گروه معماری بنیستا

طراحی دکوراسیون داخلی

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی در زمان های قدیم تا این حد حائز اهمیت نبود. اما امروزه حتی برای محیط های خیلی کوچک هم از شیوه ‌های طراحی و دکوراسیون استفاده می نمایند. چیدمان منزل و ایجاد هماهنگی مناسب بین وسایل گوناگون و رنگ های موجود در منزل، از جمله اصلی ترین عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. دکوراسیون داخلی در صورتی معنا پیدا می‌ کند که از هنر، نوآوری و استعداد خود جهت ایجاد تناسب و هماهنگی بین طرح‌ ها و رنگ‌ ها و تجهیزات استفاده کنید. در ادامه این مطلب، قصد داریم تا مهم ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی را برای شما توضیح دهیم.

آشنایی با مهم ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی

اصول مهم در طراحی و دکوراسیون داخلی بسیار گسترده هستند و می ‌توانید با توجه به سلیقه و نیازهای خود، از آن ‌ها استفاده کنید. در زیر به برخی از اصول اساسی در طراحی و دکوراسیون داخلی اشاره خواهیم کرد:

رنگ و نورپردازی

انتخاب رنگ مناسب برای دیوارها، سقف، کف و… بسیار مهم می باشد. رنگ ‌ها می ‌توانند احساسات را تحت تأثیر قرار دهند و نقش قابل توجهی در ایجاد اتمسفر داخلی ایفا کنند. همچنین، نورپردازی مناسب تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل، اداره، کافه، رستوران و… دارد. نورپردازی افزون بر روشن ساختن فضا، به آسانی می ‌تواند حال و هوای محیط را هم عوض کند. نور مناسب می ‌تواند فضا را بزرگ تر، روشن ‌تر و دلپذیرتر نشان دهد و زاویه‌ ها و جزئیات را برجسته نماید. نورپردازی انواع بسیار گوناگونی دارد که می بایست با توجه به طراحی و عناصر موجود در محیط به دقت انتخاب شود.

طراحی دکوراسیون داخلی

تعادل و توازن

ایجاد تعادل به توزیع برابر اجسام در اتاق به لحاظ بصری گفته می ‌شود. تعادل و توازن نیز خود به سه دسته جداگانه شامل متقارن، نامتقارن و شعاعی تقسیم می‌ شوند. همچنین، از نظر اصل تعادل در طراحی دکوراسیون، به کارگیری وسایل زیاد در یک گوشه از محیط و خلوت بودن قسمت دیگر آن کاملا اشتباه می باشد. دقت داشته باشید که المان های گوناگون مورد استفاده نسبت به یکدیگر تعادل داشته باشند و تعادل و هماهنگی را به وجود آورند. علاوه بر این، تعادل بین اجزای بزرگ و کوچک، وزن ‌ها و تناسب ابعاد مختلف را نیز مد نظر داشته باشید.

الگو و تکرار

از مناسب ترین کارها در طراحی دکوراسیون داخلی، می توان به ایجاد تکرار اشاره نمود که در صورتی که خلاقانه انجام شود نتیجه ای بسیار چشم نواز را به دنبال خواهد داشت. به کارگیری الگو و تکرار در دکوراسیون داخلی می‌ تواند فضایی هماهنگ و آرام را ایجاد نماید. این الگوها در طرح‌ های دیوار، پوشش ‌ها، پارچه‌ ها و مبلمان قابل استفاده هستند. تکرار عناصر مشابه، از جمله قرار دادن چند مجمسه با اندازه های گوناگون روی میزها می ‌تواند به توازن و هماهنگی در طراحی کمک کند. دقت داشته باشید که تکرار نباید سبب شلوغی و به هم خوردن تعادل شود و می بایست بتوانید این اصل را با دقت در محیط برقرار نمایید.

هماهنگی و سازگاری

از دیگر فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی و دکوراسیون مدرن به وجود آوردن هماهنگی و سازگاری میان اشیای مختلف از نظر شیوه رنگ آمیزی، انتخاب طرح‌ ها و نوع چیدمان آن ‌ها در کنار یکدیگر در جلوه دادن به محیط می باشد. در واقع، قرار دادن عناصری که در تناسب با یکدیگر باشند و یک احساس یکپارچگی را ایجاد نمایند، به فضای داخلی جذابیت و سازگاری می ‌بخشد.

تعیین نقطه کانونی

در نظر گرفتن یک بخش به عنوان نقطه‌ کانونی دکوراسیون از اصول قابل توجهی در طراحی داخلی‌ است. نقطه کانونی عنصری می باشد که در زمان ورود به محیط، چشم ها را به سمت خود جذب می نماید و همه چیز حول محور آن قرار می ‌گیرد. بعضی از فضاها دارای نقطه کانونی طبیعی همچون شومینه، پنجره‎ های بزرگ یا قفسه‌ های توکار هستند که کار شما را راحت می‌ کنند. اما در صورتی که محیط شما فاقد این نقاط کانونی است، می ‌توانید خودتان آن را ایجاد کنید. با تعیین نقطه کانونی می توانید به افزایش زیبایی بصری فضای خود کمک شایانی کرده باشید.

جمع بندی

دکوراسیون داخلی به منظور ایجاد یک فضای چشم نواز، کاربردی و مطابق با سلیقه و نیازهای ساکنان صورت می گیرد. جهت داشتن یک طراحی دکوراسیون داخلی خاص و زیبا، به اجسام گران قیمت، لاکچری و هزینه های زیاد نیازی نمی باشد. آنچه که شما را در این امر به خوبی هدایت می کند، توجه به چند اصل مهم و در عین حال ساده است. اگر قصد طراحی داخلی محیط خود را داشته باشید با اندکی خلاقیت و سلیقه و البته هزینه مناسب می توانید چیدمان منحصر به فردی را به وسایل منزل و دکوراسیون داخلی خود بدهید.

ارسال نظر