گروه معماری بنیستا

طراحی نمای ساختمان اداری

طراحی نمای ساختمان اداری تفاوت خاصی با سایر ساختمان ها دارد. زیرا در طراحی نمای این نوع ساختمان از المان های خاصی استفاده می شود. به نحوی که حاوی یک مفهوم خاص بوده و در عین حال با سایر اجزای ساختمان دارای هماهنگی و تناسب است. به همین دلیل است که طراحی نمای ساختمان اداری نسبت به سایر ساختمان ها نیاز به خلاقیت و تجربه بیشتری دارد.

در واقعی یک طراح ماهر و حرفه ای باید نمای ساختمان را به شکلی طراحی کند که ظاهر آن به نوعی گویای نوع فعالیت و کسب و کاری که در آن آنجام می‌شود، باشد. لطفاً تا انتهای مطالب با ما همراه بمانید تا در رابطه با اصول و قوانین حاکم بر طراحی نمای ساختمان اداری بیشتر صحبت کنیم.

چند نکته مهم برای طراحی نمای ساختمان اداری

همانطور که میدانید ساختمان های اداری به طور کلی برای انجام کارهای خاصی احداث می شود. به همین دلیل یک سری تفاوت های خاص و ویژه ای بین ساختمان های اداری با دیگر ساختمان‌های مسکونی و عمومی وجود دارد. به همین دلیل لازم است که در حین طراحی نمای ساختمان های اداری به این اصل مهم توجه کرده و طراحی نمای آن را به نحوی اجرا کرد که این تفاوت از ظاهر و قالب ساختمان مشخص باشد. همچنین ساختمان های اداری از جمله ساختمان هایی هستند که مورد رفت و آمده زیادی بوده و همواره پر تردد و شلوغ می باشند. به همین دلیل نیاز به راهروهای عریضی با پنجره های بزرگ جهت تهویه مناسب هوا دارند‌. مطمئنا این امر در طراحی نمای ساختمان اداری بی تاثیر نیست.

دیگر نکته مهم در رابطه با طراحی نمای ساختمان اداری نوع تهویه آن است به هر حال ساختمان های اداری از جمله مراکزی هستند که در معرض تردد و رفت و آمد زیادی است. به همین دلیل کارفرما باید از تهویه مناسب برای آن استفاده کند. یکی از مهمترین موارد برای ایجاد تهویه نرمال و ایده آل برای ساختمان های اداری استفاده از پنجره های بزرگ و متعدد هست که پنجره های بزرگ و متعدد نیز در نما تأثیر بالقوه دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نصب پنجره در نمای ساختمان اداری از جمله مهم ترین معیارهای این واحد می باشد.

دیگر نکته در این نوع سبک طراحی است. باید متذکر شویم سبکی که برای طراحی نمای ساختمان اداری انتخاب می شود سبک تلفیقی است. به عبارت دیگر استفاده از المان های سبک طراحی مدرن و سنتی به صورت تلفیقی در نمای ساختمان اداری که متناسب با سلیقه و توان مالی کارفرما انتخاب می شود، بسیار مهم است.

همچنین بخوانید : طراحی دکوراسیون داخلی 

چرا باید در طراحی نمای بیرونی ساختمان ادارای پیوستگی وجود داشته باشد؟

نکته مهم دیگر در رابطه با طراحی نمای ساختمان اداری وجود پیوستگی کامل بین تمام عناصر و تجهیزات به کار رفته در نمای ساختمان اداری بسیار مهم است. رعایت این نکته موجب می شود یک پیوستگی بسیار نرمال و همچنین ایده آل به تمام ساختمان القا شود. به طور کلی نمای یک ساختمان اداری باید دارای طراحی کاملاً ساده و همچنین خلاقانه باشد. به همین دلیل توصیه مهمی که در رابطه با طراحی نمای ساختمان اداری می‌شود، این است از استفاده عناصر و تجهیزات اضافی در طراحی این نوع ساختمان‌ها خودداری کرد. به نحوی که با یک نگاه ساده به قالب و جلوه ای که ساختمان از خود به نمایش گذاشته است متوجه اداری بودن آن شد.

همچنین بخوانید : طراحی و اجرای دکوراسیون اداری 

طراحی نمای بیرونی ساختمان ادارای چه تاثیر بر فضای داخل آن دارد؟

نباید فراموش کرد که نمای بیرونی یک ساختمان اداری به نوعی منعکس کننده نمای داخلی آن است. به عبارت دیگر این دو نما به نوعی مکمل و تکمیل کننده هم هستند. به عنوان مثال طراحی و قرار دادن پنجره های شیشه ای در طراحی نمای ساختمان اداری موجب می شود که نور و روشنایی بیشتری به درون ساختمان راه یابد در نتیجه فضای داخلی ساختمان اداری نیز گرمابخش و صمیمی تر می شود. همین عامل برای کارکنان محیطی شاد و انرژی بخش به جای محیطی کسالت آور حهت انجام امور مهم اداری ایجاد می کند.

