گروه معماری بنیستا

بازسازی نمای ساختمان و تکنیک های آن

بازسازی نمای ساختمان از جمله امور مهمی است که در بحث بازسازی و به روز کردن ساختار یک بنای باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از افراد بیشتر تمرکز خود را بر روی ساختار درونی ساختمان گذاشته و این امر مهم را چندان جدی تلقی نمی کنند. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دلایل اهمیت بازسازی نمای ساختمان های قدیمی دارید، لطفاً تا انتهای مطالب همچنان همراه ما بمانید.

بازسازی نمای ساختمان چه اهمیتی دارد؟

اگر شما صاحب یک ساختمان قدیمی بوده و اکنون تصمیم به بازسازی آن دارید، به شما توصیه می کنیم در برنامه ریزی های خود، بازسازی نما را نیز مد نظر قرار بدهید. شاید برای شما این تاکید و توصیه ما موجب سوال بشود.

در پاسخ تمام ابهاماتی که در رابطه با اهمیت بازسازی نمای ساختمان ممکن است در ذهن شما و‌ هر کس دیگری به وجود بیاید، باید بگویم که نمای ساختمان همچون لباس آن بوده و هر چقدر زیبا، مجلل و به روز باشد، بیشتر جلب توجه کرده و زیباتر و جذاب تر به نظر می رسد. فراموش نکنیم که نمای داخلی منزل چندان در معرض دید قرار ندارد، اما نمای بیرونی آن هر روز در معرض دید هزار نفر رهگذر است.

البته قصد ما کم اهمیت جلوه دادن بازسازی نمای داخلی بنا نیست. بله باور داریم که نمای بیرونی نیز همچون نمای داخلی دارای اهمیت است. بنابراین شما باید به این مقوله نیز دقت و توجه کنید و متناسب با معیارهای حاکم بر این زمینه جهت بازسازی آن برنامه ریزی داشته باشید.

در گذشته چندان به امر بازسازی توجه نمی شد و اکثر خانه های قدیمی پس از چندین دست گردش در معرض تخریب و نوسازی قرار می گرفتند. اما امروزه با وجود امکانات پیشرفته تر، مهندسان معماری و طراحی بسیاری از خانه های قدیمی را که بافت آنها به طور کلی فرسوده نشده است را با صرف هزینه کمتری بازسازی کرده و جلوه و نمای زیبای را در کنار ساختمان نو نوساز به آن ها می دهند.

دومین دلیل اهمیت بازسازی نمای ساختمان قدیمی تاثیری است که بر جلوه ملی منطقه و شهر دارد. در واقع یک نمای ساختمان زیبا و جذاب در ظاهر و زیبایی شهر نیز موثر بوده و به قول معروف کلاس محل و شهر را نیز ارتقا می بخشد.

در گذشته برای نمای اکثر ساختمان هایی که در کشور ما ساخته می شدند، فقط از دو نوع متریال که شامل سیمان و آجر است استفاده می شد. به همین دلیل یکی از ویژگی های ساختمان های قدیمی داشتن نمایی با آجر و سیمان است. البته در برخی نقاط استفاده از چوب نیز برای نمای ساختمان مرسوم بود، که به دلیل زیبایی بصیری چوب، امروزه این مورد نیز مورد توجه برخی بوده و به صورت تخصصی تر توسط کارشناسان این حوزه قابل اجرا می باشد.

ما امروزه تنوع متریال های مورد استفاده برای نماسازی بنا بسیار بالا رفته و هر کس مطابق با سلیقه، بودجه و سایر معیارها می تواند گزینه مناسب برای این منظور را انتخاب کند.

تصویر بازسازی نمای ساختمان بنیستا

مهمترین مراحل بازسازی نمای قدیمی ساختمان چست؟

در بازسازی نمای ساختمان اولین گام و قدم، مهم طراحی نمای جدید توسط مهندس طراح است. در واقع پس از آن آنکه شما تصمیم به بازسازی نمای بنای قدیمی خود می گیرید، جهت حصول نتیجه مطلوب خودتان لازم است که در اولین گام به سراغ یک مهندس طراح ماهر و با تجربه بروید. اگر شخصی که شما برای این منظور انتخاب می کنید، فردی لایق و حاذق باشد، متناسب با محل و موقعیت ملک شما یک طراحی ایده آل و کاربردی را به شما تقدیم خواهد کرد.

همچنین مهمترین طراح کاربلد می داند چگونه باید طرحی را انتخاب کند که در آن با رعایت همه اصول و ضوابط لازم معماری و طراحی، به سلایق شما نیز ترتیب اثر بخشیده و فرایند طراحی نما را به نحوی انجام دهد که نتیجه آن علاوه بر تبعیت از نظامات مهندسی، مطلوب دل شما نیز باشد.

گام دوم در بازسازی نمای ساختمان، برداشتن نمای قدیمی است. این کار نیز دارای حساسیت های خاص خود بوده و نیاز به تیم تخصصی دارد. بنابراین سپردن کار به افراد تازه وارد و ناکارآمد علاوه بر آن که بسیار  خطرناک بوده و ممکن است پیامدهای ناگواری را برای شما در پی داشته باشد، به شدت کیفیت بازسازی نما ساختمان را نیز پایین خواهد آورد.

بنابراین دومین توصیه مهمی که در این مقاله ما به شما ارائه می دهیم این است که برای برداشتن آثار نمای قدیمی از چهره و ظاهر ساختمان، حتما از تیم های ماهر و با تجربه در این زمینه که علاوه بر داشتن نیروی کاری فنی دارای امکانات مناسب به روز و کارآمد برای این امر هستند نیز درخواست کمک کنید.

گام سوم اصلاح و اجرای نمای جدید است. این گام نیز از مراحل مهم بازسازی نمای قدیمی ساختمان بوده و باید به شکل صحیح و اصولی صورت بگیرد. در واقع یک فرد و یا تیم متخصص در این باره همچون طراحی نما باید این فرایند را به نحوی اجرا کند که علاوه بر انجام کار به صورت زیبا و مهندسی شده به سلایق و خواست شما نیز اهمیت بدهد.

نتیجه گیری

بازسازی نمای ساختمان یکی از موارد مهم در مقوله بازسازی است که هم بر ارزش مادی و معنوی ملک می افزاید و هم اینکه بر ظاهر شهر تاثیر گذار است. به همین دلیل توجه به این مقوله در امر بازسازی بسیار مهم بوده و همچون دیگز گزینه ها باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر شما دارای یک ملک قدیمی بوده و اکنون تصمیم به بازسازی آن دارید، توصیه می کنیم برای دستیابی به نتیجه دلخواه خود از تیم های وارد و با تجربه این حوزه کمک بگیرید.

ارسال نظر