گروه معماری بنیستا

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری : در گذشته اکثر مردم بیشتر به فکر این بودند که نمای داخلی خانه هایشان زیبا باشد و بیشتر وقت و هزینه خود را صرف زیبا سازی دکوراسیون داخلی و معماری داخلی خانه می کردند. اما امروزه برخلاف گذشته نمای خارجی ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. نمای خارجی ساختمان علاوه بر اینکه باعث زیباتر شدن ساختمان و افزایش قیمت آن می شود تاثیر زیادی نیز در زیبایی منطقه دارد.

در واقع نمای خارجی ساختمان های یک منطقه می توانند به زیبا شدن آن منطقه کمک شایانی کنند. برای اینکه ساختمان ها بهتر بتوانند به زیبایی یک منطقه یا محله کمک کنند باید با یکدیگر همخوانی و سازگاری داشته باشند. ما در این مقاله قرار است که به بررسی اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری بپردازیم. پس اگر شما هم مشتاق هستید که اطلاعاتی در این زمینه به دست بیاورید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

نمای ساختمان چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به بررسی اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری بپردازیم ابتدا بدانیم که نمای ساختمان چیست؟ اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه رسمی و علمی از نمای ساختمان داشته باشیم باید بگوییم که به بیرونی ترین قسمت یک ساختمان که در دیدرس همه قرار می‌گیرد نمای ساختمان یا بهتر است بگویم نمای خارجی ساختمان گفته می شود.

نمای ساختمان در واقع یک پوشش زیبا می باشد که به ساختمان شکل و روح می بخشد. در برخی از موارد خیلی ها معتقدند که نمای بیرونی یک ساختمان مهم ترین بخش ساختمان می باشد. در گذشته معمولاً نمای ساختمان را به عنوان یک محافظ برای ساختمان به حساب می آوردند اما امروزه در ساخت ساختمان به طراحی و اجرای نمای بیرونی ساختمان بیش از گذشته توجه می شود به شکلی که طراحی نمای یک ساختمان به عنوان یکی از مراحل مهم در ساخت ساختمان می باشد.

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری چقدر است؟

اگر بخواهیم به صورت تک کلمه به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم که زیاد یا خیلی زیاد، سازگاری نمای ساختمان با شهرسازی یا بهتر بگوییم اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری به قدری است که علاوه بر بخشیدن زیبایی به خود ساختمان می تواند نقش بسیار مهم و پر اهمیتی در زیباتر کردن محله و به شکل کلی یک شهر داشته باشند.

آنچه که مسلم است ساخت یک بنای ناهمگون با سایر ساختمان های موجود در یک منطقه نه تنها نمی تواند زیبایی آنچنانی داشته باشد. بلکه ظاهر یک محله و در کل یک شهر را نیز خراب می کند به همین دلیل در هنگام طراحی نمای ساختمان باید اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری در نظر گرفته شود.

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

رابطه طراحی نما و اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

هر چند که نمای ساختمان تا حدود زیادی می تواند باعث زیبا شدن ساختمان شود. اما فقط نباید این موضوع را در نظر گرفت چرا که عوامل دیگری مانند کاربرد ساختمان، اقلیم منطقه و البته ضوابط و قوانین اجرایی نما در منطقه نیز باید لحاظ گردد. به این موضوع توجه داشته باشید که یکی از مهمترین عوامل موثر در نمای ساختمان بجز متریال مصرفی و هزینه اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری می باشد.

پس باید به این نکته توجه داشته باشید که نمای ساختمان شما پیرو و همگون با ساختمان های منطقه باشد. چرا که همگون بودن ساختمان های یک منطقه می تواند علاوه بر اینکه زیبایی ساختمان را به صورت تکی نشان دهد می‌تواند کل منطقه را زیبا کند.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

جمع بندی

ما در این مقاله در مورد نمای ساختمان و اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری صحبت کردیم. همانگونه که می دانید امروزه نمای ساختمان به عنوان قسمت مهمی از ساختمان و در واقع شناسنامه بنا می باشد و نقش بسیار مهمی در زیبایی خود ساختمان و منطقه ای که ساختمان قرار دارد بر عهده دارد. این روز ها با مطرح شدن اهمیت فضای عمومی و ارزش زندگی شهری نمای ساختمان اهمیت ویژه یافته است.

نمای هر ساختمان علاوه بر تاثیرات زیادی که بر بازسازی و زیباسازی خود ساختمان دارد تاثیر زیادی نیز در مجموعه شهری دارد.در توسعه پایدار شهری یکی از عواملی که در انتخاب مصالح نمای ساختمان مطرح میشود موضوع پایداری نما و البته اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری می باشد. مصالحی که برای نمای خارجی ساختمان به کار میرود باید مصالحی باشد که همخوان با محیط و سایر ساختمان ها باشد.

شما تنها با نگاهی ریز بینانه و اقتصادی و بدون هیچ توجهی به محیط زیست و اجتماع می توانید این را دریابید که استفاده از یک متریال متفاوت نمی تواند هیچ کمکی به ساختمان شما در یک منطقه کند.

ارسال نظر