گروه معماری بنیستا

طراحی داخلی منزل

مطمئناً هر کدام از ما حداقل یک بار ژورنال های خارجی زیبا و رنگارنگ طراحی داخلی ساختمان را دیده ایم. این طراحی های زیبا و دلنشین، نتیجه علم و هنر متخصصان طراحی داخلی می باشد که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

روش طراحی داخلی منزل بستگی به عوامل زیادی دارد. معمولا عوامل متفاوتی مانند سلیقه و مبانی رنگ‌ها در این موضوع اهمیت دارند. شما می توانید با توجه به این اصول، اقدام به طراحی داخلی منازل کنید. اگر خانه‌ای قدیمی دارید بهتر است با ایده های جدید دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

طراحی داخلی چیست؟

به صورت کلی نوعی هنر و علم می باشد که به بهبود و زیباسازی فضای داخلی ساختمان کمک می کند. هرچند از ابتدای تمدن بشر، انسان به دنبال بهبود فضای زندگی خود و زیبا سازی آن بوده است اما رشته طراحی داخلی از اواسط قرن بیستم میلادی به عنوان یکی از شاخه های رشته معماری شناخته شد.

در طراحی داخلی منزل به چه مواردی توجه کنیم؟

توجه به مبانی رنگ ها

رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی مهم هستند اما باید در این زمینه با رنگ‌ها آشنا باشید تا بتوانید آن‌ها را به درستی انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

یک اتاق را در نظر بگیرید که دارای رنگ‌های خنثی است. برای این که این اتاق حالت رسمی داشته باشد می توان از رنگ‌های خنثی مانند قهوه‌ای، طوسی، سبز و ….. استفاده کرد. اگر منزل شما پر از رنگ‌های خنثی است می توانید از هر دو نوع این رنگ‌ها در دیوار ها استفاده کنید تا بتوانید یک فضای کاملا رسمی ایجاد کنید.

برای سبک کلاسیک، چه رنگ هایی مناسب است؟

اگر منزل شما به سبک کلاسیک است، رنگ‌های طلایی و زرد در دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید تا با یک طراحی بسیار جذاب روبرو شوید. رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی منزل برای دکوراسیون داخلی منزل خود بهتر است. رنگ طلایی یک رنگ بسیار شاد و زنده است و فضای خانه شما را بسیار شیک و زیبا نشان می‌دهد.

رنگ طلایی

رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی منزل باعث افزایش انرژی شما می‌شود. اگر شما قصد استفاده از رنگ طلایی در دکور منزل را دارید، حتما به رنگ‌های مکمل آن در کنار این رنگ طلایی دقت کنید. شما می‌توانید از این رنگ‌ها به راحتی در کنار رنگ طلایی استفاده کنید.

رنگ قرمز

رنگ قرمز از قدیمی ترین رنگ‌هایی است که همواره مورد توجه بسیاری از مردم قرار می‌گیرد . این رنگ همواره به عنوان رنگ غالب در دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود و حتی بسیاری از کارشناسان رنگ، آن را به عنوان بهترین رنگ برای طراحی داخلی می‌شناسند.

رنگ قرمز علاوه بر اینکه یک رنگ گرم و پر انرژی است ، می‌تواند در بسیاری از شرایط، به عنوان رنگ سرد نیز به کار گرفته شود. اما باید بدانید که این رنگ به دلیل اینکه از طیف‌های متنوعی تشکیل شده است، در اکثر موارد بهترین انتخاب برای طراحی داخلی منزل به حساب می‌آید.

این رنگ از قرمز، به شدت مورد توجه بوده و از آن برای ایجاد احساس آرامش و صلح در محیط خانه استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید فضای داخلی منزل خود را به بهترین شکل ممکن دیزاین کنید، از قرمز در طراحی داخلی منزل استفاده کنید.

طراحی داخلی منزل بنیستا

تفاوت نحوه طراحی داخلی منزل کلاسیک و مدرن

طراحی داخلی منزل دارای تفاوت‌هایی است. تفاوت اصلی در طراحی خانه‌های کلاسیک و مدرن در دکوراسیون داخلی این دو مکان است. در طراحی‌های مدرن معمولا از وسایل شیک و مدرن‌تر استفاده می‌شود.

در طراحی خانه‌های کلاسیک، با استفاده از وسایل ساده و مینیمالیستی فضا را به شکلی زیبا طراحی می‌کنند. در طراحی داخلی منازل مدرن از وسایل چوبی استفاده می‌شود. هر کدام به شیوه‌ای متفاوت طراحی می شوند. طراحی داخلی منزل بستگی به سبک علاقه مندی شما دارد.

اگر برای دکوراسیون منزل خود از دکوراسیون و سبک مدرن استفاده می‌کنید، می‌توانید یک دکوراسیون ساده را انتخاب کنید اما اگر به دنبال دکوراسیون مدرن هستید، باید به این نکته توجه کنید که این سبک از دکوراسیون برای هر سبک سلیقه‌ای مناسب نیست.

سبک کلاسیک، سبک قدیمی در طراحی دکوراسیون است. این سبک شامل خانه‌هایی است که از عناصر طراحی قدیمی و سنتی استفاده می‌شود. در دکوراسیون کلاسیک، یک عنصر اصلی، طراحی ساده و سبک کلاسیک است.

