گروه معماری بنیستا

طراحی خانه های دوبلکس با ایده های جدید

طراحی خانه های دوبلکس معمولا در یک حالت کلی به دو سبک مدرن و کلاسیک صورت می گیرد. البته متاسفانه بسیاری از خانه های دوبلکس موجود در کشور ما از قوانین حالم بر این عرصه پیروی نکرده و به صورت غیر اصولی طراحی و اجرا و شده اند. منتهی سبکی که اجرا شده است با یک سری عیب و ایرادها نمادی از سبک کلاسیک و یا مدرن است.

معرفی سبک های طراحی خانه های دوبلکس

به طور کلی برای طراحی خانه های دوبلکس دو سبک وجود دارد که شامل سبک مدرن و کلاسیک است. در ساختمان های دوبلکس، ساکنان آن هنگام ورود به ساختمان ابتدا وارد یک لابی مرکزی می شوند که این فضا به فضای تقسیم نیز معروف است.

یک ویژگی مشترک در بین تمام ساختمان های دوبلکس این است که پله های طبقه بالا در طبقه اول قرار دارد. به عبارت دیگر در طراحی خانه های دوبلکس نمای داخلی ساختمان پله ها به راه پله انتقال نمی یابند بلکه به سبکی بسیار زیبا و مجلل در  فضای لابی قرار می گیرند.

همچنین در طراحی خانه های دوبلکس طراحی سقف نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و معمولا از متریالی خاصی نظیر کنف برای طراحی سقف در این مدل منازل بهره گرفته می شود.

در طراحی به سبک کلاسیک معمولا از تعادل هارمونی رنگ های سرد و گرم در کنار یکدیگر ایده گرفته می شود.

اما در طراحی خانه های دوبلکس به سبک مدرن هزینه های طراحی نسبت به کلاسیک کمتر بوده و سبک طراحی به شکل بسیار ساده، اما جذاب صورت می گیرد و دیگر خبری از آن همه تجمّلات و تزئینات در طراحی نیست. در واقع در طراحی خانه های دوبلکس سادگی و پرهیز از اضافه کاری حرف اول را می زند. حتی در رنگبندی نیز سادگی و ظرافت لحاظ شده و خبری از آن درهم آمیختگی و‌ حس تجمل گرایی در طراحی نیست.

همچنین بخوانید : طراحی نمای خارجی ساختمان از 0 تا 100 

نقش راه پله طراحی خانه های دوبلکس

در طراحی خانه های دوبلکس راه پله نقش کلیدی دارد و همواره می توان ایده هایی جدید برای طراحی منحصر به فرد آن در نظر گرفت و به این ترتیب یک طراحی دوست داشتنی و خاص منتهی در قالب چهارچوب ها و استانداردها ارائه داد‌.

یکی از جذابیت های بالقوه خانه های دوبلکس در راه پله های آن بوده و حتی می توان گفت که علت علاقمندی بسیاری از افراد به این سبک طراحی منزل  وجود راه پله های زیبا و مجلل در آن است. امروزه تنوع تهیه راه پله در سالن پذیرای در خانه های لوکس بسیار بیشتر از قبل شده و علاوه بر راه پله های بتنی گرد، راه پله های مارپیچی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل جذابیت بالا بسیار هم مورد توجه قرار دارند. همچنین راه پله های چوبی نیز از جمله مواردی است که امروزه باب شده و به دلیل حس گرمی و طبیعی که به فضای منزل دوبلکس می بخشند این مورد نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

مدل راه پله کرد فلزی نیز جزو سبک های نوین طراحی پله در منازل دوبلکس بوده و این نیز جذابیت ها و طرفدارن خاص خود را دارد.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت 

طراحی خانه های دوبلکس بنیستا

اتاق خواب در طراحی خانه های دوبلکس

در طراحی خانه های دوبلکس اتاق خواب نیز به شکل خاصی طراحی می شود و ایده هایی جدی برای طراحی منحصر به فرد آن در یک منزل دوبلکس وجود دارد. معمولا در منازل دوبلکس رابط بین اتاق خواب و سایر بخش های خانه تراست است. به عبارت دیگر اتاق خواب ها در طبقه دوم قرار دارند و جلوی آن یک تراست وجود دارد. به طور کلی ابعاد اتاق خواب در منازل دوبلکس متناسب با متراژ و موقعیت آن تعیین می شود. اما به کلی رایج ترین ابعاد برای اتاق خواب در منازل دوبلکس ۱۸ الی ۲۵ متر است.

همچنین بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی 

نقش محوطه در طراحی خانه های دوبلکس

لازم به ذکر است که در طراحی خانه ها دوبلکس، محوطه نیز مهم بوده و باید به همان اندازه که به طراحی نمای داخلی اهمیت داده می شود جهت طراحی محوطه نیز وقت صرف کرد. زیرا جهت ارائه ایده های جدید برای طراحی منحصر به فرد باید تمامی المان ها را در نظر گرفته و با رعایت تناسب و هماهنگی بین آن ها طراحی را اجرا کرد.

همچنین طراحی نمای ظاهری ساختمان دوبلکس نیز سبک و طرح خاص خود را دارد و باید منطبق با اصول و ضوابط حاکم بر این مقوله صورت بگیرد.

به این ترتیب برای داشتن خانه ای لوکس و زیبا به سبک دوبلکس باید بر روی همه گزینه های مرتبط با آن تمرکز کرده و به نوعی تلاش کرد با طرح و ایده های خلاقانه و منحصر به فرد یک طرح جذاب و شیک را اجرا کرد.

همچنین بخوانید : قیمت طراحی داخلی ویلا 

نتیجه گیری

در طراحی خانه های دوبلکس موارد متعددی وجود دارند که به ما کمک می کنند بتوانیم ایده هایی جدی برای طراحی منحصر به فرد ارائه بدهیم. البته این تنها در صورتی ممکن است که ما یک سر رشته ای از هنر و دانش طراحی نمای داخلی ساختمان داشته باشیم. در غیر این صورت برای دست یافتن به طرح های جدید و پیاده سازی ایده های منحصر به فرد در یک طرح دوبلکس نیاز به یک طراح ماهر است که بتواند با رعایت تناسب بین در خواست ما و فنون طراحی آن چیزی را که ما می‌خواهیم به مرحله ظهور برسانند.

ارسال نظر