گروه معماری بنیستا

اصول طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی نمای ساختمان شامل مجموعه قوانینی است برای طراحی و اجرای نمای ساختمان باید از آن تبعیت کرد. به هر حال نما یکی از مهمترین بخش های هر ساختمان بوده و اگر اصول و قوانینی برای آن وجود نداشته باشد ممکن است بر ایمنی کل آن خلل وارد شود. همچنین نبود اصولی برای فرایند اجرای نما منجر به بی هویتی ساختمان ها خواهد شد. در نتیجه قالب معماری شهر نیز به شدت لطمه خواهد خورد. لطفا تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید تا در این رابطه بیشتر با هم صحبت کنیم.

مهمترین اصول طراحی نمای ساختمان شامل چه مواردی می شود؟

اصول طراحی نمای ساختمان دارای گستردگی زیادی بوده و به خودی خود کلی نکات ریز و درشت در بر دارد. بنابراین  اجرای نمای بدون پیروی از اصول طراحی نمای ساختمان هم فاقد کیفیت خواهد بود و هم ناخواسته منجر به سرپیچی از قوانین شهری و ساختمانی می گردد. به طور کلی مهمترین اصول طراحی نمای ساختمان شامل موارد زیر می شود.

همچنین بخوانید : طراحی نمای خارجی ساختمان از 0 تا 100

  • انتخاب متریال مناسب

اولین اصول طراحی نمای ساختمان با نوع متریال کاربردی برای این امر در ارتباط است. در واقع موارد بسیار متفاوتی وجود دارند که به عنوان مصالح ساختمانی قابلیت استفاده در نماسازی را دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یکی از پیش نیازهای مهم رسیدن به یک نمای خوب انتخاب متریال مناسب است. حال سوالی که ممکن است ذهن هر کسی را به خود مشغول کند این است که متریال خوب و مناسب برای یک ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

جهت پاسخ به سوال مذکور باید بگویم که بهترین و مناسب ترین متریال برای نمای یک ساختمان مصالحی است که هم کیفیت نما را بالا ببرد و هم آن که با سایر عناصر ساختمان نیز همخوانی داشته باشد. کیفت مصالح نیز مهم است زیرا نمای ساختان معمولا در مجاورت هوای آزاد قرار دارد. بنابراین اگر متریال و مصالح بی کیفیت برای اجرای نما انتخاب شود، توان مقابله با فشارهای ناشی از عوامل جوی را نخواهد داشت. به این ترتیب در کوتاه مدت دچار ترک خوردگی شده یا از بدنه دیوار جدا خواهد شد. همچنین بسیار زودتر از موعد مورد انتظار شما، زیبایی و رنگ و لعاب اولیه خود را از دست خواهد داد.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت

  • تناسب رنگ بین عناصر موجود

رعایت تناسب رنگ یکی دیگر از اصول طراحی نمای ساختمان بوده و جزو شروط لازم برای یک نمای مطلوب می باشد. گاهی اوقات ممکن است تصمیم بر این باشد که از چندین عنصر و متریال برای نماسازی استفاده شود. در چنین شرایطی وجود تناسب رنگ بین موارد انتخاب شده بسیار مهم بوده و اگر تصمیمات و انتخاب ها به نحوی صورت گیرد که اصل مذکور مورد بی لطفی و کم توجهی قرار بگیرد، نتیجه آن به در ظاهر ساختمان به وضوح مشخص خواهد شد.

البته ناگفته نماند که انتخاب رنگ برای نماسازی ساختمان از مقوله هایی است که در حین طراحی نما صورت می گیرد. پس نباید تصور کرد که تصمیم گیری در رابطه با اصلی به این مهمی  باید به زمان خرید وبه هنگام رجوع به مرکز فروش مصالح ساختمانی صورت می گیرد.

زیرا چنین اقدامی هیچ گونه تحلیل علمی و تخصصی نداشته و نتیجه کار یک نوع ناهماهنگی و عدم تناسب در رنگ ها خواهد شد. به هر حال یکی از بارزترین ویژگی های بصیری هر نما در رنگ آن نهفته است که اگر با رعایت تناسب و دقت به صورت تخصصی صورت بگیرد کیفیت و مرغوبیت نما را تا حد قابل قبولی ارتقا خواهد داد.

همچنین بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی

  • اصول طراحی نمای ساختمان بنیستا
  • وجود پیوستگی بین عناصر

وجود پیوستگی دیگر اصول طراحی نمای ساختمان است که باید پس از اجرای نما در ظاهر آن نمایان شود. در واقع منظور از پیوستگی بین عناصر این است که در طراحی قسمت های مختلف آن یک فرم کلی در نظر گرفته شود. در واقع نمایی که دارای عنصر پیوستگی در بین اجزای خود است در غالب یک کل بر رخساره ساختمان مشاهده می شود.

  • در نظر گرفتن یک عنصر شاخص

یکی دیگر از اصول طراحی نمای ساختمان این است که در آن یک بخش نما به عنوان عنصر شاخص در نظر گرفته شود. سپس طراحی آن به شکلی اجرا شود که عنصر شاخص آن نسبت به سایر عناصر برجسته تر به نظر بیاید. این اقدام منجر به کم تر شدن تعادل و تناسب در نما می شود. به این ترتیب بخش مورد نظر بیشتر در مرکز جلب توجه می کند.

البته در نظر گرفتن عنصر شاخص باید به شکلی پیش برود که همخوانی و تناسب مورد نیاز را در نمای ساختماتن بر هم نزند.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری

  • استفاده از پنجرهای بیشتر در نما

شفافیت بصیری و استفاده از پنجره های بیشتر در نما منجر به از بین رفتن حالت خشک و خشن از چهره نمای ساختمان می شود. در واقع پنجره های ساختمان در طراحی نما وظیفه ایجاد شفافیت را بر عهده دارند. پس هر چقدر تعداد آنها بالاتر باشد چهره نمای ساختمان شفافتر خواهد شد. البته ناگفته نماند که این امر تنها زمانی محقق خواهد شد که پنجره ها در محل مناسبی از نما قرار بگیرند.

  • نتیجه گیری

اصول طراحی نمای ساختمان مواردی کاملا تخصصی هستند که در صورت عدم رعایت آن ها در حین طراحی و اجرای نما کیفیت و استقامت آن به شدت آسیب خواهد دید. بنابراین طراحی نمایی کاملا استاندارد و متناسب با اصول اصلی آن، باید به دست افراد حرفه ای و با تجربه در این زمینه صورت بگیرد.

ارسال نظر