نکته دیگر در طراحی نمای ساختمان این است که از درب ورودی مناسب و ایده آلی برای آن استفاده شود. همانطور که گفتیم ساختمان های اداری دارای شرایطی هستند که رفت و آمد به آنها زیاد است به همین دلیل اغلب کسانی که به قصد انجام همکاری به سمت یک ساختمان اداری می روند در اولین برداشت از چهره و ساختار در ورودی ساختمان قضاوت های خود را در رابطه با کیفیت عملکرد متصدیان آن می کنند. این یک واقعیت مهمی است که خواسته یا ناخواسته بر طرز تفکر افراد تاثیر می گذارد. بنابراین اگر ظاهر و نمای ساختمان  دارای بافتی قدیمی بوده و دارای سنگ های شکسته و آجرهای شور زده باشد، مطمئناً مخاطبان قضاوت های نادرستی را خواهند کرد که این امر بر بار فعالیت و کسب و کار یک واحد اداری تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

همچنین بخوانید : طراحی نمای خارجی ساختمان از 0 تا 100 

طراحی نمای ساختمان اداری بنیستا

برای طراحی نمای ساختمان ادارای از چه متریال هایی می توان استفاده کرد؟

دیگر نکته مهم در رابطه با طراحی نمای ساختمان اداری متریال مورد نیاز برای اجرای آن است. به طور کلی استفاده از متریال های سنتی نظیر چوب شیشه و آجر در طراحی نمای ساختمان اداری بهتر از سایر متریال ها می باشد. به همین کارفرمایان جهت طراحی نمای ساختمان اداری خود بیشتر به سمت موارد ذکر شده می‌روند.

البته نا گفته نماند که استفاده از متریال های نظیر آلومینیوم، شیشه و کامپوزیت جزو آن دسته از مواردی هستند که برای طراحی نمای ساختمان مورد توجه قرار دارد زیرا این موارد به راحتی دارای قابلیت شستشو بوده و همچنین نمای کاملاً شفاف و شیک را به یک ساختمان اداری می‌بخشند. مهمتر از همه اینکه در برابر تابش نور خورشید تغییر رنگ نداده و همچنین در برابر ضربه و شکستگی نیز مقاوم هستند.

یکی از نکات مهم دیگر در رابطه با طراحی نمای ساختمان استفاده از متریال مقاوم و قابل شستشو است. استفاده از متریال های که دارای قابلیت شستشو هستند موجب می شود در صورت کثیف شدن نمای ساختمان اداری، آن را مورد شستشو قرار داد. به این ترتیب به جای آن که نیاز به بازسازی و تعمیرات داشته باشد. با یک شستشوی ساده همان زیبایی و جذابیت اولیه خود را به دست میاورد.

فراموش نکنیم که نمای ساختمان هایی که در شهرها قرار دارد مدام در معرض آلودگی‌های هوا و همچنین گرد و غبار و دود است. این عامل موجب می‌شود که ظاهر و چهره ساختمان در گذر زمان آلوده و غبار آلود به نظر برسد. بنابراین اگر برای طراحی نمای ساختمان ادارای از متریال هایی که دارای مقاومت بالا بوده و همچنین قابلیت شستشو دارند، استفاده شود در بازه های زمانی مشخص با یک جلسه شستشوی ساده این غبار آلودگی و کثیفی از ظاهر ساختمان رخت برمی بندد.

در واقع فلسفه صرفه جویی در طراحی نمای ساختمان فلسفه جالبی نبوده و ممکن است تاثیرات منفی بر کیفیت طراحی بگذارد. چند ما نیز مخالف به ریز و بپاش و زیاده‌روی هستیم. اما لازم هست که برای داشتن طراحی نمای ساختمان اداری با ظاهری شیک و زیبا تا حدودی نیز دست و دلباز بود و متریال هایی را انتخاب کرد که دارای مقاومت بالایی بوده و همچنین قابلیت شستشو و تمیز کاری را داشته باشند. مطمئنا هزینه های صرف شده برای طراحی ساختمان  به نوعی در آینده با تاثیرات مثبتی که از نظر جذب مخاطبان دارد در یک بازه زمانی کوتاه جبران خواهد شد.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت 

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده باید بگوییم که نمای ساختمان اداری دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و همواره کارفرمایان باید از متریال های درجه یک برای این مکان استفاده کنند. همچنین نمای ساختمان اداری باید به نوعی با نوع فعالیتی که در آن صورت می گیرد همخوانی داشته باشد تا بتواند به این ترتیب مخاطبان هدف را بهتر و راحت‌تر به سمت این واحد اداری بکشاند.

ارسال نظر