گروه معماری بنیستا

مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان عبارت است از به کارگیری مواد و مصالحی که در ساخت و اجرای سازه‌ها، به گونه‌ای که از آن‌ها به نحو مناسبی در برابر اثرات مخرب ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی محافظت می‌کند. در روش مقاوم سازی ساختمان، به منظور افزایش میزان دوام و افزایش طول عمر سازه از روش‌های گوناگون بهره گرفته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین روش‌های موجود برای مقاوم سازی ساختمان در برابر اثرات مخرب ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی، استفاده از انواع مختلف عایق است. به طور کلی، می‌توان گفت که، انواع مختلفی از عایق در سازه ها به کار گرفته می‌شود.

هر یک از آن‌ها خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در میان این مصالح عایق انواع گوناگونی از عایق‌های صوتی، حرارتی و رطوبتی به چشم می‌خورد. هر کدام از این موارد، برای مقاوم سازی ساختمان ضروری و با اهمیت می‌باشند.

برای بازسازی و مقاوم سازی ساختمان به چه مواردی توجه می شود؟

استفاده از عایق های رطوبتی

عایق‌های مختلفی برای این منظور موجود هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان عایق‌های رطوبتی نامید. استفاده از عایق‌های رطوبتی برای جلوگیری از ورود سرما و گرما، از مهم‌ترین دلایل استفاده از عایق رطوبتی است.

با توجه به اینکه به عنوان یکی از عناصر مهم در سازه به شمار می‌رود، باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد. این عنصر در ساختمان‌ها با توجه به جنس و نوع مصالح موجود، متفاوت است. یکی دیگر از مواردی که می تواند در انتخاب عایق رطوبتی تاثیرگذار باشد، جنس و میزان نفوذ آب است.

با توجه به شرایط و محل ساخت، ممکن است آب در لایه های عایق نفوذ کند و باعث نفوذ آب شود. رطوبت موجود در ساختمان از دلایل مهمی است که سبب آسیب دیدن ساختمان خواهد شد. به همین علت با توجه به نوع ساختمان میزان نفوذ آب و رطوبت در آن اهمیت زیادی دارد. این موارد به بازسازی و مقاوم سازی ساختمان کمک زیادی کند.

مقاوم سازی ساختمان بنیستا

استفاده از مصالح مقاوم

برای مقاوم سازی ساختمان و خانه‌ها می‌توان از انواع متریال، رنگ‌ها و مصالح استفاده کرد. ساختمان‌ها از جنبه های مختلفی مثل مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر سرقت، مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در برابر تغییرات جوی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک ساختمان باید مطابق با این اصول طراحی و ساخته شده باشد. استفاده از مصالح مقاوم علاوه بر اینکه در جلوگیری از آسیب‌های احتمالی موثر هستند، در کاهش هزینه‌ها نیز نیز بسیار موثر هستند.

در واقع مقاوم سازی از طریق به کارگیری موادی انجام می‌گیرد که با گذشت زمان و در نتیجه تخریب‌های صورت گرفته به صورت طبیعی و طبیعی خود باقی می‌مانند. در سال‌های گذشته استفاده از آجر و سنگ ساختمانی به عنوان مصالح اصلی در ساخت وسازهای بزرگ و پیشرفته در کشورهای مختلف رواج داشته است.

این ماده به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده با توجه به ساختار شیمیایی خود به سرعت تغییر شکل داده و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل مخرب خارجی از خود نشان می‌دهد.

مقاوم سازی ساختمان به روش های مدرن

با توجه به اینکه در ساخت دیوارها و سقف هر ساختمان از مصالح و مواد جدیدی استفاده می‌شود ، لازم است که مقاوم سازی ساختمان به روش‌های جدیدی انجام شود. در واقع مقاوم سازی ساختمان‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از این روش‌ها، مقاوم سازی به روش‌های مدرن است که در واقع روش نوین مقاوم سازی ساختمان است.

ابتدا لازم است که ساختمان توسط متخصصان تخریب شود. در این روش که با استفاده از انواع روش های ساخت که در حال انجام است، ساختمان با نظارت کامل تحت عملیات مقاوم سازی قرار می گیرد. این روش بسیار مرسوم می‌باشد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به این اصول در بازسازی و مقاوم سازی ساختمان توجه داشته باشید. به عبارتی لازم است تا اصلی ترین نکاتی که مطرح شد، رعایت شده و شما با توجه به این موارد، اقدام به بازسازی و مقاوم سازی ساختمان خود کنید.

بازسازی و مقاوم سازی ساختمان گاهی می تواند ظاهر زیباتری به خانه شما ببخشد. به این اصول توجه کافی داشته باشید تا بتوانید به بهترین روش به اهداف خود دست پیدا کنید.

ارسال نظر