گروه معماری بنیستا

نمای ساختمان تجاری با طراحی مدرن

نمای ساختمان تجاری باید داری ویژگی‌هایی باشد که المان و فرم های به کار رفته در طراحی آن به نوعی همانند یک دعوت کننده عمل کنند. به عبارت دیگر طراحی نمای یک ساختمان تجاری باید به گونه ای باشد که حس کنجکاوی در ذهن عابران را به وجود بیاورد و ناخواسته آن ها را به سمت خود بکشد. همچنین نمای ساختمان تجاری اگر به درستی طراحی و اجرا شود، همانند یک برند و‌ نماد برای آن واحد عمل کرده و به خوبی می درخشد.

طراحی نمای ساختمان تجاری به چه صورت باید پیش برود؟

در طراحی نمای ساختمان تجاری بابد بین سبک طراحی و نمای ساختمان هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد. زیرا انتخاب و اجرای درست سبک منجر به مقبولیت آن هم برای کارفرما و هم برای عموم خواهد شد. در واقع طراحی نمای ساختمان تجاری متفاوت از دیگر ساختمان‌ها بوده و نیاز است که منطبق بر اصول حاکم بر این زمینه صورت بگیرد.

به این ترتیب اولین تفاوت بارز یک ساختمان ادارای از نظر نما با دیگر ساختمان‌ها در این است که نمای ساختمان تجاری باید به نوعی شاخص و دعوت کننده باشد. به این ترتیب طراحی نمای ساختمان اداری بسته به نوع پروژه باید دارای طراحی و نورپردازی منطبق با فعالیت آن صورت بگیرد.

البته ناگفته نماند که طراحی نمای ساختمان اداری زمانی نتیجه بخش خواهد بود که ساختمان مورد نظر در محل مناسبی قرار گرفته باشد. به عنوان مثال یک ساختمان تجاری که در محلی پرت و به دور از عبور و مرور مردم قرار دارد هر چقدر هم که نمای زیبا و جذابی داشته باشد، توان و قدرت رقابت با آن دسته از ساختمان‌هایی که در محلی مناسب و به قول معروف تجاری قرار دارند را نخواهد داشت.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که نما و محل ساختمان تجاری به نوعی مکمل و تکمیل کننده یکدیگر بوده و زمانی که هر دو فاکتور مناسب نباشد  یک واحد تجاری جایگاه مناسبی در منظر مردم نخواهد یافت. زیرا در بین واحد‌های تجاری که محل مناسبی دارند نیز ساختمان‌هایی که دارای نمای جذاب و استاندارد می باشند، در کسب و کار خود موفق‌تر هستند.

به این ترتیب اگر شما دارای یک واحد تجاری بوده و همواره در صدد بهره بری بهینه از آن هستید باید به نما و نورپردازی ساختمان خود به صورت جدی توجه کنید.

 نمای ساختمان تجاری را با چه سبک‌هایی می‌توان طراحی کرد؟

امروزه برای طراحی نمای ساختمان تجاری چندین سبک وجود دارد که شما می‌توانید یکی از یا حتی چند سبک را به صورت ترکیبی برای ساختمان تجاری خود انتخاب کرده و اجرا کنید. منتهی نکته مهمی که در این زمینه باید به آن توجه شود این است که شما بتوانید سبک مناسبی را انتخاب کنید.

باید یادآوری کنیم که انتخاب سبک درست بر حسب شرایط ساختمان و نوع فعالیت شما بسیار مهم است. پس باید حداقل تناسب نسبی بین این فاکتورها وجود داشته باشد. برخی از رایج‌ترین سبک‌های طراحی نمای ساختمان تجاری به شرح زیر است.

  • نمای رومی کلاسیک

نمای رومی کلاسیک یکی از مجلل ترین و زیباترین سبک های طراحی ساختمان است که امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند برای ساختمان تجاری و مسکونی خود از این سبک نما استفاده کنند. معمولا سنگ تراورتن، گرانیت و مرمر از جمله متریال های هستند که برای اجرای این سبک نما کاربرد دارند.

لازم به ذکر است که اجرای این سبک نمای ساختمان نسبت به تمام سبک‌های نماسازی هزینه بر است. زیرا هم فرایند اجرای سخت و پیچیده ای دارد و هم آن که متریال مورد نیاز برای اجرای آن جزو مصالح گران قیمت به شمار می روند. البته این سبک نما با استفاده از سیمان سفید نیز قابل اجرا است. منتهی کیفیت و زیبایی بسیار پایین تری نسبت به سنگ دارد.

البته سنگ های کاربردی برای اجرای نمای رومی کلاسیک از تنوع قیمت بالایی برخوردارند، ولی باز با این حال در کل اجرای نمای رومی کلاسیک برای طراحی نمای ساختمان تجاری و مسکونی هزینه بر است. به طور کلی این سبک نما جزو سبک های لوکس به شمار می رود و اغلب کسانی که دارای ساختمانی  با چنین سبک نما هستند جزو اقشار مرفه به شمار می روند.

نمای ساختمان تجاری بنیستا

  • نمای تجاری مدرن

طراحی نمای ساختمان تجاری با سبک مدرن نیز زیبا بوده و جذابیت‌ های خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که استفاده از این سبک نما برای ساختمان تجاری نسبت به رومی کلاسیک متداول‌تر بوده و در سطح شهرها به وفور به چشم می‌خورد. در اجرای این سبک معمولا از جدیدترین فنون و ابزار  صنعتی معماری بهره گرفته می شود. اما نسبت به نمای رومی کلاسیک ساده تر بوده و در شمار نماهای خشک جای دارد.

در این سبک نما استفاده از آلمان های تزیینی زیاد رایج نیست و مهمترین المان آن خطوط افقی و عمودی است. متریال های پرکاربرد برای اجرای نمای مدرن در قاب ساختمان‌های تجاری و مسکونی شامل سیمان، کامپوزیت، شیشه، آجر، سرامیک، سنگ، سمنت برد، کامپوزیت، فلز و غیره هستند.

برای نمای ساختمان تجاری چه متریال‌هایی کاربردی هستند؟

تنوع متریال برای نماسازی ساختمان امروزه بسیار گسترده‌تر از قبل است. اما باید از بین همه موارد موجود متریالی برای طراحی نمای ساختمان تجاری انتخاب شود که هم موجب افزایش جذابیت ساختمان شده و هم شعاع دید ساختمان را ارتقا بخشد.  به نحوی که عابر بهترین دیدگاه را از فضای داخلی نما داشته باشد. رایج‌تربن متریال‌هایی که امروزه برای نماسازی ساختمان تجاری کاربرد دارند شامل نمای شیشه ای، نمای سنگی و نمای کامپوزیت است.

نتیجه گیری

طراحی نمای ساختمان تجاری نیز همانند طراحی و اجرای دیگر ساختمان‌ ها به روش های متعددی امکان‌پذیر است. منتهی جهت اجرای زیبا و بی عیب و نقصی هر روش و سبکی نیاز است که فرایند طراحی و اجرای به دست افراد خلاق و با تجربه در این حوزه صورت بگیرد.

ارسال نظر