گروه معماری بنیستا

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان: منظور از نمای خارجی یک ساختمان همان بخشی است که از بیرون در معرض دید قرار دارد و در واقع اولین چیزی است که باعث جلب نظر مخاطب می شود. در فضای شهری انواع نمای ساختمان را می توان مشاهده کرد.

نمای خارجی ساختمان هایی با کاربری مختلف متفاوت است. به عنوان مثال نمای خارجی یک هتل یا مرکز خرید با نمای خارجی بیمارستان و مدرسه بسیار فرق دارد. پس فاکتور اصلی در طراحی نمای خارجی یک ساختمان تعیین کاربری آن است.

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

نمای خارجی ساختمان معرف کل بنا می باشد به این ترتیب اهمیت ویژه ای دارد. این فاکتور همچنین بر ارزش مالی ساختمان و استقبال مخاطبان از ملک تاثیر مستقیم دارد. توجه داشته باشید حتی اگر یک ساختمان دارای دکوراسیون داخلی شیک و زیبایی باشد ولی طراحی خارجی آن کیفیت و جذابیتی را که باید نداشته باشد، ممکن است بر دیدگاه مشتری اثر بگذارد.

پس آنچه در بازسازی ساختمان اداری یا بازسازی منازل مسکونی اهمیت دارد، اجرای یک طرح خاص در نمای بیرونی بنا است. در ادامه مطلب به معرفی اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان و بررسی ویژگی های آن می پردازیم. پس لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

نکاتی در مورد طراحی خارجی نمای ساختمان - بخش 1 | گروه معماری بام

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

عوامل مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان

امروزه عوامل تاثیرگذار در طراحی نمای خارجی ساختمان با طرح های قدیمی تفاوت دارد و عوامل جدیدی به وجود آمده است. روف گاردن یا بام سبز از جمله عواملی است که در طراحی نمای بیرونی ساختمان ها طرفداران زیادی دارد.

اجرای یک طراحی اصولی برای نمای خارجی ساختمان تنها به دست مهندسان طراح و معمار امکان پذیر است. انتخاب نوع طراحی امری سلیقه‌ای است؛ ولی به قابل اجرا بودن و در دسترس بودن مصالح  نیز مرتبط می باشد. برای اجرای یک طراحی دقیق نیاز به برنامه ریزی از جهت نوع مصالح می باشد.

به عنوان مثال استفاده از کامپوزیت جهت اجرا در نمای بیرونی مناسب نیست. از طرفی مصالح استفاده شده و نوع طراحی نمای خارجی باید طبق استانداردهای شهری و معماری تعیین شود. بهتر است از مصالح مقاوم و آجر نما در نمای خارجی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

اجرای یک طرح زیبا و تمام عیار در واقع مهارت طراح و مهندس را نشان می دهد. طراحی خارجی ساختمان معمولاً در ساخت و بازسازی ویلا ها و مجتمع‌های مسکونی اهمیت زیادتری دارد. توانایی تهیه مصالح و مسئله اقتصادی عامل مهم دیگر در طراحی نمای بیرونی ساختمان است.

در واقع قیمت مصالح بر کیفیت طراحی تاثیر مستقیم دارد. از جمله موارد دیگری که در انتخاب نوع طرح بیرونی ساختمان دخالت دارد، شرایط اقلیمی آن منطقه است. به عنوان مثال موقعیت جغرافیایی ساختمان های ویلایی در شمال و شرایط اقلیمی این منطقه باعث شده که ساختمان های این منطقه طراحی بیرونی مخصوصی داشته باشند.

اصول مهم در طراحی نمای خارجی ساختمان

از جمله طراحی های جدیدی که امروزه متداول است می توان سبک مدرن را نام برد. در اجرای طراحی مدرن باید اصول معماری مدرن را نیز پیش گرفت.

معماری مدرن در طراحی نمای خارجی ساختمان از اشکال نامنظم و خطوط منحنی بهره می برد. در واقع ساختمان هایی که دارای نمای ظاهری عجیب و غیر عادی هستند، شیوه مدرن در طراحی نمای خارجی را به کار گرفته اند. اجرای نمای بیرونی با شیشه کامل از دیگر سبک های طراحی نمای خارجی ساختمان به شمار می رود.

این مدل بیشتر برای ساختمان های اداری و تجاری مناسب است و از جمله سبک های فانتزی به شمار می رود. برای اجرای این طرح خاص باید به نکات مهمی از جمله میزان بازتاب نور، زاویه های بیرونی ساختمان و موقعیت قرارگیری ساختمان در خیابان توجه کرد. به طور کلی برای رعایت اصول طراحی در نمای خارجی ساختمان باید به موقعیت بنا در محدوده خیابان و کوچه توجه داشت.

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

اصول طراحی نمای خارجی ساختمان

به عنوان مثال نمای ساختمانی که در یک کوچه باریک ساخته شده با سبک طراحی خارجی ساختمانی که در یک چهارراه معروف و بزرگ واقع شده است، بسیار فرق دارد. اصول طراحی نمای خارجی ساختمان برای ساختمان های مراکز خرید یک طرح جذاب را پیشنهاد می کند. در خرید ویلا چیزی که مشتریان را به خرید آن ترغیب می کند، نمای خارجی ملک است. هرچه طراحی منحصر به فرد باشد تقاضای خرید بالاتر می رود.

از اینکه تا پایان این مطلب ما را همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم. امید است این مقاله مورد توجه خوانندگان عزیز واقع شده باشد.

ارسال نظر