عناصر مهم در طراحی داخلی

  • همخوانی میان عناصر تشکیل دهنده فضا: بهترین ساختمان ها آنهایی هستند که دارای بیشترین میزان تناسب و همخوانی میان عناصر تشکیل دهنده فضای داخلی شان هستند.
  • توجه به جزئیات: جزئیات در طراحی داخلی منزل از اهمیت خاصی برخوردار اند، زیرا جزئیات در هر فضا کلیات آن را تعریف می کند.
  • زیبایی شناسی یکی از نیازهای انسان نیاز به زیبایی است که باعث حرکت و شکوفایی او می شود و با سلامتی و طول عمر انسان نیز رابطه مستقیم دارد.

نرم افزار های طراحی داخلی منزل

با استفاده از نرم افزار های شبیه ساز طراحی داخلی می توانیم ایده های مختلف را در فضا های مختلف پیاده کنیم و بهترین ایده را با توجه به سلیقه کارفرما انتخاب کنیم. از سری نرم افزار هایی که می توانیم در این زمینه از آن ها استفاده کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرم افزار تری دی مکس
  • نرم افزار اتوکد
  • نرم افزار راینو
  • نرم افزار اسکچاپ

مدل های طراحی داخلی منزل

اولین و مهمترین نکته در طراحی داخلی منزل انتخاب مدل یا سبک طراحی داخلی متناسب با فضا می باشد. و در ادامه به بررسی چند مدل معروف میپردازیم:

مدل طراحی داخلی مینیمال

این سبک از طراحی به ساده بودن معروف است و جزو پرطرفدار ترین سبک های طراحی می باشد. در این مدل طراحی سعی میکنیم برای ساده تر کردن فضا و محیط از لوازم و رنگبندی کمتری استفاده کنیم.

مدل طراحی اسکاندیناوی

این مدل طراحی که از شمال اروپا سرچشمه می گیرد، به دنبال ایجاد فضایی ظریف و در عین حال پیچیده و خیره کننده می‌باشد. این سبک با حفظ مدرنیته، ظاهری مینیمال نیز دارد و از هرگونه تجمع که در مدل های سنتی رایج است دوری می کند.

 طراحی اسکاندیناوی طراحی داخلی منزل

مدل طراحی معاصر

این مدل طراحی داخلی قرن ۲۰ میلادی شکل گرفته است و بسیار منعطف می باشد.

مدل طراحی صنعتی

در این مدل که از زمان انقلاب صنعتی اروپا شکل گرفت، سعی میکنیم که بیننده را به یاد کارخانه های صنعتی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی بی اندازیم و به نوعی حس ناتمام بودن را در وی القا کنیم.

مدل طراحی مدرن قرن بیستم

این سبک که مختص به سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی می باشد حس نوستالژی ای را به افراد القا می‌کند. در این مدل به دنبال کارایی در کنار سادگی هستیم، به طوری که در کنار استفاده از عناصر سبک قدیمی جلوه و ظاهری مدرن را ایجاد کنیم.

مدل طراحی فرانسوی

فرانسه نماد زیبایی ظرافت و تجمل است. در این مدل طراحی نیز تمامی موارد به چشم می‌آید. در این سبک از رنگ‌های گرم و ملایم به کار برده می شود. برای تزیین ظروف چینی یا لوازم دست ساز و گرانقیمت استفاده می شود.

 طراحی فرانسوی طراحی داخلی منزل

طراحی داخلی منزل ، مدل طراحی کلاسیک

در این سبک از چوب های تیره، رنگ های عمیق و سنگین و پارچه های گران قیمت ابریشمی  استفاده می شود. این مدل طراحی یادآور زندگی اشراف انگلیسی و فرانسوی است که با توجه و وسواس خاصی لوازم منزل خود را انتخاب می کردند.

مدل طراحی روستیک

این مدل از طبیعت الهام گرفته شده و عموما در خانه هایی که نزدیک به طبیعت هستند، به کار میرود. در این سبک صاحب خانه با مهمانان خود تعارف ندارد و صمیمیت حرف اول را می زند. همچنین از لوازم چوبی به سبک روستایی استفاده شود.

مدل طراحی شابی شیک

از پرطرفدارترین مدل های طراحی منزل می باشد که از دو سبک روستیک و کلاسیک الهام گرفته شده است. در این سبک از تجملات فاصله گرفته می‌شود و به سمت ساده بودن و قدیمی بودن دکوراسیون می رویم.

به طور کلی می توان گفت طراحی داخلی منزل، تخصصی دقیق و خاصی است و برای دستیابی به بهترین نتیجه لازم است که از افرادی مجرب و توانا کمک بگیریم.

نکاتی که در طراحی داخلی منزل باید به آن توجه شود؟

برای طراحی دکوراسیون خانه باید قوانین مشخصی را رعایت کنید. به عنوان مثال، نباید مبلمان، فرش و اکسسوری های خود را با یکدیگر هماهنگ کنید. در این نوع دکوراسیون ، سعی کنید از یک سبک کاملا کلاسیک استفاده کنید.

این سبک، دکوراسیون بسیار ساده است و شما باید از طرح‌های شلوغ دوری کنید. این سبک بیشتر مناسب اتاق نشیمن ، اتاق خواب و آشپزخانه است. در دکوراسیون مدرن، به جای استفاده از رنگ‌های گرم، سعی کنید از رنگ‌های سرد استفاده کنید. در دکوراسیون داخلی مدرن، از رنگ‌های روشن و گرم استفاده می‌شود.

طراحی داخل منزل اگر مطابق با این اصول صورت بگیرد، می تواند شما را به اهدافتان برساند. بهتر است که در طراحی داخلی منزل به مواردی که مطرح شده، توجه کافی داشته باشید.

ارسال نظر