گروه معماری بنیستا

طراحی پلان بسته

طراحی پلان بسته: شاید وقتی انسان های نخستین برای اولین بار غار ها را به عنوان سرپناه انتخاب کردند تنها هدفی که داشتند نجات دادن خودشان از گرما و سرما، اما امروزه خانه چیزی فراتر از یک سرپناه می باشد. به همین خاطر برای ساخت خانه ها علاوه بر استحکام مقاومت بالا موضوع زیبایی و راحتی بسیار مهم می باشد.
یکی از نقشه هایی که امروزه مخصوصا در طراحی فضای اداری بسیار پرطرفدار است طراحی های پلان باز و پلان بسته می باشد که ما در این مقاله به بررسی طراحی پلان بسته اداری و مقایسه آن با طراحی پلان باز می پردازیم پس تاآخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

طراحی پلان بسته

طراحی پلان بسته

طراحی پلان باز اداری چیست؟

شاید بهتر باشد برای اینکه مفهوم طراحی پلان بسته را بهتر درک کنید ابتدا اطلاعاتی در مورد طراحی پلان باز اداری به شما ارائه دهیم.
طراحی پلان باز اداری فضاهای کاری هستند که مدیریت و کارمندان به منظور انجام کار از یک فضای باز عمومی استفاده می کنند در این فضا اتاق های مختلفی وجود ندارند و میزهای اداری در کنار هم چیده شده اند.

در بعضی از مواقع به وسیله پارتیشن ها از هم جدا میشوند. معمولا اداراتی که با طراحی پلان باز طراحی می شوند مجهز به سالن غذاخوری و استراحت هستند تا کاربران بتوانند در کنار یکدیگر جمع شوند.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

طراحی پلان بسته

طراحی پلان بسته

در اداراتی که طراحی پلان باز برای طراحی آن استفاده شده است هرچند که مدیریت نزدیک به بخش عمومی و کارمندان است ولی در بعضی از مواقع با طرح هایی از سایر افراد جدا می شوند همانگونه که می دانید میز اداری از جمله لوازم ضروری برای تمامی ادارات و سازمانها و نهادها و ارگان ها می باشد.

اما برخی از این انتخاب بهترین میز اداری بزرگ برای شرکت خودروسازی حمل میکند به شکلی که گاهی انتخاب این دفتر کار برای آنها بسیار زمان بر می شود.
از مهمترین ویژگی های طراحی پلان باز می توان به در ارتباط بودن کارمندان یک اداره و به تبع آن افزایش صمیمیت بین آنها اشاره کرد که همین موضوع باعث بالا رفتن راندمان کاری میشود.

طراحی پلان بسته اداری چیست؟

طراحی پلان بسته همان دفاتری است که ما بارها و بارها در شرکت ها و ادارات مختلف آنها را دیدیم در این نوع طراحی کارمندان یا گروهی از کارمندان در کجا قرار میگیرد و فضای کاری آنها با یک پارتیشن جدا می شود.

این نوع طراحی طراحی پلان بسته می باشد که مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد اما به شکل کلی ایجاد فضای خصوصی برای کارمندان مهمترین شاخصه فضای کاری پلان بسته می باشد هرچند که پلان بسته به عنوان آسان ترین طراحی در خیلی از ساختمان های مسکونی قرار میگیرد.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

طراحی پلان بسته

طراحی پلان بسته

مزایای طراحی پلان بسته اداری چیست؟

ایجاد فضای خصوصی برای کارمندان را بالا رفتن تمرکز راندمان کاری کارمندان

نظم و انضباط بیشتر و مدیریت سلسله مراتبی

سر و صدای کمتر و آکوستیک بهتر نسبت به طراحی پلان باز

امکان دسته بندی کردن کارمندان هر بخش

همگی از مزایای طراحی پلان بسته اداری می باشد. هرچند که در کنار همه این مزایا طراحی پلان بسته اداری معایبی نیز دارد که در ادامه به معایب آن اشاره خواهیم کرد.

معایب طراحی پلان بسته اداری چیست؟

در این نوع طراحی ارتباط کارمندان هر بخش به سختی انجام می شود.

کنترل هزینه های هر اتاق برای مدیریت سخت تر می شود (چرا که مدیریت باید برای هر اتاق به صورت جداگانه امکانات تهویه و سرمایشی و گرمایشی ارائه دهد)

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی پلان بسته

طراحی پلان بسته

تفاوت طراحی پلان باز و بسته اداری

بیشترین تفاوت طراحی پلان باز و بسته اداری مربوط به شرایط کاری کارمندان و بودجه مناسب برای مدیریت می باشد همه چیز به اولویت‌های مدیر دارد مجموعه و صلاحیت او به عنوان کارفرما برمیگردد برخی از مدیران تصمیم میگیرند تا به شکل ترکیبی از ارزان ترین طراحی بهره ببرند.

به شکلی که بخش‌هایی که نیاز به تمرکز بهتر و بیشتر مدیریت دارند را از سایر بخش جدا کرده و آنها در فضای کاری پلان مجموعه مشغول به کار می‌شوند برخی از مدیران بخش هایی از ویژگی های طراحی پلان بسته را وارد طراحی پلان باز می کند به عنوان مثال در یک فضای عمومی بزرگ از پارتیشن های ساده صرفاً برای جدا کردن هر بخشی استفاده میشود.

امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد طراحی پلان بسته و البته طراحی پلان باز به دست آورده باشید و بتوانید با مقایسه هردوی این طراحی‌ها بهترین طراحی را برای محیط اداری انجام دهید.

ارسال نظر