گروه معماری بنیستا

بازسازی ساختمان اداری قدیمی

بازسازی ساختمان اداری قدیمی یکی از مواردی است که امروزه در امر بازسازی مورد توجه قرار دارد. البته دلیل اهمیت این موضوع مرتبط بودن آن با حفظ جان و سلامتی افرادی است که ساعات زیادی از عمر خود را در این فضا می گذرانند. همچنین در طول روز نیز افراد زیادی به منظور انجام امور اداری مربوطه مجبور هستند به در این فضا رفت آمد داشته باشند که این امر نیز به حساسیت موضوع می افراد.

دلایل اهمیت بازسازی ساختمان اداری قدیمی چیست؟

بازسازی ساختمان اداری قدیمی یکی از ملزومات مهم بوده و لازم است که کارفرمایان و دولتمردان به این مقوله توجه کامل داشته باشند. متاسفانه اکثر مراکز اداری موجود در کشور ما داری بافت قدیمی هستند  که جهت افزایش ایمنی بافت و ساختار آن ها لازم است مورد بازسازی قرار بگیرند.

شاید برای شما این سوال به وجود بیاد که دلیل اهمیت بازسازی ساختمان اداری قدیمی چیست. در پاسخ باید بگویم که ساختمان اداری محل گذران عمر کارمندان و گذر ارباب رجوع است که در صورت فرسوده بودن جان و سلامتی افراد حاضر در آن به شدت در معرض خطر قرار می گیرد.

همانطور که می دانید کشور ما جزو کشورهای زلزله خیز جهان بوده و سالانه ما شاهد وقوع تعداد زیادی زلزله در اقصی نقاط آن هستیم. همچنین به دلیل بر هم خوردن نظم اکوسیستم طبیعت طی چند سال اخیر نیز شاهد افزایش چشمگیر آمار سیل در کشور بوده ایم.

این موارد از جمله اموری هستند که ساختمان های قدیمی را در معرض فروپاشی و تخریب قرار می دهد. البته ناگفته نماند که ساختمان های قدیمی در برابر وقوع آتش سوزی های غیر قابل پیش بینی و غیر منتظره نیز قرار دارند و این مورد نیز از جمله مواردی است که جان سرنشینان آن به خطر می اندازد. بنابراین بازسازی ساختمان اداری قدیمی تنها راه ایمن کردن آن در برابر عوامل مخرب طبیعی به شمار می رود.

البته علاوه بر موارد یاد ذکر شده گذران عمر در محلی با فضای شاد و مدرن تاثیر مطلوبی بر روحیه کارمندان اداری داشته و در نتیجه بازسازی فضای داخلی یک محیط اداری موجب نو و جدید شدن آن و افزایش فعالیت مفید آن نیز خواهد شد. به این ترتیب با بازسازی ساختمان قدیمی و کلنگی هم سلامت روحی و روانی کارمندان حفظ می شود و کارفرمایان به بازدهی بیشتری دست می یابند.

به هر حال بازسازی ساختمان اداری نیز باید مطابق با قوانین و اصول حاکم بر این زمینه شکل  بگیرد و تمام مراحل کار به برنامه ریزی و حساب شده توسط تیم های حرفه ای بازسازی صورت بگیرد.

همچنین بخوانید : بازسازی منازل مسکونی با برآورد قیمت + تضمین کیفیت

بررسی نکات کلیدی در بازسازی ساختمان های اداری قدیمی و کلنگی

معمولا برای بازسازی ساختمان اداری قدیمی طیف وسیعی از خدمات وجود دارد که تمامی آن ها به واسطه شرکت و تیم های بازسازی قابل ارائه است. بنابراین اولین اولویت در بازسازی یک ساختمان قدیمی مشخص کردن میزان نیاز آن به بازسازی است. به عبارت دیگر همه ساختمان‌های قدیمی و کلنگی به یک اندازه به بازسازی نیاز ندارند.

بلکه بسته به میزان عمر بنا و تخریب بافت آن درصد بازسازی نیز متغیر است. البته علاوه بر طول عمر موارد دیگری نیز در بین باره دخیل هستند. به این ترتیب کارفرمایان عزیز جهت بازسازی دفتر اداری و محل کار خود در اولین اقدام باید با یک کارشناس وارد و خبره در این حوزه مشورت کرده و میزان نیاز ساختمان و همچین مواردی که نیاز به بازسازی دارند را شناسایی کنند.

بازسازی ساختمان اداری قدیمی بنیستا

دومین نکته در این باره تعیین اولویت بندی است. در واقع پس از آن که موارد نیازمند به بازسازی در ساختمان کلنگی قدیمی مورد شناسایی قرار گرفتند، باید بر اساس اولویت آن ها را دسته بندی کرد. اولویت بندی در این باره به مدیریت بهتر پروژه کمک شایانی خواهد کرد.

گاهی اوقات ممکن است نیازهای کارفرما متفاوت از آن نیازهای بازسازی ساختمان اداری قدیمی باشد. در چنین مواردی طراح و مهندس بازسازی باید بتواند به شکل کاملا هوشمندانه تعادل مورد نیاز در این باره را ایجاد کند.

نکته دیگر در بازسازی و طراحی ساختمان اداری این است که علاوه بر افزایش استحکام و مقاومت ساختمان باید به زیبایی ظاهری آن نیز دقت و توجه کرده و حتی المقدور ظاهر آن را نیز شیک و مدرن کرد.

همچنین بخوانید : طراحی نمای خارجی ساختمان از 0 تا 100

هزینه بازسازی ساختمان اداری قدیمی

هزینه بازسازی ساختمان اداری قدیمی بیش از هر چیزی بستکی به مدیریت درست پروژه دارد. به عنوان مثال در مواقعی که هماهنگی لازم بین نیازهای کارفرما و سطح نیاز ساختمان به بازسازی ایجاد نشود هم هزینه های مورد نیاز به شدت افزایش خواهد یافت و هم این که نه خواست کارفرما حاصل می شود و نه استحکام و زیبا سازی ظاهر و ساختار ساختمان قدیمی اداری به درستی شکل می گیرد. بنابراین با صراحت تمام می توانیم بگویم که اولین معیار در این باره مدیریت کارآمد پروژه است.

علاوه بر مدیریت میزان نیاز ساختمان به بازسازی، سطح توقعات کارفرما، قیمت مصالح مورد نظر، حق الزحمه تیم بازسازی و ابزارهای مورد نیاز برای پیشبرد فرایند بازسازی نیز از جمله مواردی هستند که در بازسازی ساختمان اداری تاثیر گذار می باشد.

همچنین بخوانید : بازسازی ساختمان اداری در تهران به صورت کاملا حرفه ای و کم هزینه

نتیجه گیری

بازسازی ساختمان اداری قدیمی نه تنها نسبت به دیگر ساختمان ها اهمیت کمتری ندارد، بلکه اهمیت بیشتری نیز دارد. زیرا این ساختمان ها با جان و سلامتی افراد زیادی در ارتباط هستند. بنابراین هم کارفرمایان و هم دولت مردان باید در این باره برنامه های درست و اصولی را به کار بگیرند.

معمولا بازسازی ساختمان اداری کلنگی نیز در چهارچوب بازسازی کلی ساختمان صورت می گیرد و از نظر افزایش استحکام و زیبا سازی و به روز کردن دارای اهمیت می باشد.

ارسال نظر