گروه معماری بنیستا

طراحی نمای چوبی ساختمان

طراحی نمای چوبی ساختمان اغلب برای منازل ویلایی مورد توجه بوده و یکی از سبک های مدرن و همچنین پر طرفدار نما به شمار می رود. البته علاوه بر ساختمان ویلایی این سبک طراحی نما امروزه برای منازل مسکونی و حتی ساختمان های اداری نیز مورد توجه قرار گرفته و با توجه به ابتکاراتی که طراحان به خرج می دهند، نتایج بسیار جذاب و جالبی را به همراه دارد. لطفا همراه ما بمانید تا در این رابطه بیشتر با هم سخن بگویم.

دلایل اصلی اهمیت طراحی نمای چوبی ساختمان چیست؟

طراحی نمای چوبی ساختمان، به دلیل طبیعی بودن متریال اصلی که در بدنه ساختمان به کار می رود، حس و حال بسیار جذابی به آن می بخشد. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل اصلی اهمیت

طراحی نمای چوبی ساختمان در زیبایی بصیری است که به ساختمان می بخشد، اما علاوه بر آن موارد دیگری نیز وجود دارند که می توان از آن در این باره یاد کرد.

استفاده از چوب در ساختار و کالبد ساختمان تاریخچه بسیار کهنی دارد که در برهه ای از زمان با روی کار آمدن دیگر متریال ها نظیر سنگ و آهن و غیره تا حدودی در لطف این متریال گرانقدر بی لطفی شد.

اما گذر زمان مشخص کرد که هیچ عنصری همانند طراحی نمای چوبی ساختمان و ‌همچین استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی و نمای خارجی بنا نمی تواند جلوه لوکس بودن به آن ببخشد.

البته ناگفته نماند که استفاده از چوب در طراحی نمای ساختمان به همراه دیگر متریال ها نیز زیبای خاص و دلچسبی دارد.

لازم به ذکر است که در گذشته کاربرد چوب در نما و ساختار بنا به دلیل وجود رطوبت در آن با مشکلات متعددی همراه بود. اما خوشبختانه در این باره پیشرفت علم و تکنولوژی نیز به کمک بشر آمده و امروزه می توان با بهره گرفتن از پیشرفت علم و تکنولوژی علاوه بر فرآوری و خشک کردن آن به شکل کاملا اصولی، از آن متریالی ضد آب در برابر رطوبت ساخت و به این ترتیب چوب را به عنصری بسیار زیبا، لوکس و در عین حال مقاوم در برابر عوامل جوی تبدیل کرد.

مهمترین ویژگی های چوب های قابل استفاده در نمای ساختمان

لازم به ذکر است که امروزه جهت طراحی نمای چوبی ساختمان اغلب از چوب ترموود استفاده می شود. چوب ترموود یک نوع چوب نیمه طبیعی است که از ترکیب چوب طبیعی با چسب و پلاستیک در طی یک فرایند صنعتی حاصل می شود.

متریال نام برده دارای وزن سبکی بوده و در برابر شرایط مختلف جوی ماندگاری بسیار بالایی نسبت چوب خالص دارد. حسن این متریال در طراحی نمای ساختمان در این است که دیگر در معرض عوارض ناشی از تابش مستقیم نور خورشید و بارش برف و باران قرار ندارد.

طراحی نمای چوبی ساختمان بنیستا

ماندگاری و مقاومت ترموود به حدی بالا است که حتی از آن به عنوان متریالی برای طراحی استخرها نیز استفاده می شود. این متریال برخلاف سنگ، رنگ، شیشه و غیره که نمای خشن و سرد به ساختمان می بخشند، چهره ای کاملا گرم و طبیعی به بنا می دهد و شاید یکی از دلایل اصلی مورد لطف گرفتن آن نیز ریشه در همین گرمی و طبیعی بودن آن داشته باشد.

البته ناگفته نماند که ویژگی های بصیری و ذاتی استفاده از چوب در طراحی نمای ساختمان موجب افزایش ارزش مادی آن نیز می شود و افراد زیادی را به سمت آن معطوف می کند.

دیگر ویژگی استفاده از چوب و ترموود در طراحی نمای ساختمان قیمت مناسب آن است. باید بگویم که این متریال علی رغم همه جذابیت ها و ویژگی های خاصی که دارد چه در زمانی که به صورت تک عنصر و چه در زمانی که به صورت ترکیبی با دیگر متریال ها به کار می رود از نظر اقتصادی نسبت به سایر موارد مقرون به صرفه تر است.

مناسب ترین متریال ترکیبی با چوب در نمای ساختمان چیست؟

همانطور که گفتیم در طراحی نمای چوبی ساختمان هم می توان از چوب طبیعی یا ترموود به صورت مجزا استفاده کرد و هم متناسب با سلیقه و خواست کارفرما از آن به صورت ترکیبی با دیگر متریال ها بهره برد.

اما طبق آن نتایج حاصله از ترکیب چوب با دیگر متریال های مناسب برای نما سازی مشخص شده است که استفاده از سنگ های متنوع طبیعی، نتیجه بهتری را به همراه دارد. شاید علت اصلی این اتفاق طبیعی بودن هر دو عنصر به کار رفته در طراحی نما باشد.

مخصوصا در مناطق سرد سیر و مرطوب ترکیب این دو عنصر در کنار هم علاوه بر افزایش جذابیت های ساختمان مورد نظر بر سطح مقاومت آن نیز می افزاید.  به همین دلیل بیشتر معماران در طراحی نمای چوب برای خلق نماهایی زیبا و منحصر به فرد ترجیح می دهند از ترکیب چوب و سنگ طبیعی استفاده کنند.

نتیجه گیری

طراحی نمای چوبی ساختمان یکی از سبک های جدید نماسازی بوده که علاوه بر منازل آپارتمانی برای نمای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری نیز امروزه مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از چوب در نمای ساختمان علی رغم مقرون به صرفه بودن به آن چهره ای لوکس و طبیعی می بخشد. به همین دلیل امروزه به شکل خاصی مورد توجه طراحان و مهندسان حوزه معماری قرار گرفته است.

ارسال نظر