنیستا

در بازسازی خانه های کاه گلی باید به چه مواردی توجه کرد؟

همانطور که گفتیم بر خلاف تصور بسیاری از افراد بازسازی خانه های کاه گلی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از آنجایی که متریال به کار رفته برای این نوع خانه ها بسیار ساده و پیش پا افتاده است پیمان کارانی که مرمت و بازسازی این قبیل خانه‌ها را قبول می‌کند باید کاملاً با این متریال آشنایی داشته و همچنین بلد باشند که چگونه می‌توانند در بازسازی منزلی که قرار است کارهای آن را انجام بدهند این متریال را به کار ببرند.

همچنین باید بتوانند ساختار اولیه بنای مورد نظر را کاملا کرده و در عین حال استحکام آن را نیز بالاتر ببرند. بنابراین یک پیمانکار حرفه ای در صورتی می‌ تواند خانه‌های قدیمی کاه گلی را بازسازی کند که با متریال این کار یعنی خشت و گل و همچنین کاهگل آشنایی نسبی داشته باشد. دوم اینکه بتواند این متریال را به نحوی در بنای مورد نظر به کار ببرد که در کنار بخشیدن زیبایی و طراوت به نمای خارجی ساختمان ساختار اولیه آن را نیز به همان سبکی اولیه حفظ کند.

نتیجه گیری

بازسازی خانه های کاه گلی و قدیمی نیز در جایگاه خود دارای اهمیت بوده و به دلیل ویژگی های باطنی که این قبیل خانه ها دارند باید بازسازی آنها کاملاً حرفه ای و آگاهانه صورت بگیرد. بنابراین به شما توصیه می کنیم اگر دارای یک منزل قدیمی کاه گلی هستید و اکنون تصمیم به بازسازی آن دارید حتما این پروژه را به پیمان کارانی بسپارید که در این زمینه دارای تجربه و مهارت کافی هستند. زیرا در غیر این صورت افراد مبتدی و تازه کار هرگز نمی توانند انتظاراتی که شما در این باره دارید را آنچنان که باید برایتان برآورده سازند.

ارسال نظر