گروه معماری بنیستا

نمای کلاسیک رومی برای ساختمان

نمای کلاسیک رومی برای ساختمان جزو نماهای محبوب و بسیار شیک است. جذابیت و زیبایی نما رومی به حدی بالاست است که هر دیده ای را مجذوب خود می کند. البته این سبک نما فقط در کشور ما طرفدار ندارد بلکه یک سبک جهانی بوده و استفاده از آن در همه جای دنیا رایج است. در این مقاله ما تصمیم داریم در این رابطه برای شما عزیزان صحبت کنیم. اگر شما هم جزو شیفتگان نما رومی هستید لطفا تا انتهای مطالب با ما همراه باشید تا در این رابطه بیشتر با هم صحبت کنیم.

نمای کلاسیک رومی چیست؟

نمای کلاسیک رومی، بر گرفته از معماری کلاسیک روم و یونان قدیم است. طراحی نمای رومی کلاسیک برای ساختمان به نحوی صورت می گیرد که تندیس هایی در لبه ها و گوشه های نما به چشم می خورد.

اصول و اساس نمای کلاسیک رومی برای ساختمان بر پایه سلیقه استوار بوده و طراحان می توانند بر اساس سلیقه خود نوآوری های زیادی در این سبک طراحی داشته باشند. البته درخواست و سلیقه کارفرما نیز در طراحی این سبک مهم بوده و همواره در نتیجه کار تاثیر گذار خواهد بود.

ناگفته نماند که امروزه این سبک طراحی در کشورهای مختلف متناسب با فرهنگ آن ها نیز دستخوش تغییراتی شده و گاهی ما همواره شاهد منظره‌ های بسیار متنوعی از این سبک در گوشه و کنار دنیا هستیم. به هر حال زیبای و جذابیت باطنی این سبک افراد را مجاب می کند تا با تلفیق فرهنگ و آیین خود با آن سبکی زیبا و مورد قبول مردمان یک سرزمین را خلق کنند.

بیشترین کاربرد سبک نما رومی در ساختمان های ویلایی، دوبلکس، یک طبقه و چند طبقه است. اما بیشترین توجه بر روی این سبک در نماهای ساختمان های ویلایی می باشد.

یکی از المان های  خاص طراحی نما رومی ستون های با شکوه و زیبای آن است. معمولا سنگ سفید نیز از جمله متریال های است که در نمای کلاسیک رومی برای ساختمان مورد توجه قرار دارد. نکته قابل ذکر دیگر در این رابطه با طراحی نما به سبک کلاسیک، تنوع بسیار بالای آن است.

همچنین بخوانید : طراحی نمای خارجی ساختمان از 0 تا 100

نمای کلاسیک رومی برای ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

نمای رومی نیاز به شاسی کشی بالایی دارد و به طور کلی جزو نماهایی است که اجرای آن نیاز به صرف هزینه زیادی دارد. البته در صورت استفاده درست از المان های این سبک نما به صورت درست و به جا تا حد زیادی می توان از بار هزینه ها کم کرد.

جهت اجرای نمای کلاسیک رومی برای ساختمان می ‌توان از جزئیات و المان های زیادی استفاده کرد، منتهی همه جزئیات و المان ها در کنار هم دلیل بر کیفیت کار نیست. بلکه اجرای صحیح طرح، حالت برعکس داشته و نحوه ترکیب جزئیات و انتخاب درست آن ها است که به یک نما به سبک رومی کلاسیک جذابیت می بخشد.

در واقع آن چیزی که در این سبک طراحی بیش از هر چیزی نیاز به اهمیت و دقت دارد، اجرای درست است که این امر نیز نیاز به تخصص معماری بالایی داشته و با قاطعیت می توان گفت هر فرد تازه واردی قدرت و توان اجرای این سبک را ندارد.

به این ترتیب تفاوت فاحشی بین نتیجه اجرایی که توسط یک معمار با تجربه و کاربلد صورت گرفته با نتیجه افراد تازه کار وجود خواهد داشت.

دیگر ویژگی نمای کلاسیک هم سویی و شباهت زیاد آن با نمای ایرانی است. این واقعیت با بررسی نمای بناهای تاریخی نظیر تخت جمشید به وضوح مشخص می باشد.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری در تهران به صورت کاملا حرفه ای و کم هزینه

نمای کلاسیک رومی بنیستا

بررسی انواع نمای رومی

نمای رومی دارای انواع و اقسام مختلفی بوده اما نمای رومی سنگی و نمای رومی سیمانی از جمله مطرح ترین آن ها می باشند. برای انتخاب هر کدام از دو مدل نمای رومی کلاسیک برای ساختمان نیاز است که به فاکتورهای متعددی توجه شود.

به طور کلی توجه به موقعیت جغرافیایی بنا و نوع اقلیم، کیفیت، قیمت, مصالح بومی و غیره از جمله مواردی هستند که برای اجرای نوع نمای کلاسیک رومی مد نظر قرار می گیرند.

البته ناگفته نماند که سبک نمای کلاسیک رومی سنگی از نظر زیبایی و کیفیت نسبت به نمای رومی سیمانی بهتر است. منتهی فرایند اجرا و هزینه بیشتر دارد.

بنابراین شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط‌ و موقعیت جغرافیایی و همچنین سلیقه و سطح بودجه خود یکی از این دو سبک رومی را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید.

همچنین بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک

قیمت  نمای کلاسیک رومی برای ساختمان

همانطور که در مطالب قبلی نیز عنوان کردیم نمای کلاسیک رومی طرح و نقش های بسیار زیادی دارد که اجرای تمامی آن ها نیاز به استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات خاصی نظیر سی ان سی دارد.

به همین دلیل در کنار مصالح اجرای آن نیز هزینه زیادی را در بر می گیرد. به این ترتیب قیمت و هزینه نمای رومی نسبت به نماهای دیگر گران قیمت تر بوده و نیاز به صرف هزینه بیشتری دارد.

همچنین محدود بودن رنگ بندی سنگ ها در این سبک نما که اغلب محدود به رنگ های کرم می شود نیز عامل دیگر افزایش قیمت اجرای این سبک نما می باشد.

نتیجه گیری

نمای کلاسیک رومی برای ساختمان یکی از سبک های خاص و پر طرفدار بوده و اجرای آن بسیار فنی و تخصصی است. به همین دلیل باید اجرا آن به معماران وارد و کارکشته واگذار شود. اگر شما هم جزو طرفدارن این سبک نما هستید باید بدانید که این سبک به دلیل شرایطی که دارد گران قیمت بوده و قبل از هر اقدامی لازم است که از کافی بودن بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای آن اطمینان خاطر کسب کنید‌.

ارسال نظر