گروه معماری بنیستا

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری:  در اکثر شهرها یکی از مهم ترین معضلات بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری می باشد بافت فرسوده مشکلات عدیده ای در ابعاد مختلف برای مسئولان و مدیران شهری به وجود می آورد اولین مشکلی که بافت فرسوده برای یک شهر به وجود می آورد درهم ریختگی و ناهمگونی ساختار شهری می باشد. هر چند که در بعضی از مواقع علیرغم اینکه بافت‌های فرسوده به خودی خود به عنوان یک معضل شهری تلقی می شوند.

اما می توان از آنها به عنوان یک فرصت مناسب به بهترین نحوه استفاده کرد به شرط اینکه با یک برنامه ریزی درست اقدام به بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری کرد.با توجه به همین موضوع ما در این مقاله به بررسی بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری پرداخته ایم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بافت فرسوده شهری چیست؟

به شکل کلی بافت محیطی ،فضای هم پیوند از بناها، مجموعه تأسیسات و تجهیزات شهری و یا ترکیبی از آنها می باشد که در این بین بافت های فرسوده از لحاظ ظاهری و درونی دارای فرسودگی می باشند. ولی معمولاً می شود با روش های مختلفی در بافت‌های فرسوده دخالت کرد و علاوه بر زیباتر کردن آنها اصالت شهر را نیز حفظ کرد. بررسی نوسازی ، بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری به‌عنوان سه روش مداخله برای ترمیم بافت شهری…

جالب است که بدانید مهمترین مفاهیم به کار رفته در مورد ترمیم  بافت فرسوده نوسازی بهسازی و بازسازی می باشد که همگی شیوه های مداخله در بافت فرسوده شهری می باشند. با هر یک از این روش ها می توانیم تهدید بافت‌های فرسوده شهری را تبدیل به یک موقعیت کنیم چرا که بافت‌های فرسوده هر شهر ممکن است که قسمتی از تاریخ و تمدن یک شهر باشند پس لازم میباشد که با این روش های مداخله  از بین رفتن این بافت های فرسوده جلوگیری کنیم اما اینکه این سه روش چگونه عمل می کند موضوعی است که ما در ادامه این مقاله به آن پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان ادرای

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

نوسازی بافت فرسوده

به مجموعه اقداماتی که ساختار های نو را جایگزین ساختار های قدیمی در یک برنامه می کند نوسازی می گویند نوسازی می توان جلوه بسیار نو به بنا ببخشد در واقع فعالیت نوسازی به منظور افزایش بهره‌وری و کارایی و همچنین بازگرداندن حیات شهری به بافت می باشد و از طریق نو کردن توانبخشی تجدید حیات انطباق و دگرگونی به وجود می آید.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بهسازی بافت فرسوده

به مجموعه اقداماتی که برای بهبود کالبد در کوتاه مدت انجام میشود بهسازی گفته می شود بهسازی معمولاً شامل چهار قسمت تعمیرات ،حفاظت ،حمایت و استحکام بخشی می باشد معمولاً فعالیت های بهسازی به منظور استفاده از امکانات و بالقوه موجود و همچنین تقویت جنبه های مثبت و تضعیف جنبه های منفی از طریق نگهداری مراقبت حمایت استحکام‌بخشی و درکل احیا صورت می گیرد.

در اقدامات مربوط به بهسازی مداخله ای چشمگیر در کالبد شکل نمی گیرد زیرا کالبد در شرایط مناسبی به سر می برد و تنها با جایگزینی عملکرد مناسب فعالیت از فرسایش فضای شهری جلوگیری به عمل می آید بنابراین با ایجاد تغییراتی در فعالیت های شهری میتوان غذاهای مطلوب به وجود آورد.

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

مفهوم جامع و کامل بازسازی چیست؟

اگر بخواهیم مفهومی جامع و کامل از بازسازی در اختیار شما قرار دهیم می‌توانیم بگوییم بازسازی به معنای بازسازی مکانیکی بنا بدون در نظر گرفتن ابعاد فکری و نظریه نوپرداز در یک وضعیت ساختاری معماری و شهرسازی می باشد. در روش بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری هیچ الزامی برای حفظ گذشته وجود ندارد بلکه عمل بازسازی با هدف ایجاد شرایط جدید زیستی و کالبدی فضایی و از طریق تخریب پاکسازی و دوباره سازی صورت می گیرد.

اگر بخواهیم در مورد بازسازی کمی عامیانه تر صحبت کنیم باید بگوییم که بازسازی ساختمان در بافت فرسوده شهر با هدف بازسازی محیط و تغییر محیط که در نمای بیرون ساختمان و چه در طراحی داخلی ساختمان می باشد بازسازی کمک می کند که ظاهر کلی یک ساختمان به طور کلی عوض شود پیرو آن بافت فرسوده نیز دستخوش تغییرمی شود.

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی موضوع بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری پرداختیم توضیح دادیم که بافت فرسوده به چه معنا میباشد. و در مورد کمک به بافت فرسوده شهری با چه روش نوسازی بهسازی و بازسازی صحبت کردیم.

امیدوارم شما هم با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد نوسازی و بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری به عنوان سه عامل تغییر دهنده بافت فرسوده به دست آورده باشید.

ارسال نظر