گروه معماری بنیستا

طراحی نمای خارجی ساختمان

طراحی نمای خارجی ساختمان علاوه بر آن که نمود و ظاهر بیرونی ساختمان را به نمایش می گذارند به عنوان اصالت آن نیز قلمداد می‌شود. زیرا بسیاری از افراد با مشاهده نمای بیرونی یک بنا در رابطه با نمای درونی آن نیز قضاوت می کند. بنابراین همان اندازه که نما و دکوراسیون داخلی یک بنا مهم و قابل توجه است، نمای بیرونی آن نیز حائز اهمیت بوده و باید به آن توجه شود. در ادامه مطالب، بنیستا تصمیم دارد در رابطه با اهمیت و مهمترین اصول مرتبط با نمای خارجی ساختمان سخن بگوید، لطفاً شما نیز همراه ما باشید.

طراحی نمای خارجی ساختمان

اهمیت طراحی نمای خارجی ساختمان

طراحی نمای خارجی ساختمان همانند نمای درونی آن دارای اهمیت است. در واقع نمای خارجی ساختمان شامل همان قسمتی است که برای عموم قابل دید می باشد، بنابراین بسیار بیشتر از دکوراسیون داخلی آن قابل دید است. به همین دلیل نیاز به اهمیت بیشتری دارد. هرچند که واقعیت بر عکس بوده و اغلب افراد طراحی نمای خارجی ساختمان را چندان جدی نگرفته و آن را به مراحل آخر واگذار می کند. حتی در بسیاری از موارد به دلیل عدم بودجه بسیاری از ساختمان ها از طراحی ظاهری مناسب بی بهره می مانند.

واقعیت این است که نمای ظاهری ساختمان نیز در جایگاه خود مهم بوده و علاوه بر آن که بر روی ارزش و قیمت آن تاثیر می گذارد، بر زیبایی و جذابیت نیز می افزاید.

همچنین نمای ظاهری ساختمان باید همتراز با دیگر بناهای مجاور خود باشد در غیر این صورت در کنار دیگر ساختمان های مجاور خود بنای بی کیفیتی به نظر می رسد. هر چند که از لحاظ طراحی و دکوراسیون داخلی بسیار شیک و مدرن باشد. به همین دلیل باید به نمای خارجی ساختمان نیز به همان اندازه نمای داخلی آن اهمیت و توجه نشان داد.

نمایش تصویر طراحی نمای خارجی ساختمان بنیستا

 اصول مهم طراحی نمای خارجی ساختمان چیست؟

طراحی نمای خارجی ساختمان همانند دیگر پروژه های ساختمانی دارای اصول و قواعد خود می باشد. بنابراین جهت اجرای موفق پروسه نمای ظاهری و خارجی ساختمان لازم است که تمام مراحل آن مطابق با همان اصول پیش برود. پس اگر شما تصمیم به نما سازی ظاهر ساختمان خود دارید در وهله اول باید یک طراحی مناسب برای آن در نظر داشته باشید.

همان طور که می دانید ارائه طرح های استاندارد و قابل قبول فقط از عهده مهندسان و کارشناسان معماری بر می آید. بنابراین به شما توصیه می کنیم قبل از آن که اقدام به نماسازی ظاهر ساختمان خود کنید ابتدا از یک مهندس معمار ماهر و کاربلد بخواهید طرح و نقشه استاندارد آن را از به شما ارائه بر دهد.

طراحی نمای خارجی ساختمان

اصل دیگری که در طراحی نمای خارجی ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نمای بیرونی را باید به نحوی انجام داد که با نوع کاربری ساختمان نیز همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال ساختمانی که قرار است به عنوان مثال طراحی نمای ظاهری یک هتل باید متناسب با آن بوده و باید متفاوت از نمای ظاهری یک مجتمع مسکونی باشد. بنابراین باید یک تناسب نسبی بین نمای ظاهری انواع ساختمان با کاربری متفاوت وجود داشته باشد.

تفاوت طراحی نمای خارجی ساختمان بر حسب موقعیت آن

همانطور که گفتیم طراحی نمای خارجی ساختمان از مقوله‌های مهم ساخت و ساز بوده و بر ارزش مادی و معنوی آن بسیار تاثیر گذار هست. در اصول طراحی نمای ظاهری ساختمان موقعیت ساختمان، بر نمای ظاهری آن بسیار تاثیرگذار است

به عبارت دیگر معمولاً ساختمان‌هایی که در کنار خیابان ها قرار دارد از نظر طراحی ظاهری بسیار بیشتر از سایر ساختمان هایی که در داخل کوچه ها و دیگر نقاط شهر احداث می شوند حائز اهمیت است. به عنوان مثال برای ساختمان هایی که در نبش یک چهارراه بزرگ قرار گرفته اند بهترین و زیباترین طرح ها انتخاب می ‌شود.

زیرا این ساختمان ‌ها بر کیفیت ظاهری شهر نیز تاثیر گذار هستند. به عبارت دیگر نمای ظاهری ساختمان های قرار گرفته در کنار خیابان ها و یا ساختمانی که در نبش چهارراه های بزرگ قرار دارند علاوه بر آن که هویت و اصالت خود ساختمان را به نمایش می گذارند، به نوعی با هویت و زیبا سازی کلی شهر نیز در ارتباط است.

به همین دلیل طراحی ظاهری آن نسبت به دیگر ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همچنین از آنجایی که ساختمان‌ های قرار گرفته در کنار خیابان ها اغلب مجتمع های تجاری هستند برای جذب مشتری به سمت خود نیاز به طراحی ظاهری ایده‌آل و قابل قبولی دارند، این نکته نیز مزید بر علت شده تا صاحبان املاکی که در کنار خیابان ها قرار دارند به نمای ظاهری بنای خود بیشتر از دیگران اهمیت بدهند.

طراحی نمای خارجی ساختمان

نتیجه گیری

به طور کلی طراحی نمای خارجی ساختمان به نوعی معرف کل آن است به همین دلیل اهمیت طراحی نمای خارجی ساختمان نه تنها دست کمی از نمای داخلی ساختمان ندارد بلکه مهمتر نیز است. پس به شما توصیه می کنیم همانند دیگر بخش های ساختمان نمای خارجی آن را نیز جدی گرفته و مطابق با اصول حاکم بر طراحی ظاهری ساختمان، طراحی استاندارد و قابل قبولی برای آن انجام دهید.

ارسال نظر