گروه معماری بنیستا

قوانین بازسازی آپارتمان و مراحل انجام آن

قوانین بازسازی آپارتمان، شامل مجموعه مقرراتی است که مالکان مجتمع های مسکونی و تجاری آپارتمانی حین بازسازی باید تمام فعالیت های خود را در چهارچوب آن ها انجام دهند. در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با قوانین و مقرارت بازسازی مجتمع های آپارتمانی برای شما صحبت کنیم. امیدواریم که تمام مباحث ارائه شده برای شما مفید و مثمر ثمر باشد.

اهمیت قوانین بازسازی آپارتمان

قوانین بازسازی آپارتمان جزو آن دسته از مواردی است که به هنگام بازسازی این نوع منازل بسیار مهم بوده و باید تمام مراحل بازسازی مطابق با آن پیش برود. همانطور که می دانید، یک منزل آپارتمانی شامل جزئی از یک مجتمع بوده و به همین دلیل هنگامی که مالک یک واحد تصمیم به بازسازی ملک خود می گیرد خواسته و ناخواسته، دیگر مالکان نیز درگیر این پروژه می شوند. به همین دلیل قوانین بازسازی آپارتمان نسبت به دیگر ساختمان ها پیچیده تر و همچنین مهمتر است.

امروزه بیشترین اختلافاتی که بین مالکان مجتمع های آپارتمانی وجود دارد، با همین مساله در ارتباط است. به نوعی که اتخاذ یک تصمیم واحد برای بازسازی نقاطی از مجتمع که از نظر فنی و مهندسی نیاز به بازسازی دارد، به سختی امکان پذیر است.

بنابراین در چنین شرایطی نیاز به  قوانین بازسازی آپارتمان بوده که صاحبان این املاک بتوانند با توجه به آن قانون از حق و حقوق قانونی خود دفاع کنند.

به عنوان مثال گاهی اوقات برخی از مالکان یک مجتمع مسکونی تنها به دلیل ارتقاء دادن قسمتی از مجتمع که مشاع بوده و بازسازی آن نیاز به اجازه و رضایت تمام مالکین دارد تصمیم به بازسازی آن می گیرد. در صورتی که از نظر فنی و مهندسی و همچنین ایمنی ساختمان هیچ ایرادی بر گزینه مورد نظر وارد نیست.

همچنین بخوانید : طراحی نما و دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

از آنجایی که این بازسازی تمام مالکان را متحمل پرداخت هزینه می کند ممکن است تمامی آنها بنا به دلایلی نظیر نداشتن هزینه برای این امر به این خواسته متقاضی رضایت ندهند و یا برعکس در برخی موارد بازسازی قسمتی از ملک به دلیل ایراد های که از نظر فنی و مهندسی به آن وارد هست امری لازم و ضروری بوده و به یا به عبارت دیگر با جان و سلامت ساکنان مجتمع مسکونی در ارتباط است.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی

در چنین مواردی در صورتی که برخی از ساکنان مجتمع به بازسازی رضایت ندهند طرفین دیگر می توانند با استناد به قوانین موجود در این باره، اقدام به بازسازی کنند. بنابراین قوانین بازسازی آپارتمان جزو قوانین بسیار مهم و همچنین لازم بوده که برای بازسازی مجتمع‌های مسکونی که دارای تعداد زیادی مالک هستند بسیار کاربردی می باشد. برای همین است که در قانون برای آن دسته از اشخاصی که از قوانین بازسازی آپارتمان سرپیچی می کنند، جریمه هایی پیش بینی شده است.

همچنین بخوانید : طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

نمایش تصویر قوانین بازسازی آپارتمان

قوانین  و مقررات بازسازی آپارتمان چیست؟

اولین قانون حاکم بر مراحل بازسازی آپارتمان این است که تغییر دادن فضای داخلی واحد آپارتمانی باید به شکلی صورت بگیرد که موجب  اعتراض دیگر ساکنین مجتمع مسکونی نشود. بنابراین مالکان ساختمان های آپارتمانی هنگامی که تصمیم به بازسازی فضای درون ملک خود می گیرند، باید مراحل بازسازی را به نحوی پیش ببرند که هیچ‌ گونه اذیت و آزاری برای دیگر ساکنین در پی نداشته باشد.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که بازسازی واحد آپارتمانی باید در وهله اول مطابق با نقشه هایی که توسط مهندسین معمار طراحی می شود صورت بگیرد.

زیرا در غیر این صورت ممکن است به دلیل انجام اقدامات ناشیانه دیگر ساکنین را متحمل ضرر و زیان کرده و بانی بازسازی را نیز مسئول جبران زیان وارد بر آن ها کند.

بنابراین نیاز است که برای اخذ تصمیم درست در این باره مالکانی که تصمیم به بازسازی دارند حتماً با پیمانکاران و کارشناسان خبره این حوزه مشورت داشته باشند. زیرا ممکن است که به دلیل عدم اطلاعات علمی کافی در این‌باره تصمیمات نادرستی را گرفته که نتیجه آن عدم حصول آن چیزی که باشد که آن ها انتظارش را دارند.

بازسازی آپارتمان نیاز به برنامه ‌ریزی بسیار دقیق و کاربردی دارد و به همین دلیل نیاز است که تمامی تعمیرات داخلی آپارتمان که شامل تعویض و تعمیر یا تغییر همه موارد مرتبط با دکوراسیون داخلی، از قبل برنامه ‌ریزی شود.

کاربردهای قوانین بازسازی آپارتمان

مهمترین و اصولی ترین کاربرد قوانین بازسازی آپارتمان این است که تمام اختلافات احتمالی بین ساکنان آن را مرتفع می‌سازد. در واقع هرگاه مالکان یک مجتمع مسکونی بر سر بازسازی قسمتی از آن با یکدیگر دچار اختلاف باشند، استناد کردن به قوانین بازسازی آپارتمان به راحتی این مشکل را مرتفع می ‌سازد.

همچنین بخوانید : بازسازی خانه با هزینه کم ، 0 تا 100 بازسازی

 نتیجه‌ گیری

قوانین بازسازی آپارتمان از اصول و موارد مهم بوده که در جهت بازسازی ساختمان های آپارتمانی باید همواره مد نظر قرار بگیرد. از آنجایی که اتخاذ یک تصمیم واحد برای بازسازی قسمت های مختلف ساختمان های آپارتمانی امری دشوار است همواره باید کسانی که تصمیم به بازسازی منزل خود دارند با توجه به چهارچوب‌های قوانین موجود در این رابطه به خواسته خود جامعه عمل بپوشاند.

ارسال نظر